Inlägg från: Anonym (Tjett) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Tjett)

Så besviken på sonen

Oj vad många som diagnosticerat sonen i tråden och menar att han behöver hjälp och stöd i vardagen. Jag vet inte vad för erfarenheter ni har men det finns gott (GOTT!) om män, i varierande ålder, som beter sig precis som TS son utan att ha en diagnos. Det är män som tillämpar strategisk inkompetens och att dom haft mödrar som städat upp och pjoskat med dom upp i vuxen ålder har inte(!) hjälpt utan bara möjliggjort beteendet. Ett beteende som i allra högsta grad kommer drabba framtida partners som förväntas dalta likadant. 

Eller menar alla i den här tråden att alla mebisar som är helt oförmögna att ta ett medansvar som förälder och planera/hålla reda på saker för sina barn, ta delat ansvar för hushåll med den man lever med, hålla reda prylar, hålla reda på viktiga datum och händelser osv osv. Alla dom är bara stackars män med ADHD? 

När jag läser TS så tycker jag det är supertydligt att TS son helt enkelt inte fått växa upp ordentligt och lära sig ta ansvar och TS fortsätter dalta med honom. Nu kommer han få lära sig den hårda vägen istället när han börjat på ett jobb där han förväntas hålla reda på saker själv, vilket egentligen är en helt rimlig förväntan på en vuxen person oavsett diagnos. 
    Det är ju trist om han skulle få sparken för slarv men samtidigt kanske han lär sig något till nästa gång. 

Och OM sonen har grova problem; Så är det inte TS i egenskap av mor som ska börja göra en miljard anpassningar och hitta strategier åt honom. Hon ska stötta honom i ATT HJÄLPA SIG SJÄLV. Som en vuxen. Sonen behöver själv kontakta vården för eventuell utredning, sonen behöver själv hitta strategier med eller utan hjälp från en extern part. Om sonen har problem som går att härleda till en diagnos, som gör att han inte kan hålla reda på sig själv till den milda grad att han inte klarar av att sköta ett vanligt jobb, då behöver han ju en diagnos som gör att han kan få anpassade anställningar. Men den vägen behöver HAN SJÄLV börja utforska i såna fall, det är inte mammas jobb att göra. 

Det kan ju vara så enkelt att om TS skulle flytta hemifrån och få växa med uppgiften i att klara sig på egen hand så skulle många saker lösa sig automatiskt. 

Svar på tråden Så besviken på sonen