Inlägg från: Anonym (Känner igen) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Känner igen)

Vad gör man o säger till sin 11 åring dotter?

Jag förstår att det är jobbigt.

När jag gick i mellanstadiet hade vi en halvgrek i vår klass, han mognade fysiskt mycket tidigare än alla andra grabbar och det skämdes han över, inte minst p.g.a. gliringar han fick från andra grabbar.
    Samma är det för de som är sist i klassen eller årskullen med detta. Barn kan vara riktigt elaka och oförstående mot varandra.

Nu är jag man och kanske inte den rätta att ge råd här...

Men vad du kan göra är att prata med henne om detta, att vissa är tidiga och andra är sena. Det är inget fel på henne för att hon är tidig. Ingen har rätt att sätta sig på henne (bildligt) för detta. Hon ska vara stolt över sig själv och som den unika och fantastiska individ hon är, oavsett den kroppsliga mognadsnivån.
    Man ska inte behöva dölja det, men för att inte utmana ödet i onödan kan du (jag säger inte att du ska) ändå tipsa henne om trimning av håret så att det åtminstone inte syns utanför badkläder och trosor.

• Anonym (Känner igen)
    Anonym (11 år) skrev 2024-07-12 23:03:03 följande:

Angående könshåret.. Fick också det tidigare än andra. Jag klippte bort det. Hatade det då och hatar det nu. Dock önskar jag att min mamma hade introducerat rakhyveln där nere till mig. Det hade gjort mitt liv i tonåren betydligt lättare. Så ja, jag kan tipsa om att hjälpa henne raka sig där nere. Bara bikinilinjen till att börja med, sen kan hon ju välja själv om hon vill ta mer. 

Och ja, jag vet att detta är ett mycket kontroversiellt tema. Men det är faktiskt inte porren som gjort att många vill raka sig där nere. Många hatar bara själva känslan av hår där oavsett vilken ålder man är i och oavsett om man har sex eller ej. 

Ja, den vanan har funnits i andra delar av världen sedan århundraden. Så mer sannolikt har det kommit till västvärlden med invandring.
Svar på tråden Vad gör man o säger till sin 11 åring dotter?