• Anonym (Heeeeejjjjj!!)

Vad gör man o säger till sin 11 åring dotter?

Hej! Jag har en dotter på 11år som redan fått mens , fått bröst och fått mycket könshår och detta känns så pinsamt att fråga. Vad säger man till dottern när hon säger att hon tycker är jobbigt med det,? Då det syns genom trosor o baddräkt. Någon i samma situation? Eller har tips på vad man säger?.en orolig mamma

• Svar på tråden Vad gör man o säger till sin 11 åring dotter?
  • Anonym (Eh)

Man säger till att ok, då köper vi en bikini/baddräkt som inte är genomskinlig!

• Anonym (r)

Vad ska du fråga och varför pratar ni inte om sånt här?

• Anonym (Betty)

Varför syns det igenom menar du? Är baddräkten väldigt ljus/genomskinlig? Eller högt skurna så det kommer ut hår på sidorna? Då får man köpa underkläder men annan skärning. Kanske med lite ben tex. "Hipster" modell. Och köpa mörkare/tätare tyg så det ej syns igenom. 

Eller var det mensen som syntes igenom? Att hon blödder igenom? Behöver hon större bindor? Eller att bindor syns på stranden? Oftast badar man kanske inte i don åldern just de dagarna man har mens. Lämpar sig ju bättre när man kan börja använda tampong. En binda går ju inte att ha i vattnet. Vill hon bara kunna sola så kanske det här också behövs npn rejälare modell på bikinin då så att det inte syns. 

Finns ju menstrosor så kanske finns mensbadkläder också?

• Anonym (Betty)

Det du ska säga till henne är helt enkelt att "till helgen går vi på stan och tittar på bra underkläder/simkläder". 

• Jemp

Jag håller med resten, det borde vara en självklarhet ang kläderna.

Om puberteten är jobbig även i övrigt kan man såklart prata om att det är helt normalt, hur kroppen fungerar osv, men det kan ju också vara skönt med input från annat håll. KP tror jag behandlar mycket sånt. 

• Anonym (Marika)

Vad har ni hittills pratat om kring hennes pubertet och mens?
    Jag skaffade en fin necessär med lite info kring pubertetern, olika modeller av bindor, deodorant, pilka (eller rakhyvlar) till armhålorna om det generar,trosor och choklad.
    Min dotter tyckte bäst om apotekets bindor av den mindre ( och tunnare ) modellen då alla de andra var alldeles för långa för hennes petita kropp.
    Nu finns det även bra tunna bindor på ÖB som dottern använder, bra pris också.
    Angående bada och baddräkt, säg att ni ska hitta en bikini eller baddräkt i en bekväm modell ( eller varför inte badshorts och bikinitopp!!) och trösta henne med att det kommer att bli lättare när hon vänjer sig och att hon kan fråga dig vad hon än behöver för att känna sig trygg, eller om det är något hon undrar över.
    Kanske hon även vill ha en topp att ha under sina kläder så inte bröstvårtorna syns genom linnen mm
    min dotter avskydde när bröstvårtorna syntes igenom och BH började hon att använda först i 6-7:an.

• Anonym (Känner igen)

Jag förstår att det är jobbigt.

När jag gick i mellanstadiet hade vi en halvgrek i vår klass, han mognade fysiskt mycket tidigare än alla andra grabbar och det skämdes han över, inte minst p.g.a. gliringar han fick från andra grabbar.
    Samma är det för de som är sist i klassen eller årskullen med detta. Barn kan vara riktigt elaka och oförstående mot varandra.

Nu är jag man och kanske inte den rätta att ge råd här...

Men vad du kan göra är att prata med henne om detta, att vissa är tidiga och andra är sena. Det är inget fel på henne för att hon är tidig. Ingen har rätt att sätta sig på henne (bildligt) för detta. Hon ska vara stolt över sig själv och som den unika och fantastiska individ hon är, oavsett den kroppsliga mognadsnivån.
    Man ska inte behöva dölja det, men för att inte utmana ödet i onödan kan du (jag säger inte att du ska) ändå tipsa henne om trimning av håret så att det åtminstone inte syns utanför badkläder och trosor.

• Anonym (Bertil)

Min dotter är 10 och har mena och bröst. Hon är rätt stabil och verkar hantera det med ro. Ledsen, kan inte bidrag mer än så.

• Anonym (11 år)

Jag var också 11 när jag fick min. Var först i klassen. Och ja, det var ju skitpinsamt!!! Men man kommer över det. Speciellt när kompisarna fick sina rätt snabbt därefter.

Mitt tips är att prata om allt det där som att det är helt naturligt och normalt. För det är det ju. Gör inte en stor grej av det utan säg bara typ att hon är kvinna nu. Och även om det känns långt bort så kan det vara värt att prata sex och preventivmedel också. Vissa har faktiskt sex när dom är 12... 

• Anonym (11 år)

Angående könshåret.. Fick också det tidigare än andra. Jag klippte bort det. Hatade det då och hatar det nu. Dock önskar jag att min mamma hade introducerat rakhyveln där nere till mig. Det hade gjort mitt liv i tonåren betydligt lättare. Så ja, jag kan tipsa om att hjälpa henne raka sig där nere. Bara bikinilinjen till att börja med, sen kan hon ju välja själv om hon vill ta mer. 

Och ja, jag vet att detta är ett mycket kontroversiellt tema. Men det är faktiskt inte porren som gjort att många vill raka sig där nere. Många hatar bara själva känslan av hår där oavsett vilken ålder man är i och oavsett om man har sex eller ej. 

• Anonym (Känner igen)
    Anonym (11 år) skrev 2024-07-12 23:03:03 följande:

Angående könshåret.. Fick också det tidigare än andra. Jag klippte bort det. Hatade det då och hatar det nu. Dock önskar jag att min mamma hade introducerat rakhyveln där nere till mig. Det hade gjort mitt liv i tonåren betydligt lättare. Så ja, jag kan tipsa om att hjälpa henne raka sig där nere. Bara bikinilinjen till att börja med, sen kan hon ju välja själv om hon vill ta mer. 

Och ja, jag vet att detta är ett mycket kontroversiellt tema. Men det är faktiskt inte porren som gjort att många vill raka sig där nere. Många hatar bara själva känslan av hår där oavsett vilken ålder man är i och oavsett om man har sex eller ej. 

Ja, den vanan har funnits i andra delar av världen sedan århundraden. Så mer sannolikt har det kommit till västvärlden med invandring.
  • Anonym (11 år)
    Anonym (Känner igen) skrev 2024-07-13 16:23:27 följande:
    Ja, den vanan har funnits i andra delar av världen sedan århundraden. Så mer sannolikt har det kommit till västvärlden med invandring.
    Det var inte invandringen som gjorde att jag ville ta bort könshåret när jag var 11... 
  • BeBey
    Köp henne Veet kräm, med den är lätt att ta bort bikini hår. 
    Själv använder jag den från cirka 15 år (nu är jag 38), ingen fara, ingen skador.
    Lätt, snabbt och alla bikini hår är bort. Lycka till! Hon kan använda kräm bara för sommar, eller när det behövs mest.

OBS. Jag tror inte att en flicka ska nu undvika baddräkt som hon har och kanske gillar mönster och färg! Själv jag aldrig köper kläder som jag gillar inte, så varför en flicka behöver hitta andra modeller, bara för att gömma bikini hår?
  • Anonym (Sorry)
    Anonym (11 år) skrev 2024-07-15 23:14:16 följande:
    Det var inte invandringen som gjorde att jag ville ta bort könshåret när jag var 11... 
    Förlåt men detta var den roligaste kommentaren jag läst på länge 
Svar på tråden Vad gör man o säger till sin 11 åring dotter?