Inlägg från: Anonym (Killgissar) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Killgissar)

Vem är ersättningsskyldig?

Efter att nyss ha läst om det här med ansvar i en artikel hos SVT så är det antagligen ert ansvar som husägare. Ni sa åt kompisen att gå dit och då är det tydligen ert ansvar vad hen har för sig medan ni är borta.

Så när det gäller möbler och sanering så får ni som husägare ta den kostnaden själv. Ni lär inte kunna kräva något från er vän där. När det gäller veterinärkostnader är jag skeptisk. Jag skulle vilja se den räkningen också. Jag skulle vägra betala och låtit grannen ta det vidare på laglig väg hur det nu ska gå till, deras huvudvärk. Beror så klart på hur ni vill att relationen till dem ska se ut... För om den är viktig så ska ni betala egentligen.

www.svt.se/nyheter/lokalt/helsingborg/anton-nilsson-hyrde-ut-sin-lagenhet-i-andrahand-kom-hem-till-kaos-och-matrester

• Anonym (Killgissar)
    Jemp skrev 2024-07-10 12:16:54 följande:

Veterinärräkningen måste ju definitivt vara ägarens. 

Långt från definitivt. Det var ju ts kompis som orsakade räkningen och råkade stänga in katten och eftersom ts är ansvarig för sin kompis ageranden så ska räkningen tekniskt sett betalas av ts.
  • Anonym (Killgissar)
    Anonym (Ruter) skrev 2024-07-10 13:50:42 följande:

Det är fortfarande ett ärende hos mitt försäkringsbolag. Det låter som de kommer stå för alla våra förstörda möbler men har inte fått några pengar för det än så vågar i te ropa hej förens pengarna finns på kontot. 

Fast egentligen är det då tydligen grannen som ska betala, bara så du vet! Med tanke på det där husdjursägaransvaret. Jag tror inte det bara gäller hundar nämligen. Bra att någon påpekade den biten iaf.
  • Anonym (Killgissar)

Kattägaren ska inte betala för era skador i huset och de ska själva betala för veterinärkostnaderna! Läs nedan om en situation där kattägaren frågar om råd. Deras katt har tagit sig in hos någon och haft sönder en dyr kruka och sedan behövde katten veterinärvård.

lawline.se/answers/ansvar-for-skada-som-katt-orsakat

Att låta sin katt gå ute fritt är ett normalt beteende, och helt lagligt. Katter är mer fria djur till sin natur än vad hundar är. Ni har därmed inte brustit i er tillsyn över katten.

Till skillnad från vad som gäller med hundar finns det inget strikt ansvar för kattägare för de skador som katter orsakar. En kattägare ansvarar bara för de skador katten orsakat om ägaren agerat vårdslöst. Som nämnt ovan har ni inte brustit i er tillsyn över katten och kan därmed inte anses ansvariga för den sakskada som orsakats då katten välte ner den dyra krukan.

Gällande veterinärkostnaderna är jag tveksam till om det skulle gå att kräva att grannarna betalar. Alla vet inte hur en katt reagerar i olika situationer och därför torde det inte gå att säga att grannarna agerat vårdslöst och därmed orsakat en sakskada, alltså skadan på katten som gav upphov till veterinärkostnaderna. Att försöka skrämma iväg en katt som kommit in i ens hus torde vara ett relativt normalt beteende. Därmed bör ni själva få stå för veterinärkostnaderna.

• Anonym (Killgissar)
    Sunflora skrev 2024-07-11 19:24:24 följande:

Jag vet inte vems ansvaret är men ni bör kolla om ni kan få ut något från hemförsäkringen, de lär inte ersätta veterinärbesöket men möbler och liknande kanske ni kan få ut något för. 

TS ska inte betala för veterinärkostnaderna. Jag hittade en förklaring från Lawline (se längre upp).
  • Anonym (Killgissar)
    Sunflora skrev 2024-07-11 20:06:15 följande:
    Du får säga det till ts inte till mig. 
    Jag berättade för dig eftersom du skrev att du inte visste. Ts har förhoppningsvis redan läst mitt svar.
  • Anonym (Killgissar)
    Mickezzz skrev 2024-07-12 06:40:51 följande:

Många kattägare är riktigt konstiga.

nej ni är inte betalningsansvariga för veterinären, däremot kan kattägaren vara betalningsskyldig till er för sanering av erat hus och sängar osv.

kattägaren har ansvar för vad katten gör och slipper inte det ansvaret bara för man släpper ut den och tror den klarar sig själv?

Jo faktiskt så har man som kattägare inte samma strikta ansvar som för hundar. Du kan också se svaret från Lawline längre upp.
Svar på tråden Vem är ersättningsskyldig?