Vem är ersättningsskyldig?
Vi var iväg på semester. Medans vi var iväg på semester kollade en kompis till vårat hus.Det innefattar bara att ta in posten och gå ett varv runt utsidan och se så det inte är någon åverkan. Kompisen kom med 5 dagars mellanrum.Allt såg bra ut hon låste och gick. När hon sedan kom tillbaka 5 dagar senare hittade hon en väldigt medtaget katt på övervåningen i vårat hus. Katten i fråga bor i närområdet (jag har dock aldrig sett den tidigare). Min vän hittade på en efterlysning av nämda katt och kontaktade ägarna samt tog den till veterinären.
Har i efterhand kollat kamerorna som finns i vår trädgård(inga kameror finns på insidan av huset. När min kompis var till oss gången innan gick hon in hämtade nyckel till brevlådan. Lämnade ytterdörren öppen när hon gick till brevlådan, under den tiden kom katten från andra hållet och smet in. Hon lämnade posten och gick sedan.
På dessa 4 dagar har katten kissat och klöst sönder våran ena soffa. Även kissat i båda barnens säng. Den har även uträttat sina behov lite var som helst på golvet av förklarliga själv.
Grannen blev också förståeligt fly förbannade på oss även om vi visat att vi dels var borta och att min kompis inte hade någon aning om att katten smet in under de 2 minuterna hon var borta till brevlåda.( hon hade inte sett någon katt i våran trädgård innan när hon gick ett varv runt huset).
Grannen har nu också skickat en räkning på 20 tusen för vetrinärbesöket, katten blev inlagd med dropp och var oförsäkrad och menar på att vi måste betala den räkningen då vi åsamkat kattens vetrinärbesök.
Måste vi verkligen betala den? Vi själva har dessutom fått slänga möbler vars inköpspris var runt 30 tusen inköpta för 1 år sedan när vi flyttade in i huset