• Anonym (Ruter)

Vem är ersättningsskyldig?

Vi var iväg på semester. Medans vi var iväg på semester kollade en kompis till vårat hus.Det innefattar bara att ta in posten och gå ett varv runt utsidan och se så det inte är någon åverkan. Kompisen kom med 5 dagars mellanrum. 

Allt såg bra ut hon låste och gick. När hon sedan kom tillbaka 5 dagar senare hittade hon en väldigt medtaget katt på övervåningen i vårat hus. Katten i fråga bor i närområdet (jag har dock aldrig sett den tidigare). Min vän hittade på en efterlysning av nämda katt och kontaktade ägarna samt tog den till veterinären. 

Har i efterhand kollat kamerorna som finns i vår trädgård(inga kameror finns på insidan av huset. När min kompis var till oss gången innan gick hon in hämtade nyckel till brevlådan. Lämnade ytterdörren öppen när hon gick till brevlådan, under den tiden kom katten från andra hållet och smet in. Hon lämnade posten och gick sedan.

På dessa 4 dagar har katten kissat och klöst sönder våran ena soffa. Även kissat i båda barnens säng. Den har även uträttat sina behov lite var som helst på golvet av förklarliga själv.

Grannen blev också förståeligt fly förbannade på oss även om vi visat att vi dels var borta och att min kompis inte hade någon aning om att katten smet in under de 2 minuterna hon var borta till brevlåda.( hon hade inte sett någon katt i våran trädgård innan när hon gick ett varv runt huset).

Grannen har nu också skickat en räkning på 20 tusen för vetrinärbesöket, katten blev inlagd med dropp och var oförsäkrad och menar på att vi måste betala den räkningen då vi åsamkat kattens vetrinärbesök.

Måste vi verkligen betala den? Vi själva har dessutom fått slänga möbler vars inköpspris var runt 30 tusen inköpta för 1 år sedan när vi flyttade in i huset
  • Svar på tråden Vem är ersättningsskyldig?
  • Jemp

Veterinärräkningen måste ju definitivt vara ägarens. 

• Anonym (Killgissar)

Efter att nyss ha läst om det här med ansvar i en artikel hos SVT så är det antagligen ert ansvar som husägare. Ni sa åt kompisen att gå dit och då är det tydligen ert ansvar vad hen har för sig medan ni är borta.

Så när det gäller möbler och sanering så får ni som husägare ta den kostnaden själv. Ni lär inte kunna kräva något från er vän där. När det gäller veterinärkostnader är jag skeptisk. Jag skulle vilja se den räkningen också. Jag skulle vägra betala och låtit grannen ta det vidare på laglig väg hur det nu ska gå till, deras huvudvärk. Beror så klart på hur ni vill att relationen till dem ska se ut... För om den är viktig så ska ni betala egentligen.

www.svt.se/nyheter/lokalt/helsingborg/anton-nilsson-hyrde-ut-sin-lagenhet-i-andrahand-kom-hem-till-kaos-och-matrester

• Anonym (Six)

Det är definitivt kattägaren som ska stå för veterinärräkningen, absolut inte ni! Det som hände är ju inget annat än en olycklig olyckshändelse, som på inget sätt kan vara kompisens eller ert ansvar. Har man en lösspringande katt som grannen har måste man ju kallt räkna med att sådant här kan hända, att katten blir instängd någonstans av misstag och om så händer vara beredd att stå för veterinärkostnaderna. Klart man inte kan kräva av den som av misstag stängde in katten att den ska stå för det, det säger ju sunda förnuftet. Dessutom korkat av grannen att inte försäkrat katten, men det är ju grannens problem, inte ert. Nej, stå på er och bestrid detta, betala absolut inga pengar till grannen.

• Anonym (Killgissar)
    Jemp skrev 2024-07-10 12:16:54 följande:

Veterinärräkningen måste ju definitivt vara ägarens. 

Långt från definitivt. Det var ju ts kompis som orsakade räkningen och råkade stänga in katten och eftersom ts är ansvarig för sin kompis ageranden så ska räkningen tekniskt sett betalas av ts.
  • Anonym (J)
    Anonym (Ruter) skrev 2024-07-10 12:15:03 följande:
    Vem är ersättningsskyldig? Vi var iväg på semester. Medans vi var iväg på semester kollade en kompis till vårat hus.Det innefattar bara att ta in posten och gå ett varv runt utsidan och se så det inte är någon åverkan. Kompisen kom med 5 dagars mellanrum. 

Allt såg bra ut hon låste och gick. När hon sedan kom tillbaka 5 dagar senare hittade hon en väldigt medtaget katt på övervåningen i vårat hus. Katten i fråga bor i närområdet (jag har dock aldrig sett den tidigare). Min vän hittade på en efterlysning av nämda katt och kontaktade ägarna samt tog den till veterinären. 

Har i efterhand kollat kamerorna som finns i vår trädgård(inga kameror finns på insidan av huset. När min kompis var till oss gången innan gick hon in hämtade nyckel till brevlådan. Lämnade ytterdörren öppen när hon gick till brevlådan, under den tiden kom katten från andra hållet och smet in. Hon lämnade posten och gick sedan.

På dessa 4 dagar har katten kissat och klöst sönder våran ena soffa. Även kissat i båda barnens säng. Den har även uträttat sina behov lite var som helst på golvet av förklarliga själv.

Grannen blev också förståeligt fly förbannade på oss även om vi visat att vi dels var borta och att min kompis inte hade någon aning om att katten smet in under de 2 minuterna hon var borta till brevlåda.( hon hade inte sett någon katt i våran trädgård innan när hon gick ett varv runt huset).

Grannen har nu också skickat en räkning på 20 tusen för vetrinärbesöket, katten blev inlagd med dropp och var oförsäkrad och menar på att vi måste betala den räkningen då vi åsamkat kattens vetrinärbesök.

Måste vi verkligen betala den? Vi själva har dessutom fått slänga möbler vars inköpspris var runt 30 tusen inköpta för 1 år sedan när vi flyttade in i huset
    Lag (2007:1150) om tillsyn över hundar och katter kan ge vägledning.  Notera speciellt det strikta ägaransvaret.  
  • Jemp
    Anonym (Killgissar) skrev 2024-07-10 12:28:59 följande:
    Långt från definitivt. Det var ju ts kompis som orsakade räkningen och råkade stänga in katten och eftersom ts är ansvarig för sin kompis ageranden så ska räkningen tekniskt sett betalas av ts.
    Det är ju en risk man utsätter sin katt för om man släpper ut den, tyvärr. Jag har då aldrig hört om någon annan än ägaren som betalat för det, det händer ju dessvärre regelbundet. Det är kattägaren som är oansvarig här, inte husägaren eller husvakten. Synd om katten dock.

I tillsynslagen står för övrigt att katter ska hållas så de inte orsakar skada och olägenhet för andra. De får gå lösa, men möblemanget känns som ett gränsfall (men där gissar jag bara).
  • Jemp
    Anonym (J) skrev 2024-07-10 12:37:10 följande:
    Lag (2007:1150) om tillsyn över hundar och katter kan ge vägledning.  Notera speciellt det strikta ägaransvaret.  
    Strikta ägaransvaret gäller dock bara hund. 
  • Mandel

Det är strikt ägaransvar när det gäller husdjur så rent krasst är det väl mer berättigat att kattägarna ersätter TS för förstörda möbler då de inte har haft koll på sitt husdjur utan låtit det springa vind för våg och ta sig in i andra människors hem och förstöra.

Och en frisk katt blir inte så illa medtagen på 4-5 dagar att den måste uppsöka veterinär för 20.000kr.

Har en katt i området som går in hos mig titt som tätt och det är skitjobbigt! Särskilt eftersom jag själv har en katt som den katten hela tiden ska ge sig på och skrämma slag på och är inte så kul att det är kattslagsmål i mitt hem och att min katt inte kan få vara fredad ens i sitt eget hem.

Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Anonym (Ja se kattägare...)

Mot bakgrund av TS beskrivning:

Kattägaren har självfallet fullt ansvar för sin katt.

Ingen kan väl inbilla sig att katten har någon "rättighet" att gå in i någon annans hus och kattens rättighet, eller husägarens skyldighet, att bli omhändertagen och/eller utsläppt ur detta hus?

Ansvar och skyldighet ligger självfallet helt och hållet på kattägaren.
    Både sett med sunt förnuft och rent juridiskt så är kattägaren helt och fullt ansvarig och har ingen rätt söka ersättning för uppkomna kostnader för skada gällande katten.

Sedan gällande husägarens kostnader för uppkomna skador, vilket ansvar och skyldighet husägaren, med i detta fall dess utsedda ställföreträdare, har rent juridiskt, t ex för att bevaka sin egen dörr, där råder mer oklarhet.

Men enligt min uppfattning ligger det mycket närmare att husägaren har rätt att kräva ersättning av kattägaren för uppkommen skada i huset.

Sett med sunt förnuft så borde kattägaren ha helt eller delvis ansvar för de kostnader som drabbat husägaren i o m den skada som hans katt har åsamkat husägaren.

Avseende uppkomna skador i huset råder nog oklarhet gällande t ex försäkringsfrågan, husägarens försäkring (eller eventuellt kattägarens försäkring), m h t den öppna dörren, likväl som det nog råder oklarhet rent juridiskt på samma grund.

Gällande försäkringsfrågan så brukar det i första hand vara den som drabbats av skada och kostnader vars försäkring brukar komma i fråga.
    Om husägaren har en bra försäkring så kan den möjligen täcka dennes kostnader, helt eller delvis, och sannolikt med åldersavdrag, under förutsättning att försäkringen gäller trots den öppna dörren.

För kattägaren är det självfallet hans försäkring som eventuellt skulle kunna täcka kostnaderna för kattens vård.
    Om kattägaren har fattat sitt beslut att avstå från att försäkra sin katt så är hans beslut självfallet inget som rör husägaren på minsta vis.

Mitt förslag är att skicka tillbaka kattägarens krav med er tydliga, korta, enkla skriftliga protest mot kravet. Skriv inget som kan drabba er juridiskt, eller inbjuder till diskussioner och tolkningar, utan skriv bara något som t ex att ni protesterar mot och inte accepterar kravet. (Jag skulle nog välja att inte ange något skäl till protesten).

• Anonym (Ruter)

Tack för alla svar. Får skicka en "bestridan" har inte fått en "riktig" faktura. Det är typ en sån gratismodell där han fyllt i allt och betalningen ska gå till hans privata konto. Så vet ju inte om det faktiskt kostade 20 tusen eller om det är en summa han hittar på. Behöver absolut inte ha någon kontat med honom i framtiden. Benämner honom med granne men han bor ett antal gator bort från oss. 

Svar på tråden Vem är ersättningsskyldig?