Inlägg från: Anonym (Nappen) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Nappen)

Hur sluta med napp vid 6 mån?

Har en bebis på 6 månader som använder napp främst när hon sover. Bebis somnar självständigt i sin spjälsäng både på dagarna och på kvällen inför natten bara hon får nappen. Vi behöver med andra ord inte vagga, buffa eller mata för att hon ska somna. Vi vill väldigt gärna behålla det så. 

Det som ställer till det är när hon tappar nappen på natten och då vaknar. Hon kan ofta stoppa tillbaka den själv men det tar oftast en liten stund och under den tiden gnäller hon väldigt mycket så att vi vaknar. Hade det handlat om kanske 3-4ggr/natt hade det varit okej, men det kan hända uppemot 10-15ggr!! 

Vi har fått tipset av bvc att ta ut nappen så fort hon somnat för att vänja henne att kunna sova utan napp, men även då vaknar hon ju. Vi har funderat på att sluta helt med nappen men vi är kluvna då det är en stor trygghet för henne. Men om man ändå bestämmer sig för det hur gör man då? Hon lär ju bli superledsen...

Någon som har några bra tips och råd?

• Svar på tråden Hur sluta med napp vid 6 mån?
  • Anonym (Nappen)
    Anonym (Mamma) skrev 2024-07-10 11:49:52 följande:

Enklast är att bara ta bort den från en dag till en annan. Ja, det blir ledsamheter några dagar men kommer gå över rätt snabbt, räkna med kanske upp till två veckor.

Man kan avvänja men det tar isf myyyycket längre tid, kan ta en månad eller två.

Emiz skrev 2024-07-10 12:00:46 följande:

Själv har ja inget emot napp. Tycker det är bra för barn. Inte dåligt i alla fall i de flesta fall. Ger trygghet, utsöndrar må bra hormoner i kroppen osv. Sugbehov är mycket naturligt. Men nu var ju din fråga hur man kan göra. Då håller jag med föregående kommentar. Ta bort den. Ta några mer jobbiga nätter. Ingen idé att dra ut på det.

Däremot tror jag risken finns att även när hon har vant sig så kommer hon att vakna under natten. Väldigt vanligt i den åldern. Då kommer ni kanske behöva vagga eller buffé istället. Barn behöver nåt gosigt för att somna om. Speciellt så små. Kanske snuttefilt? Gosedjur?

Tack för era svar. Jag har inte heller någonting emot nappen egentligen om det inte vore för de nattliga uppvaken. Hade på känn att det enda sättet i så fall är att bara bestämma sig och plocka bort den. Men som Emiz skriver så är ju risken att man kommer behöva buffa eller liknande istället. 

Jag har lagt en snuttefilt vid henne för att den så småningom ska ge samma trygghet som nappen men hon är inte jätteintresserad av den tyvärr.
  • Anonym (Nappen)
    Emiz skrev 2024-07-10 12:01:40 följande:

Buffa * inte buffé 🤣

Haha! En nappbuffé det har hon😉
  • Anonym (Nappen)
    Jemp skrev 2024-07-10 12:11:57 följande:

Om hon nu kan hitta den själv, somnar själv och inte äter på natten (?), har ni övervägt eget rum till henne? 

Inte för att jag haft bråttom med det för mina barn (eller i de flesta fall i trådar här), men när ni verkar ha så välfungerande läggningar hade jag dragit mig för att riskera dem redan nu. 

Ja det har vi faktiskt! Planen är faktiskt att hon ska få det väldigt snart (skrev inte med det pga rädd för påhopp) just för att vi tänkt att vi alla kanske sover bättre då😊
  • Anonym (Nappen)
    Tow2Mater skrev 2024-07-11 02:29:48 följande:

5-6 nappar i sängen så barnet hittar en av dem snabbare kanske.

Vi har flera nappar i sängen av just den anledningen. Men då tar hon en och stoppar i munnen, för att i nästa sekund plocka ut den och stoppa in en ny och så håller hon på så (och gnäller mellan varven) haha! Eller så hamnar dom under henne för att hon plockar runt med alla nappar och då börjar hon gnälla för att det gör ont att ligga på dom hehe.
Svar på tråden Hur sluta med napp vid 6 mån?