• Anonym (Nappen)

    Hur sluta med napp vid 6 mån?

    Har en bebis på 6 månader som använder napp främst när hon sover. Bebis somnar självständigt i sin spjälsäng både på dagarna och på kvällen inför natten bara hon får nappen. Vi behöver med andra ord inte vagga, buffa eller mata för att hon ska somna. Vi vill väldigt gärna behålla det så. 

    Det som ställer till det är när hon tappar nappen på natten och då vaknar. Hon kan ofta stoppa tillbaka den själv men det tar oftast en liten stund och under den tiden gnäller hon väldigt mycket så att vi vaknar. Hade det handlat om kanske 3-4ggr/natt hade det varit okej, men det kan hända uppemot 10-15ggr!! 

    Vi har fått tipset av bvc att ta ut nappen så fort hon somnat för att vänja henne att kunna sova utan napp, men även då vaknar hon ju. Vi har funderat på att sluta helt med nappen men vi är kluvna då det är en stor trygghet för henne. Men om man ändå bestämmer sig för det hur gör man då? Hon lär ju bli superledsen...

    Någon som har några bra tips och råd?

  • Svar på tråden Hur sluta med napp vid 6 mån?
  • Anonym (Mamma)

    Enklast är att bara ta bort den från en dag till en annan. Ja, det blir ledsamheter några dagar men kommer gå över rätt snabbt, räkna med kanske upp till två veckor.

    Man kan avvänja men det tar isf myyyycket längre tid, kan ta en månad eller två.

  • Emiz

    Själv har ja inget emot napp. Tycker det är bra för barn. Inte dåligt i alla fall i de flesta fall. Ger trygghet, utsöndrar må bra hormoner i kroppen osv. Sugbehov är mycket naturligt. Men nu var ju din fråga hur man kan göra. Då håller jag med föregående kommentar. Ta bort den. Ta några mer jobbiga nätter. Ingen idé att dra ut på det.

    Däremot tror jag risken finns att även när hon har vant sig så kommer hon att vakna under natten. Väldigt vanligt i den åldern. Då kommer ni kanske behöva vagga eller buffé istället. Barn behöver nåt gosigt för att somna om. Speciellt så små. Kanske snuttefilt? Gosedjur?

  • Anonym (Nappen)
    Anonym (Mamma) skrev 2024-07-10 11:49:52 följande:

    Enklast är att bara ta bort den från en dag till en annan. Ja, det blir ledsamheter några dagar men kommer gå över rätt snabbt, räkna med kanske upp till två veckor.

    Man kan avvänja men det tar isf myyyycket längre tid, kan ta en månad eller två.


    Emiz skrev 2024-07-10 12:00:46 följande:

    Själv har ja inget emot napp. Tycker det är bra för barn. Inte dåligt i alla fall i de flesta fall. Ger trygghet, utsöndrar må bra hormoner i kroppen osv. Sugbehov är mycket naturligt. Men nu var ju din fråga hur man kan göra. Då håller jag med föregående kommentar. Ta bort den. Ta några mer jobbiga nätter. Ingen idé att dra ut på det.

    Däremot tror jag risken finns att även när hon har vant sig så kommer hon att vakna under natten. Väldigt vanligt i den åldern. Då kommer ni kanske behöva vagga eller buffé istället. Barn behöver nåt gosigt för att somna om. Speciellt så små. Kanske snuttefilt? Gosedjur?



    Tack för era svar. Jag har inte heller någonting emot nappen egentligen om det inte vore för de nattliga uppvaken. Hade på känn att det enda sättet i så fall är att bara bestämma sig och plocka bort den. Men som Emiz skriver så är ju risken att man kommer behöva buffa eller liknande istället. 

    Jag har lagt en snuttefilt vid henne för att den så småningom ska ge samma trygghet som nappen men hon är inte jätteintresserad av den tyvärr.
  • Anonym (Nappen)
    Emiz skrev 2024-07-10 12:01:40 följande:

    Buffa * inte buffé 🤣


    Haha! En nappbuffé det har hon😉
  • Jemp

    Om hon nu kan hitta den själv, somnar själv och inte äter på natten (?), har ni övervägt eget rum till henne? 


    Inte för att jag haft bråttom med det för mina barn (eller i de flesta fall i trådar här), men när ni verkar ha så välfungerande läggningar hade jag dragit mig för att riskera dem redan nu. 

  • Anonym (Mamma)

    Vill lägga in en tanke också. När vi skulle sluta så var det "för sent" för oss, läste på och bästa fönstret med ålder är max vid 8-9 månaders ålder för annars kan man bli fast med den i flera år och att det blir mycket svårare efter den tiden. Så ska ni ta bort den så är det verkligen nu som är bästa tiden.

    Ja ni kanske måste göra annat istället, men det kan man inte veta så dumt att avstå för något som kanske, kanske inte blir. Dessutom är napp ett skapat behov som man inte behöver främja, sugfunktion vid amning mm störs inte av att ta bort nappen. De får sitt sugbehov tillgodosett ändå.

  • Anonym (Nappen)
    Jemp skrev 2024-07-10 12:11:57 följande:

    Om hon nu kan hitta den själv, somnar själv och inte äter på natten (?), har ni övervägt eget rum till henne? 


    Inte för att jag haft bråttom med det för mina barn (eller i de flesta fall i trådar här), men när ni verkar ha så välfungerande läggningar hade jag dragit mig för att riskera dem redan nu. 


    Ja det har vi faktiskt! Planen är faktiskt att hon ska få det väldigt snart (skrev inte med det pga rädd för påhopp) just för att vi tänkt att vi alla kanske sover bättre då😊
  • Emiz
    Anonym (Nappen) skrev 2024-07-10 12:07:12 följande:
    Emiz skrev 2024-07-10 12:00:46 följande:

    Själv har ja inget emot napp. Tycker det är bra för barn. Inte dåligt i alla fall i de flesta fall. Ger trygghet, utsöndrar må bra hormoner i kroppen osv. Sugbehov är mycket naturligt. Men nu var ju din fråga hur man kan göra. Då håller jag med föregående kommentar. Ta bort den. Ta några mer jobbiga nätter. Ingen idé att dra ut på det.

    Däremot tror jag risken finns att även när hon har vant sig så kommer hon att vakna under natten. Väldigt vanligt i den åldern. Då kommer ni kanske behöva vagga eller buffé istället. Barn behöver nåt gosigt för att somna om. Speciellt så små. Kanske snuttefilt? Gosedjur?



    Tack för era svar. Jag har inte heller någonting emot nappen egentligen om det inte vore för de nattliga uppvaken. Hade på känn att det enda sättet i så fall är att bara bestämma sig och plocka bort den. Men som Emiz skriver så är ju risken att man kommer behöva buffa eller liknande istället. 

    Jag har lagt en snuttefilt vid henne för att den så småningom ska ge samma trygghet som nappen men hon är inte jätteintresserad av den tyvärr.
    Ja lite knepigt och känsligt med råd i föräldraskap ,alla har vi ju olika tankar, teorier och personliga åsikter/erfarenheter med bebis. För mig/oss har uppvaknandet lett till att jag tar upp barnet lägger det tätt intill med nappisen o så har detta lett till att våra barn somnar direkt och alla sover gott. Jag ligger då på sidan i C ställningen, googla "C position baby". Dock efter 4 månader ca, alla barn är olika i utveckning "då jag vill att barnet skall kunna vända sig från rygg till mage samt tvärtom på egen hand med full kraft och ge uttryck när de är ledsna. Innan dess, själva i sin bädd.

    Vissa vill ju att deras barn ska sova i sin egen säng hela natten, vilket jag bryr mig mindre om, bara alla har det bra. Min äldsta, 5 år somnar ofta i sin egen säng men ropar då vid ca 04. Ropar tillbaka "kom till oss, mamma är här". Så kommer han. O alla sover så gott. Lillen 5 månader somnar i sin säng men han börjar också skruva sig vid småtimmarna. Flyttar över honom till mitt bröst med nappis o då sover han fan till 09.30 ibland🤣 som längst till 12:00!! För de är så gött. Oj va gött. Tryggheten och närheten gör så mycket. Men har som sagt personer i min nära släkt som förespråkar annat och vi har skilda åsikter både kring napp och hur man sover. Tanken om att de skall somna och sova ensamma utan napp!? Levande diskussion. Jag tänker att "inte finns det väl någon 15 åring som vill sova med mamma o pappa" jag följer mina barn och gör det som passar dem bäst. Så man får göra.  Alla är vi olika och bebisar likaså. Kort tid i livet då de är beroende av napp och ligga tätt intill. Vill ändå tillägga att känner man sig inte bekväm med att samsova skall man inte göra det. Kanske är man svårväckt, kanske tar man läkemedel eller kanske druckit alkohol bör man ej samsova. Prata då med BVC.

    Men din lille skrutt är ju så väldigt liten att hon kommer att vara i behov av antingen , napp, bröstet,  snuttis eller något annat. Lycka till❤
  • Emiz
    Anonym (Mamma) skrev 2024-07-10 12:13:39 följande:

    Vill lägga in en tanke också. När vi skulle sluta så var det "för sent" för oss, läste på och bästa fönstret med ålder är max vid 8-9 månaders ålder för annars kan man bli fast med den i flera år och att det blir mycket svårare efter den tiden. Så ska ni ta bort den så är det verkligen nu som är bästa tiden.

    Ja ni kanske måste göra annat istället, men det kan man inte veta så dumt att avstå för något som kanske, kanske inte blir. Dessutom är napp ett skapat behov som man inte behöver främja, sugfunktion vid amning mm störs inte av att ta bort nappen. De får sitt sugbehov tillgodosett ändå.


    Nej. Beror på om man ammar eller inte.
  • Emiz
    Anonym (Mamma) skrev 2024-07-10 12:13:39 följande:

    Vill lägga in en tanke också. När vi skulle sluta så var det "för sent" för oss, läste på och bästa fönstret med ålder är max vid 8-9 månaders ålder för annars kan man bli fast med den i flera år och att det blir mycket svårare efter den tiden. Så ska ni ta bort den så är det verkligen nu som är bästa tiden.

    Ja ni kanske måste göra annat istället, men det kan man inte veta så dumt att avstå för något som kanske, kanske inte blir. Dessutom är napp ett skapat behov som man inte behöver främja, sugfunktion vid amning mm störs inte av att ta bort nappen. De får sitt sugbehov tillgodosett ändå.


    Sedan beror det på bebisen. Vissa vill ha mer vissa inte. När jag kunde amma var det ligga tätt och amma och somna tätt, ville ha bröstet. En av mina barn ville ha napp, projekt att sluta  medan vissa andra av mina barn nej. De är individer med olika behov. Förstått efter alla år att allt går inte att lära/vänja. Det är personer vi pratar om. Mitt ena barn vill somna i sin säg för att komma under natten. Vissa perioder, långa perioder har hon sovit ensam hela natten utan problem. Perioder.. och går inte att jämföra ett barn med ett annat.
  • Emiz

    I alla tider har bebisar haft sugbehov och i alla tider har man "hittat på" nappar som en  tygbit eller annat att suga på.

  • Anonym (Nappen)
    Tow2Mater skrev 2024-07-11 02:29:48 följande:

    5-6 nappar i sängen så barnet hittar en av dem snabbare kanske.


    Vi har flera nappar i sängen av just den anledningen. Men då tar hon en och stoppar i munnen, för att i nästa sekund plocka ut den och stoppa in en ny och så håller hon på så (och gnäller mellan varven) haha! Eller så hamnar dom under henne för att hon plockar runt med alla nappar och då börjar hon gnälla för att det gör ont att ligga på dom hehe.
Svar på tråden Hur sluta med napp vid 6 mån?