Anonym (E) skrev 2024-07-10 17:58:40 följande:
Hur hade du gjort om ni hade varit en hel familj fortfarande och pappan t ex är bortrest eller så sjuk att han inte kan ha ena barnet? Eller om han vore död?
Fotbollscup, yngre spelar: det äldre följer så klart med!
Fotbollscup, äldre spelar: det yngre kanske kan vara på kalaset ändå, beroende på tid, annars kan det äldre barnet säkert vara utan mamma EN gång eller att mamma är med den tid som går för att lämna/hämta den yngre.
Ena barnet är sjukt: det andra kanske kan samåka med en kompis!
Du är liksom inte den enda föräldern i världen som levt som ensamstående med två barn och det löser sig oftast ändå. Och som påpekat, pappan kanske kan ställa upp EN gång och ta extra eller hjälpa till. Man måste inte måla in sig mentalt i ett hörn när det för det mesta kan finnas lösningar! De saker du tar upp händer sällan, men du vill bygga upp ett jättemärkligt schema ifall att. Men tänk om det är fel barn på fel dag! Då faller precis alla aktiviteter ju. Nej, tänk lite lösningsfokuserat och förenkla tillvaron istället.
Självklart följer syskonet med in dessa undagnatsfall (om pappan är död t.ex.) och EN gång utan mamma är väl bara bra. Men om mamman är hemma och längtar efter barnet, och barnet vill vara hemma, varför tvinga med barnet VARJE gång?
Varför ska barnet samåka med en kompis när jag VILL följa med barnet dit och barnet uppskattar att jag är med?
Vad då pappan ställa upp? På vad? Han behöver inte ställa upp på nåt. Det är ju JAG som inte vill vara utan barnen halva tiden. Det är ju jag som kommer med lösningarna och han som målar in sig i ett hörn.