Inlägg från: Anonym (mamma) |Visa alla inlägg
  • Anonym (mamma)

Vem bestämmer schema för barnen?

Anonym (J) skrev 2024-07-10 11:44:26 följande:
    Bara för du är mamma och haft barnen mest har du inte tolkningsföreträda eller kan helt själv bestämma hur ett umgängesschema ska se ut.

Det är heller inte oss du ska övertala utan pappan.

Kan ni inte komma överrens är det bäst med ett möte hos familjerätten. Ring och boka en tid.

Jo, men jag vill inte övertala honom (och därigenom riskera bråk) om det om det finns någon bra anledning eller regler att man måste ha varannan vecka. 

Och nej jag har förstår att jag inte helt själv kan bestämma, men ser inte heller varför han helt själv ska bestämma. Jag frågar er eftersom jag vet att många har varannan vecka och undrar vad det finns för fördelar med det, eller om ni förlorat i familjerätten? Gissar att dom allra flesta egentligen vill träffa sina barn varje dag, men man offrar detta för barnens skull. Men jag ser inte heller att det skulle vara bra för barnen. 

• Anonym (mamma)
    Anonym (E) skrev 2024-07-10 11:45:52 följande:
    Tekniskt sett ja. Han kan vägra ta barnen på annat sätt, om man säger så. Vad gör du då? Jo, då står du där med båda barnen tills han ger med sig. Självklart kan du också vägra ha ett barn i taget men då blir barnen kvar hos ena av er ändå. Så frågan är vem som säger nej. Man kan inte tvinga den andra, men den andra kan absolut vägra.
    Oj, det där var lite rörigt. Så om jag skulle tvinga honom att ha olika bytesdagar skulle jag förlora barnen eller vinna dom? Såklart vill jag för deras skull att dom ska träffa sin pappa ibland, så jag skulle inte göra det även om jag skulle ha chans att få barnen på heltid. 
  • Anonym (mamma)
    Bobo skrev 2024-07-10 12:29:50 följande:

Kan ni inte göra något mellanting? Att den ena byter på söndagen och den andra på måndagen? Då får man en dag egentid med varje barn samtidigt som man får ganska många barnfria dagar. Jag tänker inte att de barnfria dagarna bara handlar om att vila upp sig för att det är tufft att vara ensamstående utan för att man också har en massa fix och trix som behöver lösas, vilket kan vara svårt att hinna med när man har barnen: tandläkare, frisör, återvinningen osv. 

Jo absolut. Som du säger, det skulle bli många dagar utan barnen, men bättre än en hel vecka. 

Jag tycker det är bra och nyttigt för barnen att hänga med till affär, återvinnig och annat. Det blir ofta kvalitetstid med dom. 

• Anonym (mamma)
    Anonym (...) skrev 2024-07-10 13:52:31 följande:

Jag hade aldrig delat på mina barn, det är rörigt för dom ändå och helt plötsligt får dom inte vara med varandra, jag har faktiskt aldrig hört någon komma med ett sånt förslag, kommer ni inte överens så måste ni ju ta det via familjerätten, eller boka in ett samarbetssamtal hos soc så kanske ni kan prata lugnt med varandra.

Men som sagt, jag tycker att det är en sjukt dålig idé att byta på olika dagar

Om du är iväg med yngsta barnet är på fotbollscup, lämnar du hellre stora barnet ensam hemma hela dagen än att få vara med sin mamma? (som både barn och mamma vill)

Tvärt om om stora spelar, då måste lilla hoppa över kalas och annat för att följa med och titta som hen tycker är dööötrist, och föräldern kan inte koncenterar sig på matchen för måste kolla den lille. 

Om ett barn blir sjuk, måste då anda stanna hemma och bli smittat och avstå från planerade aktiviteter för att föräldern som är hemma med sjukt barn inte kan följa med?

Vi har hittills ofta delat upp barnen nån dag i veckan av olika anledningar. Flexibelt och bra. Det gör man ju i en kränfamilj så vet inte varför det skulle vara hemskt. 

• Anonym (mamma)
    Anonym (E) skrev 2024-07-10 17:50:47 följande:
    Om du försöker tvinga honom kan han lika gärna vägra ha det så och då blir det kanske inget umgänge. Frågan är vem som skulle dömas ha "rätt" (det finns inget 100 % rätt, det ska ju passa båda) och då blir första frågan varför man ska krångla och ha olika dagar. Det är mer logiskt att ha samma dag för båda barnen. Jag skulle tro att du antagligen skulle få ge med dig i slutänden.

Såg att du skrev något om varför han ska få bestämma. Kort sagt kan man säga att det är som med många andra saker att ett nej väger tyngre än ett ja.
    Jag tycker det är krångli med samma dag. Om ett barn har simskola på måndag och det andra fotboll på tisdag. Då känns det krångligt att lämna båda barnen på söndagen. Enklare att behålla ett barn måndag och tisdag för att i stället lämna över det på onsdagen. så att man i llugn och ro kan ta ett barn  till aktiviteter utan stress. Och såklart extremt lyxigt för mig att få egentid med ett barn. Men det har jag förstått att ingen tar hänsyn till. 
  • Anonym (mamma)
    Anonym (E) skrev 2024-07-10 17:50:47 följande:
    Om du försöker tvinga honom kan han lika gärna vägra ha det så och då blir det kanske inget umgänge. Frågan är vem som skulle dömas ha "rätt" (det finns inget 100 % rätt, det ska ju passa båda) och då blir första frågan varför man ska krångla och ha olika dagar. Det är mer logiskt att ha samma dag för båda barnen. Jag skulle tro att du antagligen skulle få ge med dig i slutänden.

Såg att du skrev något om varför han ska få bestämma. Kort sagt kan man säga att det är som med många andra saker att ett nej väger tyngre än ett ja.
    Mitt nej (till att byta samma dag) borde väga lika tungt som hans. 
  • Anonym (mamma)
    Anonym (E) skrev 2024-07-10 17:58:40 följande:
    Hur hade du gjort om ni hade varit en hel familj fortfarande och pappan t ex är bortrest eller så sjuk att han inte kan ha ena barnet? Eller om han vore död?

Fotbollscup, yngre spelar: det äldre följer så klart med!
    Fotbollscup, äldre spelar: det yngre kanske kan vara på kalaset ändå, beroende på tid, annars kan det äldre barnet säkert vara utan mamma EN gång eller att mamma är med den tid som går för att lämna/hämta den yngre.
    Ena barnet är sjukt: det andra kanske kan samåka med en kompis!

Du är liksom inte den enda föräldern i världen som levt som ensamstående med två barn och det löser sig oftast ändå. Och som påpekat, pappan kanske kan ställa upp EN gång och ta extra eller hjälpa till. Man måste inte måla in sig mentalt i ett hörn när det för det mesta kan finnas lösningar! De saker du tar upp händer sällan, men du vill bygga upp ett jättemärkligt schema ifall att. Men tänk om det är fel barn på fel dag! Då faller precis alla aktiviteter ju. Nej, tänk lite lösningsfokuserat och förenkla tillvaron istället.

Självklart följer syskonet med in dessa undagnatsfall (om pappan är död t.ex.) och EN gång utan mamma är väl bara bra. Men om mamman är hemma och längtar efter barnet, och barnet vill vara hemma, varför tvinga med barnet VARJE gång?

Varför ska barnet samåka med en kompis när jag VILL följa med barnet dit och barnet uppskattar att jag är med?

Vad då pappan ställa upp? På vad? Han behöver inte ställa upp på nåt. Det är ju JAG som inte vill vara utan barnen halva tiden. Det är ju jag som kommer med lösningarna och han som målar in sig i ett hörn. 

• Anonym (mamma)
    Tow2Mater skrev 2024-07-10 18:08:29 följande:
    Kanske för de negativa följder det kan leda till för barnen?

En förälder som får den återhämtning den behöver kan vara en bra förälder. En förälder som inte får ösa sin kärlek över barnen varje dag kan ösa mer kärlek över dem de dagar de sedan träffas.
    A andra sidan - en förälder som INTE får den återhämtning den behöver kanske inte klarar av att vara en lika bra förälder. En förälder som  får ösa sin kärlek över barnen varje dag ger ju egentligen inget mervärde ur barnens synvinkel eftersom de får förälders kärlek oavsett hos vilken förälder de är, under de förutsättningar att föräldrarna orkar vara bra föräldrar.

Han behöver kanske en hel veckas återhämtning för att det är intensivt med 2 barn.

Kanske återhämtning kan ske på bättre sätt mer likt en kärnfamilj utan att man förlorar sina barn en hel vecka helt och hållet.

Och hur kommer det sig att man ska ta hänsyn till hans mående men inte mitt? Jag kanske kan bli en bättre mamma när jag inte förlorar halva tiden med barnen och känner mig stressad att jag måste njuta av barnen varje minut när dom är hos mig. 

• Anonym (mamma)
    Anonym (N) skrev 2024-07-10 18:52:13 följande:
    Men vet du ens barnens behov i detta? Du bryr dig tex inte om att stora hellre vill vara själv hemma. Du tycker det är bättre att barnet lagar mat med dig.

Vill barnen byta olika dagar?

Vad menar du med att pappan vill slippa barnen? Han vill ha dem hälften av tiden.

När tänker du det är lämpligt att pappan träffar sin nya tjej? På den veckan han inte har några barn eller på de dagar han har 1-2 barn?

Jo, men det tycker jag. Stora är själv hemma varje eftermiddag efter skolan och gör mellanmål. Hen vill hellre laga mat med mig än att värma en färdigrätt ensam. 

Pappan vill slippa barmen halva tiden som jag förstått det. 

Han får träffa sin nya tjej när han vill, och om han vill tar jag gärna barnen några dagar extra om dom vill mysa lite extra med tjejen. 

• Anonym (mamma)
    Anonym (Hmm) skrev 2024-07-10 19:55:43 följande:

Jag skulle aldrig dela upp mina barn enligt ett schema så, de har en så stor trygghet i varandra eftersom de på så vis alltid har varandra. Sen händer det att jag och pappan hjälps åt vid behov och även "lånar" något eller båda barnen på "fel" vecka för att göra något speciellt. Sen så kommer de ju få bestämma mer själva ju äldre de blir. Jag skulle nog uppleva en sådan uppdelning som du vill ha som mer stökig. Jag tror också att barnen skulle oroa sig för vad de missar hos den föräldern syskonet är hos, kanske inte hela tiden men ändå. Egentid med barnen kan man lösa på andra sätt, jag brukar t.ex. alltid natta dem var för sig då jag sitter hos dem en och en och pratar och myser lite. 

Nu har ju mina barn blivit såpass stora med så de inte behöver konstant övervakning vilket innebär att man mer och mer kan göra saker med dem var för sig. Och att behöva anpassa sig efter varandra behöver man ju göra oavsett, och ja tills de är tillräckligt stora får de ju hänga med på syskonens grejer också, eller så får man ordna med barnvakt eller att andra föräldern tar det ena barnet just den stunden om man klarar av den sortens samarbete. 

Att ha varannan vecka handlar ju också om att det blir väldigt mycket mer praktiskt vad gäller arbete, exempelvis. Hade jag haft den uppdelningen du föreslår skulle min inkomst ha blivit avsevärt mycket sämre så som jag arbetade tidigare. Där jag arbetar idag har jag inte riktigt det problemet, däremot innebär det att då det blir en del övertid i mitt arbete periodvis kan jag planera det så gott det går när jag inte har barnen och istället plocka ut som ledighet med barnen. 

Fy vad ledsen jag skulle bli om han skulle skaffa barnvakt i stället för att fråga mig :(

Men det har hittills aldrig hänt. 

• Anonym (mamma)
    Anonym (Hmm) skrev 2024-07-10 20:08:20 följande:
    Och vad hindrar att pappan kan lämna barnet, som vill vara hemma, hos dig under tiden han är iväg med det andra barnet, även om ni kör varannan vecka? Eller att du skjutsar barnet om nu pappan inte kan? Varannan vecka hindrar er inte att samarbeta om sådana saker?

Jo det är DU som vill ha denna uppdelningen det är DIN lösning på det som DU anser är ett problem. Uppenbarligen anser inte han att din lösning är rätt lösning, alltså ställer han upp om han ändå gör som du vill. Vad är hans argument för hans lösning då? För hittills har du pratat om hur du vill ha det och du vill ha det så för att du inte vill vara ifrån barnen halva tiden och slipper vara ensam, även om det ju i praktiken blir lika mycket tid med varje barn oavsett hur ni gör. Tidigare har du haft barnen mer och som jag förstår det båda barnen samtidigt och då har det ju som jag uppfattat det inte varit ett problem? Så som jag uppfattar det handlar det mest om att du inte vill vara ensam?
    Ja alltså om han går med på att jag får ta barnen till aktiviteter på hans vecka osv, fine. Och ska man iväg på match tidigt på morgonen kanske det är lika bra att andra barnet sover här osv. Då är ju allt frid och fröjd för mig. 

Jag fick känslan av honom att jag inte skulle få träffa barnen på en vecka. Det är det jag är rädd för. 

Vi kan ju testa med varannan vecka, det kanske slutar med att vi har ungefär som nu. 
  • Anonym (mamma)
    Anonym (Hmm) skrev 2024-07-10 20:09:31 följande:
    Fast barnvakt kan ju lika gärna vara mormor och farfar eller liknande och det är väl knappast negativt att få tid med släktingar? 
    Far och morföräldrar som barnvakt hade vi  ibland förr. ca 1 gång om året. Men senast 3 åren har vi aldrig haft det. Pappan och jag är inte intresserade av att ha egentid tillsammans utan vi vill alltid vara med barnen. Men vi hälsar såklart på släktingar så att dom får tid tillsammans. 
  • Anonym (mamma)
    Anonym (E) skrev 2024-07-10 21:08:55 följande:
    Kanske återhämtning för honom är bäst på det sätt som han väljer! Känns rätt självklart att det är bättre återhämtning med noll barn än ett... Om du tänker ett par varv extra så måste väl även du förstå det, och att du inte kan jämföra med kärnfamilj eftersom det är samma sak där, att man inte får riktig återhämtning på samma sätt som om man skulle ha totalt lugn och ro en hel vecka i sträck.

Ditt mående påverkas ju inte alls på samma sätt! Du sitter med längtan efter dina barn, det innebär att du kan vara en bra mamma ändå när du träffar dina barn. Om du inte klarar det så är det ju något fel som du behöver terapi för. Däremot helt naturligt att om man får för lite återhämtning så kommer det självklart påverka måendet både de dagar man har barnen och när man inte har dem! Förstår du verkligen inte denna skillnad....?

Blir du verkligen stressad eller är det något som du bara sitter och hittar på nu? För om du är stressad att du "måste" ta vara på tiden med barnen så ja, då behöver du terapi. Din ångest ska inte gå ut över de andra.
    Varför kan jag inte jämföra med en kärnfamilj? Där behöver man ju ingen återhämtning alls. Och jag känner samma nu. En dag - två dagar i veckan då jag tränar och passar på att jobba över och fixa ärenden, men inte för återhämtning. 

Att jag mår dåligt och får ångest över att förlora halva mina barns barndom, eh ja! 100% sant. Nu har jag som tur är haft det ganska lyxigt de senaste tre åren och ändå fått vara mesta tiden med barnen, så hittils har det inte direkt varit några problem. Och det är jag tacksam för såklart, när dom varit så små. Äldsta är 13 nu så det är kul och hag blir stolt och glad att se att barnet vuxit upp blivit mer självständig. Och njuter extra av lilla som gärna vill vara nära hela tiden. 
  • Anonym (mamma)
    Mimosa86 skrev 2024-07-10 22:22:01 följande:

På riktigt.. han har fram tills nyligen haft barnen 20-30% enbart.

Varför denna ton mot TS? Hon har ju dragit största lasset med barnen! Det är väl inte konstigt att hon kanske fått offra mer av sin egen fritid då han inte funnits där och avlastat? 

Att byta olika dagar så man får kvalitetstid med ett barn i taget låter SUNT. Och vill man inte vara med sina barn så kanske han ska gå tillbaka till 20-30% om det nu är så besvärligt.

Tack. Jag känner såklart inte att jag offrat nån fritid utan enbart vunnit. Barnen är min fritid. Men jag har heller inte tvingat mig till att få så mycket tid med barnen. Det har bara blivit så. Jag erbjuder mig att göra det ena och det andra och pappan har accepterat och ibland till och med sagt tack, trots att det är jag som borde tacka. 
  • Anonym (mamma)
    Anonym (John) skrev 2024-07-10 22:32:21 följande:
    Så resonerar lata 90talister.

Återhämta sig. Egen tid.. vissa verkar inte fatta vad barn och familj innebär.

Tack och lov har vi en person här inne (TS) som är lämpad som mamma. Så mycket lata och självupptagna kvinnor det finns nuförtiden.

Kanske bättre att ni skaffar en hund istället för ungar?
    Ja, men eller hur! Återhämta mig gör jag medan jag läser godnattsaga. Träning får jag när jag cyklar till jobbet eller leker tafatt med barnen. Ibland springer jag när dom cyklar bredvid. Egentid skulle kännas som ett straff. Visst ser jag fram emot saker jag ska göra senare i livet, men här och nu njuter jag av barnen. 
  • Anonym (mamma)
    Anonym (E) skrev 2024-07-10 23:48:21 följande:
    Behöver ingen återhämtning?? Klart man behöver det. Du valde fel ord, det ska stå "Där FÅR man ju ingen återhämtning alls", för även om man har korta stunder så blir det aldrig som att vara helt barnfri en hel vecka, om man inte lämnar familjen och åker iväg ett tag. Hur kan du inte förstå det...? Att DU inte behöver återhämtning är totalt irrelevant för alla andra föräldrar, i det här fallet ditt ex främst, men de flesta behöver faktiskt det om de har barnen själva. Och din återhämtning är väl just det du skriver om, allt annat du gör. För andra kan återhämtning innebära att ligga däckad på soffan en vecka. Så sluta döma andra efter DIN standard.

100 % sant? Tycker synd om dig om du mår så sjukt dåligt av att vara ifrån dina barn, så kan det så klart vara, men då måste du ju se till att jobba på det. Du kan inte använda barnen som levande gosedjur att trösta dig med. Som förälder måste man vänja sig vid allt mindre tid med sina barn, och en dag flyttar de till och med hemifrån. Då ska man inte behöva bli helt knäckt som förälder utan redan vara lite avvand med att inte ha dem omkring sig hela tiden. På så sätt kanske bättre för de som inte har barnen på heltid för då blir skillnaden inte lika stark.
    Att barnen flyttar hemifrån är jag beredd på och mycket av allt jag gör är ju att förbereda dom för vuxenlivet och att stå på egna ben. Visst fasar jag för den dagen, men samtidigt är det målet. Det är en naturlig del av föräldraskapet tycker jag. Att missa halva barndomen med sina barn ser jag inte alls som naturligt och inget jag är beredd på. Jag vet att man lämnar bort barnen mer i vissa kulturer, men det är inte så jag är uppfostrad. 
  • Anonym (mamma)
    Anonym (Hmm) skrev 2024-07-11 13:18:14 följande:
    Alltså pappan har ju ingen skyldighet att låta dig ta barnen på hans vecka. Däremot om du försöker bestämma detta över hans huvud så lär samarbetet knappast bli bättre. Allt är frid och fröjd för dig så länge du får som du vill alltså. 

Hans vecka är ju hans vecka, då är det ju upp till honom att bestämma. Hade jag varit du då hade jag i första hand arbetat för en bra relation med pappan där samarbetet funkar tillräckligt bra för att kunna vara flexibla även om man kör varannan vecka. Är ert samarbete dåligt nu så skulle jag inte räkna med att du får som du vill innan det blivit bättre 

Ja, det jag skriver till er här vågar jag INTE säga till pappan. Det är inte värt att riskera att han blir irriterad på mig. 

Min plan nu är att acceptera hans förslag om varannan vecka och så erbjuda mig att ta barnen till aktiviteter på hans vecka och hoppas att han tackar ja till det. 

Svar på tråden Vem bestämmer schema för barnen?