Inlägg från: Fontana |Visa alla inlägg
  • Fontana

Boktips?

Hade det varit under terminen kunde säkert skolbibliotekarien gett dig goda råd (om det finns sådana fortfarande?). Har du ett "vanligt" bibliotek i närheten kan du prova att fråga där - de brukar vara väldigt kunniga. Annars finns det ofta en avdelning med "Litteratur på engelska".

Själv läste jag med god behållning för många år sedan några novellsamlingar av Roald Dahl (kanske mest känd för Kalle och Chokladfabriken). Kiss Kiss (sv. Puss puss), Someone like you (Någon som du), Switch Bitch (underbar titel, Hustrubytet på svenska). Man klarar nästan att läsa dem utan lexikon i handen. Roliga historier - "hjälten" i berättelserna har helt missförstått det där med Lyckligt slut.

Graham Green, Vår man i Havanna m.fl.

Ernst Hemingway.

Leonard Cohens två romaner The favorite game och (lite svårare) Beautiful loosers.

Lite modernare så kanske du kan ge dig på Sagan om Ringen och Harry Potter på originalspråket.

Jag vet inte vad du tycker om deckare, men oftast är de väl inte så särskilt språkligt avancerade.

Romantik? Erika Jong: Fear of flying m.fl. Marilyn French: Kvinnorummet. Men nu är vi tillbaka på 1970-talet. Kanske måste räknas som "tantsnusk". Men det kan ju vara roligt det också!

• Fontana

Ja, jag tänkte nog lite snett där. Sagan om ringen skrevs väl redan i slutet av 1950-talet. Jag tänkte nog mer att många har sett filmerna numera och känner till åtminstone grunderna i handlingen.

Fler läsvärda förslag?

Se på engelskspråkiga filmer utan att förlita sig så mycket på svensk textning kan förresten också ge bra övning.

Likaså att lyssna på texterna i (bra) musik. Inte gangsta rap då alltså.

Svar på tråden Boktips?