• Anonym (gymnasielev)

Boktips?

Hej alla. 
    Jag söker efter boktips för att förbättra min engelska, har A i engelska 5 och vill behålla A även i 6,7. Någon som har några tips utöver att läsa böcker? 
    Söker förövrigt romantiska "ungdomsböcker", boken ska vara intressant så man vill läsa mer.

• Svar på tråden Boktips?
  • Anonym (v)

House of night av PC och Kristin Cast. 

• Anonym (Utomlands)

I 9:an laste mina barn Lord of the Flies (William Golding), The Wave (Todd Strasser) och Animal Farm (George Orwell) i skolan. 

Lord of the Flies kan du t o m lyssna till pa YouTube: 

">

Eftersom de anvands i undervisning finns material pa natet med glosor, fragestallningar etc. om du skulle vara intresserad av det. Nu ar inte detta romantiska ungdomsbocker, men tipsar om dem da du vill forbattra din engelska.

• Fontana

Hade det varit under terminen kunde säkert skolbibliotekarien gett dig goda råd (om det finns sådana fortfarande?). Har du ett "vanligt" bibliotek i närheten kan du prova att fråga där - de brukar vara väldigt kunniga. Annars finns det ofta en avdelning med "Litteratur på engelska".

Själv läste jag med god behållning för många år sedan några novellsamlingar av Roald Dahl (kanske mest känd för Kalle och Chokladfabriken). Kiss Kiss (sv. Puss puss), Someone like you (Någon som du), Switch Bitch (underbar titel, Hustrubytet på svenska). Man klarar nästan att läsa dem utan lexikon i handen. Roliga historier - "hjälten" i berättelserna har helt missförstått det där med Lyckligt slut.

Graham Green, Vår man i Havanna m.fl.

Ernst Hemingway.

Leonard Cohens två romaner The favorite game och (lite svårare) Beautiful loosers.

Lite modernare så kanske du kan ge dig på Sagan om Ringen och Harry Potter på originalspråket.

Jag vet inte vad du tycker om deckare, men oftast är de väl inte så särskilt språkligt avancerade.

Romantik? Erika Jong: Fear of flying m.fl. Marilyn French: Kvinnorummet. Men nu är vi tillbaka på 1970-talet. Kanske måste räknas som "tantsnusk". Men det kan ju vara roligt det också!

• Aniiee
    Fontana skrev 2024-07-18 15:28:33 följande:

Hade det varit under terminen kunde säkert skolbibliotekarien gett dig goda råd (om det finns sådana fortfarande?). Har du ett "vanligt" bibliotek i närheten kan du prova att fråga där - de brukar vara väldigt kunniga. Annars finns det ofta en avdelning med "Litteratur på engelska".

Själv läste jag med god behållning för många år sedan några novellsamlingar av Roald Dahl (kanske mest känd för Kalle och Chokladfabriken). Kiss Kiss (sv. Puss puss), Someone like you (Någon som du), Switch Bitch (underbar titel, Hustrubytet på svenska). Man klarar nästan att läsa dem utan lexikon i handen. Roliga historier - "hjälten" i berättelserna har helt missförstått det där med Lyckligt slut.

Graham Green, Vår man i Havanna m.fl.

Ernst Hemingway.

Leonard Cohens två romaner The favorite game och (lite svårare) Beautiful loosers.

Lite modernare så kanske du kan ge dig på Sagan om Ringen och Harry Potter på originalspråket.

Jag vet inte vad du tycker om deckare, men oftast är de väl inte så särskilt språkligt avancerade.

Romantik? Erika Jong: Fear of flying m.fl. Marilyn French: Kvinnorummet. Men nu är vi tillbaka på 1970-talet. Kanske måste räknas som "tantsnusk". Men det kan ju vara roligt det också!

Ursäkta näsvis fråga, men hur tänker du att Vår man i Havanna och The Favourite game är mindre moderna än Lord of the Rings, som till och med när den publicerades anklagades av vissa att vara hopplöst gammaldags, språkmässigt?
    It is the season of the spirit, the message, if we hear it, is "make it last all year"
  • Fontana

Ja, jag tänkte nog lite snett där. Sagan om ringen skrevs väl redan i slutet av 1950-talet. Jag tänkte nog mer att många har sett filmerna numera och känner till åtminstone grunderna i handlingen.

Fler läsvärda förslag?

Se på engelskspråkiga filmer utan att förlita sig så mycket på svensk textning kan förresten också ge bra övning.

Likaså att lyssna på texterna i (bra) musik. Inte gangsta rap då alltså.

• Goneril

Förutom klassiker såsom Jane Austen systrarna Brontë kan man ju läsa lite modernt snusk i upphöjd litterär form, 600 sidor kombinerad deckargåta och "bögsnusk" noggrant beskrivet, "Shards", Bret Easton Ellis heter denne författare som blivit en verklig ikon, gäst i Babel bland annat.                                                                                                                                                                             Läs inte översatta böcker! Jag läser original, 3 språk. Även om en bok är väl översatt kan man aldrig återge stämningar på ett annat språk. Själva skeendet kan man skildra men fullödiga personteckningar och miljöer kan inte tolkas på ett annat språk.                                                                                                                                               Det verkliga skräckexemplet är Falladas "Jeder stirbt för sich allein", "Ensam i Berlin". Nu är jag halvtysk och har bott i Berlin så jag känner väl till språk såväl som kulturella yttringar. På originalspråket en skakande upplevelse, jag berördes i mitt innersta, men på svenska blev det en avrapportering, ett protokoll, korrekt men föga engagerande. Jag fick för mig att jämföra, nej, ungdomar, studera lär så ni kan läsa på originalspråken! Det har ni glädje av hela livet! 

• BuoBä

Det finns flera hyfsat nya YA-bokserier som blivit filmer också. Divergent-trilogin av Veronica Roth, och Hunger Games av Suzanne Collins, tex. 

Svar på tråden Boktips?