• Missii89

Vår 8åring vägrar sova i sin säng

Hej!
    vi har tre barn mellan 2-8 år. Vår dotter på 8 år har alltid sovit i sin säng och har trivts med det fram tills ca 6 veckor tillbaka. numera vägrar hon att lägga sig i sin säng och vill vara nära oss hela tiden vilket har resulterat i att vi har lika med noll egentid och numera noll sexliv.
    Hon skriker och gapar och gör en tillställning varje kväll det är dags att lägga sig, skyller alltid på att hon har ont och så vidare på diverse ställen. Vi har verkligen suttit ner med henne i omgångar och försökt prata med henne om varför det har blivit såhär men hon kommer aldrig med något konkret svar. Vi försöker förklara för henne att det är jätteviktigt för oss att få en liten lugn stund på kvällen innan vi ska gå o lägga oss då vuxna har jobb och allt annat som behöver skötas, men inget fungerar.
    Detta börjar tära nåt alldeles på oss och vi vet verkligen inte hur vi ska få henne att vilja gå och lägga sig i sin säng igen. Någon som har haft samma problem? Eller en bra lösning ?
    Ps hon delar rum med sin syster och vi sover i rummet vägg i vägg. 
  • Svar på tråden Vår 8åring vägrar sova i sin säng
  • Missii89

Denna frågan var visst upprörande för vissa :)
    Jag personligen tycker det är viktigt för föräldrar att få en liten stund egentid på kvällen då jag tror att detta skapar en bättre och stabilare relation och som i slutänden gynnar hela familjen.

Alla våra tre barn har sovit i egen säng efter jag har slutat amma och har ALLTID sovit tryggt och hela nätter i sina sängar vilket resulterar i pigga och glada föräldrar dagen efter. 

Så antagligen har vår äldsta dotter kommit in i någon fas då hon alltid har älskat att gå och lägga sig i sin säng innan.
    Vi har nu testat en ny rutin för vår dotter och hon somnade gott i sin säng igårkväll när jag satt bredvid henne. Kommer fortsätta med detta tills hon själv känner att det inte behövs längre. Madrassen ligger redo vid vår säng om hon vill vara nära oss om natten. 

Så alla ni upprörda där ute, verkar som om vi har hittat en lösning som funkar för oss ;) Idag är jag en utvilad och pigg mamma som ska hitta på nåt extra kul med mina barn!

• Missii89
    Anonym (Sluta moralisera) skrev 2024-07-10 08:01:28 följande:

Många skuldbelägger dig TS. Man kan se det utifrån flera perspektiv och jag tänker att dålig nattsömn ger effekter på dagen som kan leda till dåligt mående vilket i sig kan påverka barnen med irritation, sämre tålamod etc. Detta tror jag påverkar anknytningen och tryggheten mer i slutändan. 

Det är viktigt att barnen får lära sig att finna en trygghet inom sig, med hjälp av föräldrarna såklart och jag tycker att ni verkar ha funnit en lösning som kan fungera. Både jag och en väninna har kört stenhårt på att sova i egen säng från mycket liten och har nu tonåringar som utan problem, sover varsomhelst, ensamma. 

Man får lov att vilja sova ensam eller med sin andra hälft utan störningar. Vi är en stor del av en generation som på nåder fick komma in till VH på natten om jag utgår ifrån mina barndomsvänner. Vi är trygga och stabila idag. Men de på den curlade generationen som inte är självständiga eller trygga alls! Det är för att man inte fått lära sig att hantera de jobbiga känslorna utan ska skyddas in absurdum, oavsett vad det kostar äktenskapet. För övrigt så är skilsmässa vanligare idag, undrar varför.

Ts. kör på vad du tror är rätt för er. Man kan ge trygghet på så många andra sätt. 

Du tog orden ur min mun! 😊
  • SmulanFnulan

Så att du och maken ska få knulla är alltså viktigare än din dotters trygghet? Fyfan, vad vidriga ni båda är alltså.

• Anonym (.)

Jag var själv orolig och rädd när jag skulle sova som barn. Fick sova ibland i mina föräldrars säng, ibland på en madrass på golvet.

Tycker nog att det bästa alternativet vore att barnet antingen får en permanent egen säng vid behov i ert rum, eller att ni försöker fixa sovmiljön mer trygg i barnets rum.

Trygg musik/naturljud kanske. En lampa som ger ett behagligt och betryggande ljus, kanske kolla om ett tyngdtäcke kan hjälpa. 

Ni kan också försöka prata om det som eventuellt skrämmer barnen, så de får bearbeta det. Försäkra barnen om att det som de är rädda för (om de är det, jag hade många hemska tankar som barn) inte kan göra dem illa!

Varför inte PRATA med barnet, visa att du ser/hör barnets behov. 

• Anonym (Närhet)
    Anonym (Sluta moralisera) skrev 2024-07-10 08:01:28 följande:

Många skuldbelägger dig TS. Man kan se det utifrån flera perspektiv och jag tänker att dålig nattsömn ger effekter på dagen som kan leda till dåligt mående vilket i sig kan påverka barnen med irritation, sämre tålamod etc. Detta tror jag påverkar anknytningen och tryggheten mer i slutändan. 

Det är viktigt att barnen får lära sig att finna en trygghet inom sig, med hjälp av föräldrarna såklart och jag tycker att ni verkar ha funnit en lösning som kan fungera. Både jag och en väninna har kört stenhårt på att sova i egen säng från mycket liten och har nu tonåringar som utan problem, sover varsomhelst, ensamma. 

Man får lov att vilja sova ensam eller med sin andra hälft utan störningar. Vi är en stor del av en generation som på nåder fick komma in till VH på natten om jag utgår ifrån mina barndomsvänner. Vi är trygga och stabila idag. Men de på den curlade generationen som inte är självständiga eller trygga alls! Det är för att man inte fått lära sig att hantera de jobbiga känslorna utan ska skyddas in absurdum, oavsett vad det kostar äktenskapet. För övrigt så är skilsmässa vanligare idag, undrar varför.

Ts. kör på vad du tror är rätt för er. Man kan ge trygghet på så många andra sätt. 

Jag är född i mitten av 70-talet och fick komma in till mamma så länge jag behövde. Pappa och jag samspv till jag var typ 7. Ja, mina föräldrar var separerade. Mamma hade ny relation, inte pappa. Samsov även med mormor på landet till jag var en 8-10 år gammal (i en 90-säng). 

Trygghet har alltid varit prioritet i min familj, även nattetid. Människan är ett flockdjur men av någon anledning så ska det bara gälla vuxna.
  • Missii89
    SmulanFnulan skrev 2024-07-10 09:31:54 följande:

Så att du och maken ska få knulla är alltså viktigare än din dotters trygghet? Fyfan, vad vidriga ni båda är alltså.

Oj det var hårda ord :)
  • Anonym (Vider)
    Missii89 skrev 2024-07-10 10:07:39 följande:
    Oj det var hårda ord :)
    Hårda men ack så sanna och viktiga ord. 
  • Missii89

Skönt att man själv vet hur sanningen är så man slipper ta åt sig 😊 

• Missii89
    Anonym (Vider) skrev 2024-07-10 12:10:22 följande:
    Hårda men ack så sanna och viktiga ord. 
    Skönt att man själv vet hur sanningen är så man slipper ta åt sig 😊 
  • Anonym (Vider)