Inlägg från: Anonym (behov) |Visa alla inlägg
  • Anonym (behov)

Vår 8åring vägrar sova i sin säng

Jag skulle tänka att mina behov som förälder/vuxen får stå tillbaka under en period för att trygga barnets behov, oavsett vad de kommer sig av.

Så jag skulle låta 8-åringen sova i vår säng tills hon själv känner att hennes egen säng känns okej igen. Sexliv och annat skulle få vänta ett tag, eller lösas på annan plats/tid. Ni kan bestämma att det inte tär på er vuxna att hon sover i er säng, utan att det är en naturlig del av ert föräldraskap. 

Jag har haft mina ungar i sängen så länge de ville och behövde. Hela första året, sen delar av natten, och med tiden allt glesare och glesare. Nu är de 16 och 18 och det var ett bra tag sen de slutade komma in på natten, säkert 7-8 år sen med den äldsta.

Och mitt äktenskap har överlevt, jag har orkat jobba. Och barnen har varit trygga och fått sina behov av närhet tillgodosedda när det behövt det. 

• Anonym (behov)
    Missii89 skrev 2024-07-09 22:20:03 följande:

Tack för alla svar!
    Tänk vad olika vi tycker och tänker om det här :)
    För vår del tror vi på att alla sover bäst och mest ostört om man får sova i sin egen säng.
    Trygghet kan man ge på olika vis. Jag testade idag att sitta bredvid henne medan hon hade somnat djupt i sin säng och detta funkade :) Vi kommer även lägga en madrass bredvid vår säng om hon skulle komma och känna sig orolig på natten.  Men viktigast tycker vi är att man kan somna gott och tryggt i  sin egna säng. Får hoppas att det här kommer funka för henne :)

Fast din dotter sover ju inte bäst i sin egen säng. Det är ju hela grundproblemet som du startat en tråd om. Du menar att du och din man sover bäst tillsammans i er säng, och att det därför är mest bekvämt för er om barnen sover i egna sängar och inte stör er?

Men absolut, att ha en madrass bredvid er säng är ett bra alternativ om det blir trångt i sängen. Och att trygga henne när hon ska somna tror jag också är en bra väg framåt. 
  • Anonym (behov)
    Anonym (Tvillingmorsan) skrev 2024-07-10 13:25:26 följande:

Tillägg:

Att det var vanligt att sova i samma rum förr, ibland hela familjen, betyder inte att alla sov i samma säng. Oftast fanns en föräldrasäng samt en eller flera barnsängar. Vaggor för bebisarna.

Många barn och små bostäder gjorde att man fick tränga ihop sig, men ofta fanns en mindre kammare för föräldrarna. Mer förmögna hushåll hade barnkammare. Det var inte alls alltid så att alla sov i samma rum, då får man gå tillbaka till forntiden. Däremot sov familjens barn ofta tillsammans, precis som syskon ibland gör idag.

Har du inte ett ganska snävt perspektiv när du skriver det här? Som att förr bara existerade i Sverige, och även nutiden bara existerar i Sverige? För i många länder sover man i samma säng med barnen, både förr och nu.

Det är en anpassning till modernt liv att separera barn från vuxna och sova åtskilda, inte biologiskt gångbart. Små barn har nästan alltid behov av att sova nära sin primära vuxen, äldre barn kan vilja ha mer eget utrymme. Och vuxna vill ju gärna sova tillsammans med sin partner, det är sällan man där påtalar vikten av att var och en ska sova ensam. 
  • Anonym (behov)
    Anonym (Tvillingmorsan) skrev 2024-07-10 13:25:26 följande:

Tillägg:

Att det var vanligt att sova i samma rum förr, ibland hela familjen, betyder inte att alla sov i samma säng. Oftast fanns en föräldrasäng samt en eller flera barnsängar. Vaggor för bebisarna.

Många barn och små bostäder gjorde att man fick tränga ihop sig, men ofta fanns en mindre kammare för föräldrarna. Mer förmögna hushåll hade barnkammare. Det var inte alls alltid så att alla sov i samma rum, då får man gå tillbaka till forntiden. Däremot sov familjens barn ofta tillsammans, precis som syskon ibland gör idag.

Här har du en intressant genomgång av sömn, närhet och vad vi i västvärlden betraktar som sömnproblem hos barn. I kulturer där barnen från början tillåts sova där de bör (nära sin vårdare) sover de oftast mycket bättre. 
  • Anonym (behov)
    Anonym (behov) skrev 2024-07-10 13:43:50 följande:
    Här har du en intressant genomgång av sömn, närhet och vad vi i västvärlden betraktar som sömnproblem hos barn. I kulturer där barnen från början tillåts sova där de bör (nära sin vårdare) sover de oftast mycket bättre. 
    Glömde länken:

www.karolinska.se/48d7d6/globalassets/global/1-teman/tema-kvinnohalsa/oo-graviditet-och-forlossning/sugen-pa-somn.pdf
  • Anonym (behov)
    Anonym (Närhet) skrev 2024-07-10 14:04:52 följande:
    Det mest spännande är ju att det man ser som "naturligt" för barn, dvs sova ensam i egen säng och eget rum, ses som konstigt och onaturligt och konstigt när det kommer till vuxna. Som vuxen "ska" du dela säng med din partner. Har man varsin säng (som inte sitter ihop) eller *gud förbjude* varsitt sovrum, då är minsann separationen nära förestående. 

I USA tex är det till och med "onaturligt" att ha varsitt täcke. 
    Eller hur! Också spännande när man menar att barnet måste sova ensam i egen säng så att föräldrarna kan sova ostörda tillsammans. Barnet, som alltså är den i familjen som troligen har störst behov av tryggheten i närvaron av föräldrarna är den som ska avstå till förmån för föräldrarnas behov av att vara i fred med varandra. 

De flesta barn slutar dessutom helt självmant att vilja sova med föräldrarna, när de är redo. Man behöver inte forcera det, det sker i och med barnets övriga utveckling. 
  • Anonym (behov)
    Anonym (Tvillingmorsan) skrev 2024-07-10 14:29:26 följande:

Jag syftade på Sverige och svenska förhållanden om det inte framgick. Våra barn sov i vårt rum i början, men för det mesta i en egen bädd bredvid vår säng. Bara ibland i sängen med oss. De hade ändå vår närhet. 

Små barn vill man ofta ha nära ja. Senare vill ofta båda ha mer space. Något annat har jag inte sagt, och jag tycker att man ska vara försiktig med att uttala sig om vad som är biologiskt gångbart och att andra kulturer är bättre.

Och det är ju rätt snävt, att utgå från Sverige och svenska förhållanden de senaste några 100 åren som nåt slags norm. 
  • Anonym (behov)
    Anonym (Tvillingmorsan) skrev 2024-07-10 14:48:01 följande:
    Det är normen för Sverige, det land jag kommer ifrån och lever i. Var du kommer ifrån eller bor, vet jag inte.

Jag har aldrig påstått att det är en global norm.
    Nä, du bara uttalade dig tvärsäkert om hur det var "förr", som att det skulle vara nåt slags allmän sanning, när det egentligen handlar om ditt eget snäva perspektiv på världen och tiden.
  • Anonym (behov)
    Anonym (Tvillingmorsan) skrev 2024-07-10 15:08:23 följande:
    Jag svarade ett annat inlägg som påstod att separata sängar / rum är ett modernt påfund. Det stämmer inte, det har funnits länge i varierande grad.

Något annat har jag inte uttalat mig tvärsäkert om.
    Jo, det är ett modernt påfund. Och ett påfund som inte ens är påfunnet i hela världen. Det är ett snävt perspektiv du har. 
Svar på tråden Vår 8åring vägrar sova i sin säng