• Svar på tråden Vill höja hyran med upptill 15,4% nästa år
  • Anonym (Liv)

    De är ju helt j sanslösa. Under alla år med låga räntor höjde hyresvärdarna ändå hyran varje år och plockade miljonvinster i fickan. Allt underhåll läggs på med ännu högre hyra trots att det egentligen ska ingå i grundlurad. Under 2 års tid har de med hänvisning till räntor och inflation chockhöjt hyrorna så folk går på knäna ochnu när räntorna gått ner igen så begär de 15 %??? Äckliga giriga as. 

  • Anonym (Anonym)

    Fast räntan har knappt gått ner någonting.


    Kostnaden har skenat för alla utom dom som bor i hyresrätt så det är ju ingen högoddsare att hyrorna måste upp rejält från dagens nivåer.

  • Anonym (Liv)
    Anonym (Anonym) skrev 2024-07-09 08:41:01 följande:

    Fast räntan har knappt gått ner någonting.


    Kostnaden har skenat för alla utom dom som bor i hyresrätt så det är ju ingen högoddsare att hyrorna måste upp rejält från dagens nivåer.


    De som.äger sitt boende har många fördelar..De kan sälja bostaden och gå med vinst etc. Vi hyresgäster har missgynnas länge. En bostad är dessutom inget  som man kan avstå eller välja bort; alla måste ha någonstans att bo. Vart ska arbetslösa och låginkomsttagare ta vägen om hyrorna blir skyhöga? Tälta?
  • Anonym (Lika)
    Anonym (Liv) skrev 2024-07-09 10:03:04 följande:
    De som.äger sitt boende har många fördelar..De kan sälja bostaden och gå med vinst etc. Vi hyresgäster har missgynnas länge. En bostad är dessutom inget  som man kan avstå eller välja bort; alla måste ha någonstans att bo. Vart ska arbetslösa och låginkomsttagare ta vägen om hyrorna blir skyhöga? Tälta?
    De som äger sina boenden har också kostnader som ökar, allt från el och vatten till räntor på lån. har man dessutom bostadsrätt och betalar avgift så har föreningen lån där räntorna kostar mer när bindningstiden löper ut vilket också orsakar en rejäl höjning på månadsavgifterna.

    men visst, äger man sin bostad så kan man se amorteringarna som sparande och ev vinst vid försäljning. 
  • Anonym (Less)

    Ja jag har snart inte råd att bo kvar. Min hyra har höjts med 10% på 1,5 år. Dels de vanliga årliga höjningarna och dels höjning igen nyligen pga att de ska byta fönster på husen här. Om ett halvår är det dags för den årliga höjningen igen. Inkomsterna ökar dock inte. Vet inte vart vi ska ta vägen sen för det finns ju knappt några lägenheter att få tag i och definitivt inga billiga. Givetvis går det inte att köpa något pga för dyrt och får inga lån. Skulle inte ha råd att renovera/underhålla ett hus heller.

  • Anonym (Liv)
    Anonym (Less) skrev 2024-07-09 10:23:20 följande:

    Ja jag har snart inte råd att bo kvar. Min hyra har höjts med 10% på 1,5 år. Dels de vanliga årliga höjningarna och dels höjning igen nyligen pga att de ska byta fönster på husen här. Om ett halvår är det dags för den årliga höjningen igen. Inkomsterna ökar dock inte. Vet inte vart vi ska ta vägen sen för det finns ju knappt några lägenheter att få tag i och definitivt inga billiga. Givetvis går det inte att köpa något pga för dyrt och får inga lån. Skulle inte ha råd att renovera/underhålla ett hus heller.


    Det är helt sjukt! Inte nog med de "vanliga" årliga höjningarna; att de dessutom tar extra för att behålla en normal standard är så girigt. 
  • Anonym (BRF)

    Våra hyror höjdes 10% och tre månader senare 10% till, detta var i slutet av 2023.

  • Anonym (Less)
    Anonym (Liv) skrev 2024-07-09 10:27:19 följande:
    Det är helt sjukt! Inte nog med de "vanliga" årliga höjningarna; att de dessutom tar extra för att behålla en normal standard är så girigt. 
    Ja verkligen. Och normal standard hålls inte ens. Det är mögel och vattenskada i golvet i badrummet och de kommer inte ens och tittar på det. Då har jag det ändå lindrigt, vissa lägenheter i många fastigheter i detta bolag (kommunalt bolag dessutom) har mögel och vattenskador i hela lägenheten. Tapeter som krullar sig i resten av lägenheten när de duschar, mögel i väggar, tak, fönster. Så lyhört att man hör när grannen öppnar en drickaburk, ordagrant vad de säger när de pratar i vanlig ton, vad de tittar på på tv med normal ljudnivå osv. Bolaget svarar inte på mejl, de sattes inte in nya dörrar till vindsförråden när det varit inbrott i alla förråd och dörrarna och låsfästena klippts sönder (dörrarna är av nät). Till och med varit reportage i tidningen om hur dåliga lägenheterna är på många håll runt om i staden och hur bolaget inte gör något. Men ja, höja hyrorna och bygga nya fastigheter det gör dom.
  • Anonym (Liv)
    Anonym (BRF) skrev 2024-07-09 10:41:47 följande:

    Våra hyror höjdes 10% och tre månader senare 10% till, detta var i slutet av 2023.


    Vidrigt. Jag flyttade själv rätt så nyligen till mindre lägenhet och "sämre" område (men trivs bra här) pga chockhöjningar  Hade tur som fick en annan lägenhet hade stått i kö länge men hur ska det gå för de som ej hittar annan?? Bostadsbrist i hela landet iallafall där jobben finns.
  • Anonym (S)

    Det hoppas jag verkligen att de inte får igenom. Bor förvisso i centrala stan men lgh är inte av toppstandard. Tvärtom. Badrum och kök är från -91. Om de renoverar dessa köper jag en högre höjning.

  • Anonym (Frivilligt)
    Anonym (Liv) skrev 2024-07-08 21:59:41 följande:

    De är ju helt j sanslösa. Under alla år med låga räntor höjde hyresvärdarna ändå hyran varje år och plockade miljonvinster i fickan. Allt underhåll läggs på med ännu högre hyra trots att det egentligen ska ingå i grundlurad. Under 2 års tid har de med hänvisning till räntor och inflation chockhöjt hyrorna så folk går på knäna ochnu när räntorna gått ner igen så begär de 15 %??? Äckliga giriga as. 


    Varför är du inte fastighetsägare?
    Du borde bli fastighetsägare och visa alla och omvärlden hur det ska gå till och så att dina hyresgäster får bo riktigt billigt och riktigt bra!

    Om du inte själv vill bli fastighetsägare så bör du väl välja ditt sätt att bo så att du inte tillåter någon sanslös dj*vul förstöra livet för dig.

    För det är väl frivilligt och du liksom alla har rätt att göra ditt eget val gällande var och hur du vill bo?
  • Anonym (BRF)
    Anonym (Liv) skrev 2024-07-09 10:51:28 följande:
    Vidrigt. Jag flyttade själv rätt så nyligen till mindre lägenhet och "sämre" område (men trivs bra här) pga chockhöjningar  Hade tur som fick en annan lägenhet hade stått i kö länge men hur ska det gå för de som ej hittar annan?? Bostadsbrist i hela landet iallafall där jobben finns.
    Mycket är pga. räntorna som gått upp, och varför de inte gick upp direkt är för att de hade bundna räntor. När sen bindningstiden gick ut för lånen och de måste bindas om, så blev ju kostnaden betydligt högre tyvärr.
  • Anonym (Liv)
    Anonym (Frivilligt) skrev 2024-07-09 11:55:21 följande:
    Varför är du inte fastighetsägare?
    Du borde bli fastighetsägare och visa alla och omvärlden hur det ska gå till och så att dina hyresgäster får bo riktigt billigt och riktigt bra!

    Om du inte själv vill bli fastighetsägare så bör du väl välja ditt sätt att bo så att du inte tillåter någon sanslös dj*vul förstöra livet för dig.

    För det är väl frivilligt och du liksom alla har rätt att göra ditt eget val gällande var och hur du vill bo?
    Nej det är inte frivilligt att behöva en bostad till rimligt pris. En bostad är inte en vara såsom en bil, kläder etc som du kan välja bort. 
  • 19mark82

    vi bor in en BR med en vanlig skuldsättningsgrad (7k per kvm) och vår månadsavgift höjdes 28% under loppet av 12 månader.

    Detta med höjda kostnader till följd av ränteläget drabbar knappt enbart HR gäster.

  • Anonym (Frivilligt)
    Anonym (Liv) skrev 2024-07-09 13:41:23 följande:
    Nej det är inte frivilligt att behöva en bostad till rimligt pris. En bostad är inte en vara såsom en bil, kläder etc som du kan välja bort. 
    Nej, jag är fullkomligt övertygad att du har fel.

    Med sannolikhet som gränsar till visshet har du en väldigt mycket högre boendestandard är majoriteten av jordens befolkning.

    Om du själv vill, om du tar eget ansvar för dina egna prioriteringar, så är jag fullkomligt övertygad att du kan sänka dina boendekostnader högst väsentligt, bara genom att frivilligt göra dina egna val.
    Bara som ett exempel så skulle du kunna välja att skaffa dig en boendestandard som mer motsvarar det som är normalt för hälften av alla människor på jorden.

    Om du själv önskar det så har du alla möjligheter, det är helt frivilligt, att sänka dina boendekostnader högst väsentligt.

    Att välja en hög boendestandard och höga boendekostnader är i allra högsta grad helt och hållet frivilligt.

    Fråga:
    I dina egna val och prioriteringar kanske det ingår sådant som att lägga pengar på tobak eller postkodlotteriet? Eller på katt, hund eller något annat husdjur? Eller att välja att kasta bort dina pengar på något annat liknande eller på något helt annat fullständigt onödigt?
  • Anonym (Frivilligt)
    För en tid sedan läste jag en uppsats som visade att människor som ofta är sena med hyresbetalningen, och/eller som har bostadsbidrag, i högre utsträckning än andra också väljer att röka eller snusa och som har katt eller andra husdjur.

    För mig är det lätt att tro att den kopplingen finns ganska ofta,
    om man tillåter sig själv generaliserar lite.

    På ett så enkelt sätt som att välja bort katt och cigaretter borde det bli lite lättare för många att klara hyreshöjningen?
  • Anonym (sjukpensionär)

    Min hyra har höjts rejält senaste åren. Jag räknar att nästa höjning kommer landa på 5-6%, igen.

    Jag är sjukpensionär på garantinivå och har därmed bostadstillägg. Den har dock slagit i taket för länge sen, då det är en maxsumma om 6550 kr. För resterande hyra om lite dryga 9000 kr för min tvåa får jag ta från sjukersättningen. Sedan har det ju varit dyr el på det, maten har blivit mycket dyrare, avgiften till kommunen för hjälp och stöd blir dyrare, osv. Visst har vi fått ganska bra ökningar i sjukersättningen också de senaste två åren eftersom den räknas upp med inflationen, men det är ju det, med inflationen.

    Jag klarar mig, men det är ju verkligen alldeles precis att jag gör det. 

  • Tow2Mater

    En tidbit från London:

    As economist Assar Lindbeck concluded in his analysis of their impact in Sweden, ?rent control appears to be the most efficient technique presently known to destroy a city ? except for bombing.? 

    While there are some bad apples, landlords actually play a crucial role in the housing market. They invest in properties, maintain them, take on financial risk, and provide homes for those who can?t or don?t want to buy. Demonising landlords or imposing stringent controls undermines their willingness and ability to provide quality rental housing, which ultimately harms renters.

    www.msn.com/en-us/news/world/ar-BB1q4BbI

Svar på tråden Vill höja hyran med upptill 15,4% nästa år