Inlägg från: Kvittning |Visa alla inlägg
  • Kvittning

Hur säger man till vännen att man inte har råd?

Anonym (Skamlig) skrev 2024-07-08 09:41:47 följande:
    Kanske inte för att jag inte har råd utan för att jag säger nej. Eller för jag inte prioriterar det eller så. Men jag känner inte att jag kan det nu.. Kanske längre fram när läget blivit mer stabilt och jag får koll på ekonomin igen.
    Om du hittar på något annat än att inte ha råd så kan det ju vara så att hon blir ledsen. Men om du är ärlig och säger att du inte har det så är hon ju bara knäpp om hon blir ledsen. 

Ett medskick. Om du säger att du inte har råd och hon erbjuder sig att bjuda dig, tacka ja utan dåligt samvete.

Jag hade en vän som inte hade råd att följa med när vi var en grupp som skulle åka på spahelg vilket jag absolut förstod. Då erbjöd jag mig att betala hennes del (sa det såklart inte till alla utan bara till henne) men det ville hon inte och det sårade mig litegrann. Men samtidigt så förstod jag henne för hon är en sådan som verkligen inte kan ta emot hjälp, men jag skulle önska att hon kunde ta emot sådant utan att tro att hon är skyldig något tillbaka. 
  • Kvittning
    Anonym (Skamlig) skrev 2024-07-08 15:06:39 följande:
    Jag kan förstå din vän för jag skulle känna mig obekväm med att någon annan bjöd på något dyrt som jag inte själv skulle ha råd med att bjuda på. Då skulle det kännas bättre att avstå. Vet inte varför. 
    Ja jag förstår ju henne i varför hon säger nej. Men för mig är det ju att jag värdesätter hennes sällskap mer än att göra något annat för de pengarna och för mig skulle det inte vara en stor utgift. 

Men som sagt, var ärlig med att du inte har råd då det är en fullt rimlig anledning att tacka nej. Hittar du på något annat så kommer det troligen tolkas betydligt mer negativt. 
Svar på tråden Hur säger man till vännen att man inte har råd?