• Anonym (Skamlig)

Hur säger man till vännen att man inte har råd?

Hej! 
    Jag har precis skiljt mig och flyttat. Just nu har jag semester med barnen och har valt hemmasemester eftersom jag helt enkelt inte har råd med någon påkostad semester.

Vi har det jättebra ändå på semestern och passar på att göra utflykter hemmavid som man inte kan göra annars när man jobbar och skolan är i full gång.

En väninna till mig vill att vi ska boka en aktivitet när jag inte har barnen men jag känner inte att jag har råd just nu. Hon har fått sin del av aktiviteten i present men jag kommer få betala min del. Hur kan man säga det på ett bra sätt utan att hon blir ledsen? Jag vill vara en bra vän men ekonomin oroar mig ständigt. 

Mvh, Skamlig 

• Svar på tråden Hur säger man till vännen att man inte har råd?
  • BellaDonnna

Varför kan du inte säga som det är, att du helt enkelt inte har råd? Eller är det möjligt att skjuta på aktiviteten tills du har råd?

• Tukt

Om det verkligen är en vän borde hon förstå och kunna ta att du inte har råd. Säg det rakt ut. Du har ju också separation, flytt och annat som gör det tämligen rimligt att inte ha pengar.

• Postman

Jag hade varit helt öppen med det. Finns ingen anledning att smyga. Jag hade sagt i stil med - tyvärr, som situationen är nu så har jag inte råd. Måste ha pengarna till annat men är jättegärna på om ekonomin förbättras framöver. Det är en dålig kompis om denne inte förstår din situation. 

• Anonym (Skamlig)

Tack för era svar! Hon vet min situation, ändå frågar hon. Det är det som gör mig så osäker. 

Jag får säga som det är och hoppas på att hon förstår. Vi borde kunna skjuta på det, men det bästa vore om hon kunde gå med någon annan för om jag ska vara helt ärlig har jag inte riktigt lust heller då man kan göra annat för pengarna. 

• Anonym (Uio)

Varför skulle hon bli ledsen för att du inte har råd? 

• Anonym (r)
    Anonym (Skamlig) skrev 2024-07-08 09:36:53 följande:

Tack för era svar! Hon vet min situation, ändå frågar hon. Det är det som gör mig så osäker. 

Jag får säga som det är och hoppas på att hon förstår. Vi borde kunna skjuta på det, men det bästa vore om hon kunde gå med någon annan för om jag ska vara helt ärlig har jag inte riktigt lust heller då man kan göra annat för pengarna. 

Hon frågar för att du kanske vill men hon är ingen tankeläsare. Säg att du behöver prioritera annat just nu.
  • Anonym (Skamlig)
    Anonym (Uio) skrev 2024-07-08 09:38:30 följande:

Varför skulle hon bli ledsen för att du inte har råd? 

Kanske inte för att jag inte har råd utan för att jag säger nej. Eller för jag inte prioriterar det eller så. Men jag känner inte att jag kan det nu.. Kanske längre fram när läget blivit mer stabilt och jag får koll på ekonomin igen.
  • Anonym (Skamlig)
    Anonym (r) skrev 2024-07-08 09:39:21 följande:
    Hon frågar för att du kanske vill men hon är ingen tankeläsare. Säg att du behöver prioritera annat just nu.
    Det har du rätt i, jag får göra så! 
  • Anonym (Uio)
    Anonym (Skamlig) skrev 2024-07-08 09:41:47 följande:
    Kanske inte för att jag inte har råd utan för att jag säger nej. Eller för jag inte prioriterar det eller så. Men jag känner inte att jag kan det nu.. Kanske längre fram när läget blivit mer stabilt och jag får koll på ekonomin igen.
    Då är det viktigt att du säger precis som det är, att det är en ekonomisk fråga. Du kanske kan föreslå något annat, gratis, ni kan göra ihop. Då visar du tydligt att det
    verkligen bara handlar om pengar, inte att du inte vill hitta på något med henne.,
  • Anonym (Skamlig)
    Anonym (Uio) skrev 2024-07-08 09:46:25 följande:
    Då är det viktigt att du säger precis som det är, att det är en ekonomisk fråga. Du kanske kan föreslå något annat, gratis, ni kan göra ihop. Då visar du tydligt att det
    verkligen bara handlar om pengar, inte att du inte vill hitta på något med henne.,
    Det vill jag gärna, men den här aktiviteten frågar hon ju om så då kan jag inte föreslå annat. Vi har redan sagt att vi ska hitta på något när jag inte har barnen och att det då skulle vara något som inte kostade så mycket, men allt kostar så jag har räknat med att det kostar lite. Men just denna aktivitet känner jag inte att jag har råd med. 
Svar på tråden Hur säger man till vännen att man inte har råd?