Inlägg från: Anonym (Uio) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Uio)

Hur säger man till vännen att man inte har råd?

Varför skulle hon bli ledsen för att du inte har råd? 

• Anonym (Uio)
    Anonym (Skamlig) skrev 2024-07-08 09:41:47 följande:
    Kanske inte för att jag inte har råd utan för att jag säger nej. Eller för jag inte prioriterar det eller så. Men jag känner inte att jag kan det nu.. Kanske längre fram när läget blivit mer stabilt och jag får koll på ekonomin igen.
    Då är det viktigt att du säger precis som det är, att det är en ekonomisk fråga. Du kanske kan föreslå något annat, gratis, ni kan göra ihop. Då visar du tydligt att det
    verkligen bara handlar om pengar, inte att du inte vill hitta på något med henne.,
  • Anonym (Uio)
    Anonym (Skamlig) skrev 2024-07-08 09:50:48 följande:
    Det vill jag gärna, men den här aktiviteten frågar hon ju om så då kan jag inte föreslå annat. Vi har redan sagt att vi ska hitta på något när jag inte har barnen och att det då skulle vara något som inte kostade så mycket, men allt kostar så jag har räknat med att det kostar lite. Men just denna aktivitet känner jag inte att jag har råd med. 

Jag förstår helt ärligt inte vad problemet är. Säg att du inte har råd bara. 

Varför kan du inte föreslå något annat? 

Vad är det för hemska saker du tror ska hända? Av det du skriver får jag lite uppfattningen att din kompis inte är särskilt trevlig och att du är rädd för henne. Det är i så fall ingen kompisrelation du ska ha kvar. 

Sen är det verkligen inte så att allt som kostar. Cykla till närmsta bad, naturreservat eller nåt annat och ta med matsäck. Se en bra film hemma och ät popcorn. Ta fram ett fint pussel och lägg tillsammans samtidigt som ni lyssnar på era favoritlåtar. Spela kort och baka en kaka. Det finns precis hur mycket som helst att göra som inte innebär extra kostnader.

Svar på tråden Hur säger man till vännen att man inte har råd?