Inlägg från: Anonym (Skamlig) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Skamlig)

Hur säger man till vännen att man inte har råd?

Hej! 
    Jag har precis skiljt mig och flyttat. Just nu har jag semester med barnen och har valt hemmasemester eftersom jag helt enkelt inte har råd med någon påkostad semester.

Vi har det jättebra ändå på semestern och passar på att göra utflykter hemmavid som man inte kan göra annars när man jobbar och skolan är i full gång.

En väninna till mig vill att vi ska boka en aktivitet när jag inte har barnen men jag känner inte att jag har råd just nu. Hon har fått sin del av aktiviteten i present men jag kommer få betala min del. Hur kan man säga det på ett bra sätt utan att hon blir ledsen? Jag vill vara en bra vän men ekonomin oroar mig ständigt. 

Mvh, Skamlig 

• Svar på tråden Hur säger man till vännen att man inte har råd?
  • Anonym (Skamlig)

Tack för era svar! Hon vet min situation, ändå frågar hon. Det är det som gör mig så osäker. 

Jag får säga som det är och hoppas på att hon förstår. Vi borde kunna skjuta på det, men det bästa vore om hon kunde gå med någon annan för om jag ska vara helt ärlig har jag inte riktigt lust heller då man kan göra annat för pengarna. 

• Anonym (Skamlig)
    Anonym (Uio) skrev 2024-07-08 09:38:30 följande:

Varför skulle hon bli ledsen för att du inte har råd? 

Kanske inte för att jag inte har råd utan för att jag säger nej. Eller för jag inte prioriterar det eller så. Men jag känner inte att jag kan det nu.. Kanske längre fram när läget blivit mer stabilt och jag får koll på ekonomin igen.
  • Anonym (Skamlig)
    Anonym (r) skrev 2024-07-08 09:39:21 följande:
    Hon frågar för att du kanske vill men hon är ingen tankeläsare. Säg att du behöver prioritera annat just nu.
    Det har du rätt i, jag får göra så! 
  • Anonym (Skamlig)
    Anonym (Uio) skrev 2024-07-08 09:46:25 följande:
    Då är det viktigt att du säger precis som det är, att det är en ekonomisk fråga. Du kanske kan föreslå något annat, gratis, ni kan göra ihop. Då visar du tydligt att det
    verkligen bara handlar om pengar, inte att du inte vill hitta på något med henne.,
    Det vill jag gärna, men den här aktiviteten frågar hon ju om så då kan jag inte föreslå annat. Vi har redan sagt att vi ska hitta på något när jag inte har barnen och att det då skulle vara något som inte kostade så mycket, men allt kostar så jag har räknat med att det kostar lite. Men just denna aktivitet känner jag inte att jag har råd med. 
  • Anonym (Skamlig)
    Anonym (ledsen) skrev 2024-07-08 09:52:02 följande:
    Du ska bara säga som det är, att du inte har råd, att du måste prioritera annat för de pengar du har och inte kan lägga dem på dig själv på det sättet just nu.

Varför skulle din vän bli ledsen av att du inte har råd? Föreslå att ni ses i nåt annat sammanhang, som inte kostar så mycket. Så vet hon att du vill umgås, bara inte har råd med den här aktiviteten.

Hon kan ju inte förutsätta att andra har råd med nåt som hon inte ens själv betalar för. 
    Nej precis jag behöver lägga pengarna på barnen och boendet, bilen m.m. nu när jag är själv också. Vi är hemmavid och gör saker, äter hemma så mycket som möjligt. Om det finns pengar över tycker jag barnen ska få något extra kul för det är dom värda nu. 
  • Anonym (Skamlig)
    Anonym (Uio) skrev 2024-07-08 10:21:00 följande:

Jag förstår helt ärligt inte vad problemet är. Säg att du inte har råd bara. 

Varför kan du inte föreslå något annat? 

Vad är det för hemska saker du tror ska hända? Av det du skriver får jag lite uppfattningen att din kompis inte är särskilt trevlig och att du är rädd för henne. Det är i så fall ingen kompisrelation du ska ha kvar. 

Sen är det verkligen inte så att allt som kostar. Cykla till närmsta bad, naturreservat eller nåt annat och ta med matsäck. Se en bra film hemma och ät popcorn. Ta fram ett fint pussel och lägg tillsammans samtidigt som ni lyssnar på era favoritlåtar. Spela kort och baka en kaka. Det finns precis hur mycket som helst att göra som inte innebär extra kostnader.

Du har rätt. Det finns så mycket man kan göra som är gratis som är roligt. Jag ska försöka skriva upp sådant på en lista.
  • Anonym (Skamlig)
    Anna7719 skrev 2024-07-08 10:41:37 följande:
    Du får väl säga att du inte har råd och att om du hade råd hade du valt att lägga dem på någon annan aktivitet
    Jag önskar jag kunde vara så ärlig men vill inte särskilt någon heller. 
  • Anonym (Skamlig)
    Hjelm skrev 2024-07-08 11:07:35 följande:

Är ni faktiskt vänner måste du ju kunna säga som det är?

Ja, det är helt rimligt men ändå känns det jobbigt. 
  • Anonym (Skamlig)
    Kvittning skrev 2024-07-08 11:39:48 följande:
    Om du hittar på något annat än att inte ha råd så kan det ju vara så att hon blir ledsen. Men om du är ärlig och säger att du inte har det så är hon ju bara knäpp om hon blir ledsen. 

Ett medskick. Om du säger att du inte har råd och hon erbjuder sig att bjuda dig, tacka ja utan dåligt samvete.

Jag hade en vän som inte hade råd att följa med när vi var en grupp som skulle åka på spahelg vilket jag absolut förstod. Då erbjöd jag mig att betala hennes del (sa det såklart inte till alla utan bara till henne) men det ville hon inte och det sårade mig litegrann. Men samtidigt så förstod jag henne för hon är en sådan som verkligen inte kan ta emot hjälp, men jag skulle önska att hon kunde ta emot sådant utan att tro att hon är skyldig något tillbaka. 
    Jag kan förstå din vän för jag skulle känna mig obekväm med att någon annan bjöd på något dyrt som jag inte själv skulle ha råd med att bjuda på. Då skulle det kännas bättre att avstå. Vet inte varför. 
Svar på tråden Hur säger man till vännen att man inte har råd?