Inlägg från: Surtochsalt |Visa alla inlägg
  • Surtochsalt

Åka bada/ut och fiska med båt själv.

vilken ålder tillåter ni ert barn att åka och bada ( sjö/hav) själv, med kompisar. Eller ge sig ut med båt på mindre sjö för att fiska. Givetvis med flytväst.  

Jag är lite av en hönsmamma och allt är farligt. mina barn är nu 15 och 13, så jag fattar att jag inte kommer kunna vara med jämt överallt. Båda är jättebra simmare och jag tycker de är bra på att ta ansvar. De har varit i väg själva någon gång och det har gått bra. Badhus går de själva till hela tiden. Det är bara jag som stressar upp mig och oroar mig säkert i onödan. Men kan barn verkligen lösa om det uppstår en krissituation?

Hur gör ni? 

• Svar på tråden Åka bada/ut och fiska med båt själv.
  • Surtochsalt
    Anonym (?) skrev 2024-07-08 09:22:41 följande:

Har de tidigare lärt sig badvett, båtvana och är hyfsat ansvarsfulla så ja.  Någon gång måste de få mer egenansvar.  

Absolut egenansvar är inte problemet, det får de göra dagligen i alla möjliga situationer. Just när det kommer till situationer som faktiskt lätt kan bli kritiska, kommer de lösa det? Kan vara så att jag nu har i bakhuvudet där en elev till min syster drunknade i en sjö, de var en grupp med 16åringar  och alla var duktiga simmare. Dock blev situationen svår och de kunde inte hjälpa/hitta, sin kompis i sjön som av någon anledning hamnat under vattenytan  och livräddning han inte dit. De sa att en vuxen hade troligtvis löst situationen snabbare. Jag vet och förstår att jag inte kan skydda dem mot allt men vissa situationer kanske man ska ta mer vuxenansvar i med. Jag låter dem tex inte hänga ute på kvällar och nätter heller, utan hämtar alltid om de är iväg sent. Det ser jag som ett vuxenansvar, när de faktiskt fortfarande är barn.
Svar på tråden Åka bada/ut och fiska med båt själv.