Surtochsalt skrev 2024-07-08 09:09:10 följande:
Åka bada/ut och fiska med båt själv.
vilken ålder tillåter ni ert barn att åka och bada ( sjö/hav) själv, med kompisar. Eller ge sig ut med båt på mindre sjö för att fiska. Givetvis med flytväst.
Jag är lite av en hönsmamma och allt är farligt. mina barn är nu 15 och 13, så jag fattar att jag inte kommer kunna vara med jämt överallt. Båda är jättebra simmare och jag tycker de är bra på att ta ansvar. De har varit i väg själva någon gång och det har gått bra. Badhus går de själva till hela tiden. Det är bara jag som stressar upp mig och oroar mig säkert i onödan. Men kan barn verkligen lösa om det uppstår en krissituation?
Hur gör ni?
Nån gång måste ju barnen få växa upp och klara av saker på egen hand. Din oro kan inte alltid få styra vad de ska få och inte få göra.
Om de är bra på att simma, normalt ansvarsfulla och har flytväst så tycker jag att åtminstone 15-åringen bör få ge sig ut och fiska. Åka och bada med kompisar borde båda fått göra för länge sen, minst från 10-11 års ålder.
Min 18-åring är ute och tågluffar i Europa nu med två kompisar, och visst är jag orolig. Men hennes liv kan inte styras av min oro, hon har sitt livs sommar och lever livet, precis som hon ska. Om nåt händer så får hon försöka lösa det, och vi hjälper till hemifrån om vi kan.
Barn och ungdomar som aldrig får lära sig att hantera risker blir sämre på att hantera risker när de sen uppstår. och blir då sämre på att hantera vuxenlivet. Din roll som mamma är inte bara att skydda barnen, utan även rusta dem inför deras eget vuxenliv.