• Altinalun

    Min tik skapar slagsmål

    Hejsan!
    jag har en tik som är en ovtjarka på snart 2 år. Hon är ganska liten för sin ras (30kg) och är en väldigt fin o go hund. Igår kom vår nya hund hem som är en amstaff/amerikan xl bully på 4 år. Hundarna har självklart fått träffats flertalet gånger innan han flyttade in och det har gått super. Nu till problemet:
    inatt när vi lås o sov flyttade hanen på sig i sängen närmare mig och tiken blev tokig och dom bröt ut i slagsmål över mitt ansikte. Lyckades sära på dom o blev biten( vet att jag får skylla mig själv men vill inte ligga under två hundar som bråkar) särade på dom i två olika rum. Försökte släppa ut hanen några timmar senare då blev tiken tokig igen. Ytterliga några timmar senare efter en promenad blev tiken snäll igen. Men så fort han försöker komma upp i sängen nära mig , eller när han försöker gosa med mig o tiken ligger nära blir hon tokig. Har självklart visat för båda att det är nolltolerans för sånt i mitt hem men det går Inge vidare. Dom har nu bott ihop i 24h och det svajar en del. Vad ska jag ta mig till? 


    undviker gärna negativa kommentarer som går på mig eller hundarna tack!

  • Svar på tråden Min tik skapar slagsmål
  • Anonym (Matte)

    En ovtjarka är en herdehund och vaktar sin flock.
    Hanen tillhör inte flocken helt ännu och förhoppningsvis är du flockledaren när du är vaken och kan börja med promenader och strukturerade möten tills de boat in sig.
    Dagtid bestämmer inte tiken om du får gosa med hanen eller inte.

  • Altinalun

    Utöver när hon vaktar när han vill gosa är hon jätteduktig ute på promenader och överlag när hon känner för att leka, då står hon och pussar överallt på honom. Stackars hanen blir så rädd att han sitter o skakar

  • Anonym (Matte)

    Tikar är bossarna och amerikan Bullys brukar undvika bråk.
    Hon är vassare så fortsätt promenera men se också till att hon inte bossar, för det gör du.


    Altinalun skrev 2024-07-07 20:09:30 följande:

    Utöver när hon vaktar när han vill gosa är hon jätteduktig ute på promenader och överlag när hon känner för att leka, då står hon och pussar överallt på honom. Stackars hanen blir så rädd att han sitter o skakar


  • Anonym (Hm..)

    Så du har en hund framavlad för vakt och resursförsvar, och skaffar en hund till som är framavlad för att "svara på tilltal" och gå in i slagsmål. 

    Jag är ingen motståndare till vissa raser eller så, men jag hade nog gjort mig av med hanen igen. Det KAN fungera med tid och tålamod, men smäller det när du inte är där och kan stoppa så kan de ju också ha ihjäl varandra. Jag hade inte tagit den risken. Arbetar inom djursjukvården och sett lite för många gånger när hundar som "är bästa vänner" rykt ihop och mer eller mindre flått varandra levande när de varit obevakade. 

    Det känns heller inte riktigt rätt mot hundarna som troligen är helt på tårna båda två nu, även om de fysiska påhoppen skulle avta. 

  • Anonym (Hmm)

    Nej nej och nej. Glöm det ts. Spelar ingen roll at det går bra på promenaderna utan de kommer att gå loss på varandra. Även på promenad kan det hända om dom blir skrämda av något ljud eller rörelse orsakat av någon / någonting annat.


    Det enda som lär ske är att du en dag missar stänga om dom ifrån varandra eller att någon lyckas ta sig in till den andre och så kommer du hem till ett blod bad. 


    De förtjänar bättre. Har själv en tik som går bra med hundar ute i det fria, men hon blir inte det minsta glad om jag tar med mig någon hund hem. Och då är hon dessutom kastrerad. Misstänker att dina hundar inte är kastrerade? 


    Kul att du gillar hundar. Men du måste gilla dom så pass mycket så du kan inse att det här är ingen lek och ingen av hundarna mår bra av detta.


     


     

  • Anonym (Livet)

    Brukar inte tikar och hanar alltid fungera? 


    Usch vad trist Ts. Jag hade samma problem som du men med två hanar och jag blev tillslut tvungen att göra beslutet att lämna bort ena. 😕. Trodde att jag borde skaffat en tik istället, men det kan också bli så ändå? 

  • Dexter dot com

    Lämna tillbaka hanen omgående då risken att dom skadar varandra ordentligt är överhängande. Du kommer behöva ha dom åtskilda inomhus vilket innebär att en hund alltid kommer vara åtsidosatt vilket dom naturligtvis inte mår bra av. Risken är ju även stor att det eskalerar och du kommer behöva gå separata promenader med dom. Ingen av hundarna mår bra av det här så lämna tillbaka hanen innan det är försent!

  • Anonym (Hundar är hundar)
    Anonym (Livet) skrev 2024-07-07 23:03:54 följande:

    Brukar inte tikar och hanar alltid fungera? 


    Usch vad trist Ts. Jag hade samma problem som du men med två hanar och jag blev tillslut tvungen att göra beslutet att lämna bort ena. 😕. Trodde att jag borde skaffat en tik istället, men det kan också bli så ändå? 


    Det är en seglivad myt!!

    Det kanske är något mindre risk, och något lägre risk för allvarliga slagsmål men det finns gott om hane-tik konstellationer som skadar och även har ihjäl varandra.

    Till TS:
    Du har en Ovtrjarka, det är en ras avlad för att ha stort resursförsvar. Och en Bully med stor risk för stark gameness. Det är inte konstigt att det smäller i den situationen.

    Håller med ovanstående som varnar för att det kan gå riktigt illa, stor risk att komma hem till ett blodbad en vacker dag. Gör dig av med en av dom.

  • TL12

    Sluta ha hundarna i sängen 
    gå minst 1 mil om dagen med dem 
    eller att hundarna kan vara ute å gå fritt i ett stort hägn 
    flera timmar om dagen 
    Bor du i lägenhet , flytta eller skaffa små vovvar 
    Kan du inte ta emot råd som är negativa för dig så ska du inte ha hundar
    för då är det ju ingen idé att någon annan har en åsikt 
    därför att du vet ju bäst 
    40 år med hundar 

  • Altinalun
    TL12 skrev 2024-07-08 13:10:23 följande:

    Sluta ha hundarna i sängen 
    gå minst 1 mil om dagen med dem 
    eller att hundarna kan vara ute å gå fritt i ett stort hägn 
    flera timmar om dagen 
    Bor du i lägenhet , flytta eller skaffa små vovvar 
    Kan du inte ta emot råd som är negativa för dig så ska du inte ha hundar
    för då är det ju ingen idé att någon annan har en åsikt 
    därför att du vet ju bäst 
    40 år med hundar 


    Handlar inte om att jag inte kan ta negativ feedback. syftar mest på hatare, människor som tror dom vet allt om en genom ett inlägg och går in i en. Har inga problem alls med att ta kritik eller lyssna på folks åsikter. Hade jag dessutom tyckt att jag vet bäst hade jag aldrig lagt upp tråden eller så hade jag slagit av kommentarerna 🤓🤓🤓🤓. Tycker det är synd att många människor blir så kränkta när man skriver nåt sånt i sitt inlägg. men jag får väl formulera mig bättre! 🤡
  • Anonym (Hmm)
    Anonym (Livet) skrev 2024-07-07 23:03:54 följande:

    Brukar inte tikar och hanar alltid fungera? 


    Usch vad trist Ts. Jag hade samma problem som du men med två hanar och jag blev tillslut tvungen att göra beslutet att lämna bort ena. 😕. Trodde att jag borde skaffat en tik istället, men det kan också bli så ändå? 


    Alla hundar kan slåss avsett kön.


    Min tik (kastrerad) och en annan ung tik (okastrerad) gick jättebra ihop i 9 månader. Men sedan ville den andra tiken få bli boss och det bröt ut slagsmål mellan dom. Och jag kan säga att ingen av dom glömde det. Så fort dom såg varandra även fast vi var ifrån 1-2 veckor så blev det slagsmål direkt. Försökte sära på dom men när jag fick loss den ena så högg den andre och så fortsatte det tills jag till slut fick hjälp av en som tog tag i bakbenet på den ena hunden. 


    Dom glömde inte deras agg mot varandra. Jättetråkigt för båda var jättefina, roliga och fina ihop. Tills de började bråka. 

Svar på tråden Min tik skapar slagsmål