• Richardn83

Våldtagen fru och tankar

Har jätte konstiga tankar och delade känslor och behöver prata av mig. 

det är så att min fru är från ett annat land och från skild sin x man . men nu skulle hon resa hem under semestern och låta barnen se sin pappa för första gången på 2-3 år . Första v när hon är där så är allt bra hon Bode hos sina föräldrar sen åkte till sin x man och skulle sova över där vilket jag ej gillade men hon sov med barnen i deras säng . Sen blev hennes x man tokig och lätt henne ej gå eller lämna lägenheten och våldtog henne under tre dagar . Ja polis anmälan är gjort och sånt men har konstiga tankar att hon ej skulle sova där och då även satt sig i denna situation själv även fått reda på nu att under deras förhållande så har han gjort detta förut. Men ja det är en våldtäkt men jag känner att det även är otrohet mot mig  . Någon med liknade situation eller någons fru som blivit våldtagen och hur känner man som deras partner efter sånt här? 

• Svar på tråden Våldtagen fru och tankar
  • Core
    Anonym (Vänta givetvis) skrev 2024-07-07 19:30:12 följande:

Du skall givetvis vänta om du vill lämna henne. Hon har nyligen blivit våldtagen, att bli lämnad direkt efter det är horribelt. Så du skall i nuläget givetvis enbart stötta henne och vara så snäll och tofflig du bara kan.

Hon kan ha gjort fel, det spelar ingen roll. Just nu skall du stötta henne ändå. Efter ett halvår kan du ta det beslutet, inte nu.  

Det håller jag med om 👍🏼
  • molly50
    Anonym (T) skrev 2024-07-07 17:56:42 följande:
    Det har alltså ingenting som är nyheter, utan det har han gjort mot henne förr... Morra och förneka på ni, men det här inget mer än en award till Darwin...
    Visst har hon ett ansvar för vad hon utsätter sig för.
    Men att kalla det här för otrohet är att dra det till ytterligheter.
    Och även mannen har väl ett ansvar för att inte förgripa sig på henne?
    Hon kanske inte vågade lämna barnen ensamma hos pappan av rädsla för vad han skulle göra med dem?
  • Anonym (Morr)
    Core skrev 2024-07-07 19:24:20 följande:
    När jag var 19 vaknade jag på en efterfest av att en 30+ kvinna sög av mig. Vi skiter i att ta diskussionen våldtäkt eller ej.

Men, om jag inte vill vara med om det igen har jag väl ett ansvar att inte somna hos henne igen? Eller?

Sen är det givetvis inte otrohet och det är hon som är utsatt för ett brott. Men det tar väl inte bort att man nånstans måste ta ansvar över sitt eget liv och sin egen säkerhet?

Så för att summera ska TS inte döma henne på grund av det hon är utsatt för, ingen kan ta ifrån henne att hon är utsatt för brott, istället reflektera över omdömet hos den han väljer att leva sitt liv med.
    TS behöver inte reflektera ett skit över hennes omdöme.
  • Anonym (Sofia)
    molly50 skrev 2024-07-07 19:46:56 följande:
    Visst har hon ett ansvar för vad hon utsätter sig för.
    Men att kalla det här för otrohet är att dra det till ytterligheter.
    Och även mannen har väl ett ansvar för att inte förgripa sig på henne?
    Hon kanske inte vågade lämna barnen ensamma hos pappan av rädsla för vad han skulle göra med dem?

Men man har ju ett ansvar för sina barn också . Nej , barnen måste inte sova över hos en våldsam pappa. De kan träffas på andra sätt när flera andra vuxna är med. Eller inte träffa honom alls. Det har ju varit mycket diskussioner om det efter Tintin (som blev mördad) och andra barn som har blivit utsatta för saker av sina pappor, det kan du väl inte ha missat? 

Eller får jag fråga dig varför du tycker barnen tvunget måste sova där flera dagar? De har väl antagligen blivit totalt traumatiserade av vad de har sett eller hört nu. 

Jag har som sagt själv blivit både våldtagen (inte av något barns pappa) och utsatt för våld i hemmet.. och man har ändå ett ansvar som mamma att skydda barnen. Säger inte att det är mammans fel att han våldtog henne såklart men hon borde inte ha låtit barnen sova hos en våldtäktsman varken med eller utan henne. 

• Anonym (jury)

TS fru har i det minsta agerat ansvarslöst och illojalt. Varför bo hos denne ex när hon vet vad han går för? Varför först komma med den delen av historiken i efterhand? Varför alls ta ned till hennes hemland för att träffa exet, om hon inte kan eller vill vidta ett minimum av säkerhetsåtgärder för att minimera risken för att hon eller barnen råkar illa ut? 

Hon har nog en del som hon behöver att förklara närmare, men det är kanske inte just nu som TS bör ta den diskussionen.

• molly50
    Anonym (Sofia) skrev 2024-07-07 20:13:23 följande:

Men man har ju ett ansvar för sina barn också . Nej , barnen måste inte sova över hos en våldsam pappa. De kan träffas på andra sätt när flera andra vuxna är med. Eller inte träffa honom alls. Det har ju varit mycket diskussioner om det efter Tintin (som blev mördad) och andra barn som har blivit utsatta för saker av sina pappor, det kan du väl inte ha missat? 

Eller får jag fråga dig varför du tycker barnen tvunget måste sova där flera dagar? De har väl antagligen blivit totalt traumatiserade av vad de har sett eller hört nu. 

Jag har som sagt själv blivit både våldtagen (inte av något barns pappa) och utsatt för våld i hemmet.. och man har ändå ett ansvar som mamma att skydda barnen. Säger inte att det är mammans fel att han våldtog henne såklart men hon borde inte ha låtit barnen sova hos en våldtäktsman varken med eller utan henne. 

Ja,jag känner till det.

Jag håller med dig i det. Det är det jag menar med att hon också har ett eget ansvar.
    Men,vi vet ju inte varför hon valde att åka hem till pappan med barnen.
    Kanske av rädsla för honom. Vi vet ju inte hur pappan är.
    Kanske har han hotat henne?
    Men att kalla det otrohet som vissa här i tråden gör tycker jag är att dra det för långt.
    Det är knappast så att hon frivilligt valt att ha sex med honom.

Jag har också blivit utsatt för både våld i hemmet och våldtäkt.
    Men i mitt fall fanns det,tack och lov,inga barn inblandade.
    Men hade någon då påstått att jag hade varit otrogen så hade den personen varit ute ur mitt liv.
  • Core
    Anonym (Morr) skrev 2024-07-07 19:57:32 följande:
    TS behöver inte reflektera ett skit över hennes omdöme.
    Ah, du är en sån. Massor av tomma resonemang men inte kapacitet att svara på enkla frågeställningar 👍🏼
  • Anonym (Anna)

Det är ju svårt att veta vilka psykologiska mekanismer som har påverkat här. Kan det vara så att hon känt sig pressad av släkt, familj eller mannen att låta barnen träffa honom och sova hos honom? Och att hon då ville finnas där för att skydda barnen, det är ju helt förståeligt  när hon vet vad han går för. Kanske trodde hon att han hade bättrat sig eller åtminstone att han inte skulle göra något sådant nu när de inte setts på länge och inte lever i en relation längre? Hon ville kanske se om det skulle funka att barnen har kontakt sin pappa men samtidigt finnas där och skydda dem?

Jag skulle i alla fall rekommendera att ni båda går i terapi efter detta, både enskilt och tillsammans. 

• Mimosa86
    Anonym (Sofia) skrev 2024-07-07 17:44:12 följande:

Om hon ville skydda barnen borde hon inte ha sovit ensam med dom hos honom. Om han har våldtagit henne förut vet jag inte ens om han borde träffa barnen alls. Och speciellt inte på det sättet. Ring soc om du vill och fråga vad de tycker om du tror att jag har fel. 

Har själv varit utsatt för både våld och våldtäkt och som mamma har man ett ansvar att försöka skydda barnen från en våldsam pappa. 

Ja men detta var ju i ett annat land, vad har du för koll på sociallagarna där och skydd av utsatta kvinnor?

Att skydda sina barn är det viktigaste man kan göra, men tom i ett land som Sverige så förlora t.o.m. kvinnan umgänget med sina barn om hon anses förhindra en relation mellan barn och pappa.

Det här är komplext. och att beskylla en mamma för att hon blir våldtagen för att hon inte lämnar barnen själva med sin pappa är ta mig fan under all kritik! 
  • Anonym (Sofia)
    Mimosa86 skrev 2024-07-08 11:44:08 följande:
    Ja men detta var ju i ett annat land, vad har du för koll på sociallagarna där och skydd av utsatta kvinnor?

Att skydda sina barn är det viktigaste man kan göra, men tom i ett land som Sverige så förlora t.o.m. kvinnan umgänget med sina barn om hon anses förhindra en relation mellan barn och pappa.

Det här är komplext. och att beskylla en mamma för att hon blir våldtagen för att hon inte lämnar barnen själva med sin pappa är ta mig fan under all kritik! 
    Det är inte hennes fel att hon blev våldtagen men barnen borde inte sovit där, varken med eller utan mamman. Det ena utesluter inte det andra. Jag skrev INTE att det är hennes fel, det har du ju hittat på själv att jag tycker. Du skrev att hon sov där för att skydda barnen och jag skrev att om hon ville skydda barnen borde varken hon eller barnen sovit där. 
  • Anonym (Bam)
    Anonym (Sofia) skrev 2024-07-08 12:06:44 följande:
    Det är inte hennes fel att hon blev våldtagen men barnen borde inte sovit där, varken med eller utan mamman. Det ena utesluter inte det andra. Jag skrev INTE att det är hennes fel, det har du ju hittat på själv att jag tycker. Du skrev att hon sov där för att skydda barnen och jag skrev att om hon ville skydda barnen borde varken hon eller barnen sovit där. 
    Jo, hela ditt resonemang bygger på det. Punkt.
    Stämmer det du skriver om dina erfarenheter,  så beklagar jag att du inte kunnat bearbeta detta på ett adekvat sätt. Du borde kunna låta bli att mästra och skuldbelägga.
  • Anonym (Fråga)

Jättesvår situation. Rådet om parterapi är bra, du måste på sikt få veta varför hon valde att sova över hos ex-maken, trots risken. Det kan vara svårt för dig att på egen hand ställa de tuffa frågorna till henne om det,  nu när hon precis har varit med om en traumatisk händelse.

Exempelvis: Var hon naiv och trodde att han hade ändrat sig? Han kanske spelade förändrad för att få ett tillfälle att hämnas.

Var hon rädd för att han skulle utsätta barnen gör något, för att hämnas på henne?

Vilket tryck fanns från släkten om att hon borde tillåta umgänge? (Och därför kände sig tvingad att tillåta det.) Olika samhällen har olika regler, i vissa länder får kvinnan lämna barnen om hon vill ha skilsmässan. 

Svar på tråden Våldtagen fru och tankar