Inlägg från: Anonym (Louise) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Louise)

Sjukskriven deltidsjobb + studier?

Anonym (Lilja) skrev 2024-07-07 14:05:34 följande:
    Om du tar CSN och pluggar men inte tar poängen så blir du återbetalningsskyldig CSN och kan heller inte få nytt CSN tills du tagit de poäng du missat.

Du utgår här från att du är sjukskriven och att du då kan ta CSN utan att plocka poäng, men om du faktiskt pluggar och sedan inte tar poängen, så kan det bli problem för dig.

Eller tänker du läsa kursen utan att ta poäng och ha CSN samtidigt? Jag förstår inte riktigt din plan.

Att behålla sitt CSN när man är sjukskriven brukar ju innebära att man faktiskt inte pluggar samtidigt. Väljer du att plugga kursen blir ju situationen helt annorlunda.

Jag tror att detta är en situation de inte ofta stöter på, att en 100% sjukskriven tänker plugga 100%.

Nej det blir kanske knepigt om man inte läser igenom tråden innan man svarar, även om det känns som jag citerat/svarat dig tidigare. Det du nämner har jag redan förtydligat men ok, jag kan ta det igen nu när jag har gjort lite egen research tills jag kan ringa både CSN och Försäkringskassan imorgon.

Min plan är att vara heltidssjukskriven både avseende arbete och studier, med både bibehållen sjukpenning och CSN. Jag kommer varken arbeta eller studera.

Låter det fortfarande som svårt att förstå när det kommer till otillräckliga studieresultat inför framtida CSN, får jag hänvisa till deras hemsidor vad gäller trygghetsregler och sjukförsäkring. Känner väl att jag inte startade tråden för att informera andra, och orkar inte riktigt upprepa mig. 

• Anonym (Louise)
    Anonym (Lilja) skrev 2024-07-07 16:38:22 följande:
    Anonym (Louise) skrev 2024-07-06 22:28:57 följande:
    Ja men sjukskrivningen har med mina arbetsuppgifter att göra och avser att befria mig från det, inte studierna.

I båda dessa inlägg skriver du att du vill ha sjukpenning + CSN och fortsätta studera, det är först i det här inlägget Som du skriver att du INTE tänker studera.

Så om jag utgått från att din plan har varit att fortsätta med studierna är det väl inte konstigt att jag svarat som jag gjort?

Du ger förstås den information du vill men då blir ju svaren på dina frågor därefter.
    Läs tex inlägg #13 och #16, skrivna för flera timmar sedan. Det framgår ganska tydligt att jag förstår att jag inte kommer kunna studera och i alla inlägg därefter.
  • Anonym (Louise)
    Anonym (Lilja) skrev 2024-07-07 16:34:08 följande:
    Jag hade fått uppfattningen om att du ville fortsätta plugga, men då förstår jag. Jag måste ha missat inlägget där du skrev att du inte ska studera.

Tänk bara på att CSN är ett lån som ska betalas tillbaka.

Som sagt. CSN tillämpar trygghetsregler i samband med sjukskrivning och jag har skrivit det tidigare, det innebär inte endast bibehållen CSN utan även att lånet avskrivs efter 30 dagar och veckorna med studiemedel förbrukas heller inte under perioden. Jag är glad att jag kollade upp det utan att ta till mig råden här inför allt jag ska tänka på, men tack ändå.

Med andra ord helt fantastiskt för de som blir sjukskriven att sådant stöd erbjuds och något att vara tacksam för. Det öppnar visserligen upp för bedrägerier om inte annat för någon som skulle vilja sätta det i system, även om det borde anses svårt att planera sjukskrivning med det syftet.

• Anonym (Louise)
    Cavill skrev 2024-07-07 16:01:08 följande:
    Du vill dryga ut din sjukpenning med CSN alltså?
    Det handlar om pengarna, inte studierna.  Fult. 

Utveckla gärna. Varför anses det fult tänker du? Jag borde inte omfattas av trygghetsregler och lagstiftad sjukförsäkring? 

Känns som att hur jag än väljer så döms jag ut, vilket ändå blir lite intressant tycker jag. Jag undrar hur det kommer sig.

Väljer jag att studera 100% med CSN trots heltidssjukskrivning riskerar jag framtida CSN och ev ifrågasättning av Försäkringskassan angående både min sjukskrivning och sjukpenning.

Tar jag tjänstledigt för studier som någon föreslog förlorar jag 80% av min halvtidsinkomst, som jag är berättigad till enligt sjukförsäkring, och får det ekonomiskt tight.

Avbryter jag studierna och avstår CSN står jag endast med 80% inkomst av en halvtid, och får det även här ekonomiskt tufft. 

Väljer jag däremot att vara heltidssjukskriven både med studier och arbete får jag både behålla CSN och sjukpenning utan att det förstör framtida chanser för fortsatta studier och min ekonomi förblir som det varit tänkt. 

Jag skulle gärna höra varför man inte skulle välja det sista och mest fördelaktiga alternativet?

• Anonym (Louise)
    Anonym (Lilja) skrev 2024-07-07 16:50:14 följande:
    I både #13 och #16 låter det mer som att du diskuterar för- och nackdelar med att studera eller inte studera.

Men det spelar väl ingen roll, bra att det löser sig ekonomiskt för dig och tråkigt att du missar din kurs.
    Jo jag diskuterar också, utifrån att systemen är begränsade till att man har en 100% sysselsättningsgrad vilket är lite synd men jag förstår att ramen ser ut så.
    Jag söker om samma kurs till hösten igen med förhoppning att sjukskrivningen inte behövs då. Tack snälla för din sista mening, fint med medkänsla.
  • Anonym (Louise)
    Anonym skrev 2024-07-07 17:11:37 följande:

Jag pluggade heltid när jag fick ett jobberbjudande. Hoppade av studierna utan att ta poäng. Väldigt dumt gjort. Trodde jag kunde betala in lånet över tid ändå som de som tagit poäng.

De nästföljande 3 åren efter att CSN gjort sin kontroll så levde jag strax under existensminimum då CSN skulle ha tillbaka lånet och bidragsdelen direkt. De tog inte hänsyn till min hyra och räkningar utan räknade ut vad de tyckte var rimligt att jag skulle betala i månaden. Halva lönen gick dit.

Varför lever du inte bara på sjukpenning? Om den bara är på 50% (tror du skrev det i Ts, men kan ha fel, bara läst Ts.) och du inte klarar dina levnadskostnader kan du gå till soc och få upp till existensminimum, förutsatt att du inte äger något som går att sälja och inte är sammanboende med någon.
    Bättre än att lura CSN, för det biter dig i arslet förr eller senare. 
    Alternativt ta tjänstledigt och plugga med CSN och ta poäng som vanligt.

Tråkigt att höra om din upplevelse. Meddelade du avbrutna studier när du hoppade av, eller mottog du fortsatt studiemedel fast du slutat? Låter som det, där är CSN inte särskilt nådiga.
    Jag har ingen avsikt alls att lura CSN, är det det man gör när man sjukanmäler sig eller blir sjukskriven tänker du?
  • Anonym (Louise)
    Anonym (Bajamaja) skrev 2024-07-07 17:15:08 följande:
    Om du studerar men annan ersättning tror jag du kan bli återbetalnignskyldig etc
    Återbetalningsskyldig till vem och varför? 
  • Anonym (Louise)
    Anonym (Nja) skrev 2024-07-07 17:22:33 följande:
    Det låter väldigt märkligt att du lyckas få sjukskrivning från studierna trots att du studerar just nu och anser dig klara studier på 100%.

Jag ser ingen skillnad mot för att sitta med ett brutet ben och en heltidssjukskrivning, och trots det fullt kapabel till att studera 100%, som man också kan ha möjlighet till med både sjukpenning och CSN, så länge man ansöker om det och inte heller uppnår det ekonomiska inkomsttaket.

Kursen är lätt och rolig och jag hade gärna fortsatt, men reglerna tillåter det inte om jag vill ha både och, så jag kommer avstå studierna.

• Anonym (Louise)
    Anonym (Nja) skrev 2024-07-07 17:39:54 följande:
    Du borde inte kunna få fortsatt csn utan återbetalningsskyldighet om du är fullt kapabel att studera.

Kräver inte csn sjukintyg vad gäller studier?

Ja, med brutet ben kan man studera och borde inte få csn utan motprestation (ta poäng). 

Kolla gärna upp reglerna du med innan du avgör vad som borde och inte borde gälla, sagt i all välmening.
    Givetvis krävs en sjukanmälan hos försäkringskassan med läkarintyg i vanlig ordning. 

Svensk lagstiftad sjukförsäkring utgår ifrån hur det hade sett ut om man inte hade blivit sjuk, både ur CSNs och Försäkringskassans perspektiv.

Som sagt, jag har länkat till reglerna som gäller och hur man går tillväga för att det ska bli rätt. Ingen har sagt, åtminstone inte jag, att poängen här är att motta CSN utan vare sig motprestation eller giltigt skäl, som ju en sjukskrivning är, Som jag svarade dig tidigare är det möjligt att tex ha ett brutet ben med sjukskrivning och studera med CSN men man får ansöka om ett sådant beviljande. Blir så konstigt att svara med självklarheter som inte kommer godkännas av myndigheterna.

Svar på tråden Sjukskriven deltidsjobb + studier?