Inlägg från: Anonym (Leker rådgivare) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Leker rådgivare)

Ge upp på kärleken?

Anonym (Snart 30) skrev 2024-07-06 17:05:35 följande:
    Ge upp på kärleken?

Jag är en man som fyller 30 om några månader och har börjat fundera mer och mer på om jag någonsin kommer hitta någon partner att bilda familj med. Känslan har funnits där i några år, men har nu vuxit till en oro att jag kommer bli gammal och grå utan att ha en familj eller barn. Den här oron kommer delvis från att mina närmaste vänner nu har seriösa förhållanden och andra runt omkring mig i samma ålder skaffar barn. Här sitter jag och är inte ens i närheten av ett förhållande.

Jag har läst andra trådar som säger "Kärleken kommer när du minst anar det" eller "fokusera på att älska dig själv först, så kommer resten sen". Visst, jag köper det, men samtidigt känner jag att det finns en förväntan på att män ska ta initiativ. Att då få rådet att bara vänta och fokusera på sig själv känns kontraproduktivt.

Jag har några vänner som jag brukar umgås med, men vi befinner oss sällan i sammanhang där man kan träffa nya, intressanta människor. Mina kollegor på jobbet ser jag mer som vänner än som potentiella dejter. Jag känner att tiden bara går och att ingenting händer på den här fronten. Allt ser likadant ut. Jag har testat dejtingappar, men det har sällan lett till något mer än något kortvarigt, och att hitta någon i verkligheten känns väldigt svårt av någon anledning.

Jag vet egentligen inte vad syftet med den här posten är, men jag känner att jag behöver råd eller uppmuntran för att ta mig ur detta. Bör jag vara orolig över att vara singel resten av livet eller aldrig få egna barn?

Jag skulle säga att man inte kan förvänta sig att det kommer komma "När man minst anar det" utan att man får leta efter en potentiell partner. Är man aldrig i en sits där man har möjlighet till att träffa en partner kommer det aldrig att hända och då tänker jag om livet går på rutin, man vaknar, går till jobbet, åker hem sover och sen på loop. Visst att man kan hitta någon på jobbet men det brukar väl vara rätt så kontroversiellt till om man verkligen borde stöta på någon där? 

Jag skulle säga att man måste ut i livet och inte missa sina chanser, ser man någon som man tycker är attraktiv att man tar sig modet att fråga ut den. Man får nog också ha i åtanke vart man hittar sin partner, jag menar hittar man någon på krogen kanske denna personen har tendens till att gå ut mycket vilket kanske inte stämmer överens med hur man själv vill leva. Dejtingappar kan vara svårt att hitta någon på då typ top 1-10% av killarna får 90%+ av alla swipes. Men sen går det ju såklart, jag träffade min nuvarande partner på tinder och vi har vart tillsammans över 1år nu. 

Men mitt råd är att TS ger sig ut och försöker träffa folk, om det är på krogen, via en hobby, vänners vänner etc. Annars tror jag att det kommer stå rätt så still på den fronten.

Svar på tråden Ge upp på kärleken?