• Anonym (Snart 30)

Ge upp på kärleken?

Jag är en man som fyller 30 om några månader och har börjat fundera mer och mer på om jag någonsin kommer hitta någon partner att bilda familj med. Känslan har funnits där i några år, men har nu vuxit till en oro att jag kommer bli gammal och grå utan att ha en familj eller barn. Den här oron kommer delvis från att mina närmaste vänner nu har seriösa förhållanden och andra runt omkring mig i samma ålder skaffar barn. Här sitter jag och är inte ens i närheten av ett förhållande.

Jag har läst andra trådar som säger "Kärleken kommer när du minst anar det" eller "fokusera på att älska dig själv först, så kommer resten sen". Visst, jag köper det, men samtidigt känner jag att det finns en förväntan på att män ska ta initiativ. Att då få rådet att bara vänta och fokusera på sig själv känns kontraproduktivt.

Jag har några vänner som jag brukar umgås med, men vi befinner oss sällan i sammanhang där man kan träffa nya, intressanta människor. Mina kollegor på jobbet ser jag mer som vänner än som potentiella dejter. Jag känner att tiden bara går och att ingenting händer på den här fronten. Allt ser likadant ut. Jag har testat dejtingappar, men det har sällan lett till något mer än något kortvarigt, och att hitta någon i verkligheten känns väldigt svårt av någon anledning.

Jag vet egentligen inte vad syftet med den här posten är, men jag känner att jag behöver råd eller uppmuntran för att ta mig ur detta. Bör jag vara orolig över att vara singel resten av livet eller aldrig få egna barn?

• Svar på tråden Ge upp på kärleken?
  • Anonym (Z)

Vad söker du hos en kvinna? Utelämna inget och var ärlig.

• Anonym (Leker rådgivare)
    Anonym (Snart 30) skrev 2024-07-06 17:05:35 följande:
    Ge upp på kärleken?

Jag är en man som fyller 30 om några månader och har börjat fundera mer och mer på om jag någonsin kommer hitta någon partner att bilda familj med. Känslan har funnits där i några år, men har nu vuxit till en oro att jag kommer bli gammal och grå utan att ha en familj eller barn. Den här oron kommer delvis från att mina närmaste vänner nu har seriösa förhållanden och andra runt omkring mig i samma ålder skaffar barn. Här sitter jag och är inte ens i närheten av ett förhållande.

Jag har läst andra trådar som säger "Kärleken kommer när du minst anar det" eller "fokusera på att älska dig själv först, så kommer resten sen". Visst, jag köper det, men samtidigt känner jag att det finns en förväntan på att män ska ta initiativ. Att då få rådet att bara vänta och fokusera på sig själv känns kontraproduktivt.

Jag har några vänner som jag brukar umgås med, men vi befinner oss sällan i sammanhang där man kan träffa nya, intressanta människor. Mina kollegor på jobbet ser jag mer som vänner än som potentiella dejter. Jag känner att tiden bara går och att ingenting händer på den här fronten. Allt ser likadant ut. Jag har testat dejtingappar, men det har sällan lett till något mer än något kortvarigt, och att hitta någon i verkligheten känns väldigt svårt av någon anledning.

Jag vet egentligen inte vad syftet med den här posten är, men jag känner att jag behöver råd eller uppmuntran för att ta mig ur detta. Bör jag vara orolig över att vara singel resten av livet eller aldrig få egna barn?

Jag skulle säga att man inte kan förvänta sig att det kommer komma "När man minst anar det" utan att man får leta efter en potentiell partner. Är man aldrig i en sits där man har möjlighet till att träffa en partner kommer det aldrig att hända och då tänker jag om livet går på rutin, man vaknar, går till jobbet, åker hem sover och sen på loop. Visst att man kan hitta någon på jobbet men det brukar väl vara rätt så kontroversiellt till om man verkligen borde stöta på någon där? 

Jag skulle säga att man måste ut i livet och inte missa sina chanser, ser man någon som man tycker är attraktiv att man tar sig modet att fråga ut den. Man får nog också ha i åtanke vart man hittar sin partner, jag menar hittar man någon på krogen kanske denna personen har tendens till att gå ut mycket vilket kanske inte stämmer överens med hur man själv vill leva. Dejtingappar kan vara svårt att hitta någon på då typ top 1-10% av killarna får 90%+ av alla swipes. Men sen går det ju såklart, jag träffade min nuvarande partner på tinder och vi har vart tillsammans över 1år nu. 

Men mitt råd är att TS ger sig ut och försöker träffa folk, om det är på krogen, via en hobby, vänners vänner etc. Annars tror jag att det kommer stå rätt så still på den fronten.

• Anonym (Snart 30)
    Anonym (Z) skrev 2024-07-06 17:08:40 följande:

Vad söker du hos en kvinna? Utelämna inget och var ärlig.

Det är väl någon som har liknande värderingar som mig, någon som man kan bygga en långsiktig relation med. Jag tycker att det är viktigt att det är någon som kan kommunicera och som man kan skratta ihop med. Att det är någon som kompletterar och berikar mig och mitt liv.

Jag kan inte säga exakt vilka egenskaper/personlighet hon måste ha, för jag känner om man gör det så begränsar man sig för mycket. 

• Pixxel

Jag är 36 och är i samma situation. Jag har gett upp hoppet och lever livet med resor och sådant istället.

• fornminne

TS, du skriver att dina vänner har seriösa förhållanden. Hur träffade de sina partners? Hur fick dem det att hålla?

Uppenbarligen går det. Men det stämmer att du inte kan sitta och vänta, du måste vara aktiv samt leta där det kan finnas någon som passar dig. Via intressen, hobbies, resor eller vad du nu gillar att göra. Eller så kanske dina vänner, eller deras partners, känner någon lämplig singel?

Tinder tror jag är ganska lönlöst. Visst kan du träffa någon via Internet, men då snarare via gemensamma intressen eller liknande. Vad det handlar om är att få till ett snävare urval där det finns chans att lära känna andra innan det eventuellt är dags för dejt. 

• fornminne

Sen tycker jag att du är på tok för ung för att ge upp. Herregud, du är bara 30 år. Även kvinnor har fortfarande många år på sig att bilda familj i den åldern. Men den biologiska klockan tickar fortare för kvinnor än för män.

Du har gott om tid. Då menar jag inte att du ska vänta tills du är 45 och börja jaga yngre kvinnor. Även män har ett bäst före-datum. Men att redan nu tänka att det börjar bli kört med familj och barn, är på tok för tidigt. 

• Anonym (Alex)

Att hitta en partner kräver en del kompromisser och uppoffringar så vad är du själv beredd på att göra för att hitta en partner? 

Den andra punkten är ju att marknadsföra dig själv. Hur ska singelkvinnor veta att du finns? 

• Anonym (Snart 30)
    fornminne skrev 2024-07-06 18:11:34 följande:

TS, du skriver att dina vänner har seriösa förhållanden. Hur träffade de sina partners? Hur fick dem det att hålla?

Uppenbarligen går det. Men det stämmer att du inte kan sitta och vänta, du måste vara aktiv samt leta där det kan finnas någon som passar dig. Via intressen, hobbies, resor eller vad du nu gillar att göra. Eller så kanske dina vänner, eller deras partners, känner någon lämplig singel?

Tinder tror jag är ganska lönlöst. Visst kan du träffa någon via Internet, men då snarare via gemensamma intressen eller liknande. Vad det handlar om är att få till ett snävare urval där det finns chans att lära känna andra innan det eventuellt är dags för dejt. 

De har träffat sina antigen på högskola eller via gemensamma vänner. Högskoleperioden är förbi och intressanta gemensamma vänner finns inga vad jag vet.  

Jag vet inte men generellt får jag känslan av att det inte finns så många gemensamma platser där både män och kvinnor möts, tex via sina hobbies. 
  • Anonym (Rob)
    "Kärleken kommer när du minst anar det".
    Fungerar för de tjejer som aldrig är singel och går från förhållande till förhållande.  Är det kille och inte top 1 % som inte behöver ragga är det de sämsta rådet någon kan ge. Tillhör du inte top 1% måste du jobba hårt för det...
  • Anonym (Snart 30)
    fornminne skrev 2024-07-06 18:15:55 följande:

Sen tycker jag att du är på tok för ung för att ge upp. Herregud, du är bara 30 år. Även kvinnor har fortfarande många år på sig att bilda familj i den åldern. Men den biologiska klockan tickar fortare för kvinnor än för män.

Du har gott om tid. Då menar jag inte att du ska vänta tills du är 45 och börja jaga yngre kvinnor. Även män har ett bäst före-datum. Men att redan nu tänka att det börjar bli kört med familj och barn, är på tok för tidigt. 

Jag vet att det inte är kört, men samtidigt känner jag att för varje år som går som singel, minskar förhoppningarna att det ska ändras. Det är svårt att hålla förhoppningarna uppe.
Svar på tråden Ge upp på kärleken?