Ge upp på kärleken?
Jag är en man som fyller 30 om några månader och har börjat fundera mer och mer på om jag någonsin kommer hitta någon partner att bilda familj med. Känslan har funnits där i några år, men har nu vuxit till en oro att jag kommer bli gammal och grå utan att ha en familj eller barn. Den här oron kommer delvis från att mina närmaste vänner nu har seriösa förhållanden och andra runt omkring mig i samma ålder skaffar barn. Här sitter jag och är inte ens i närheten av ett förhållande.
Jag har läst andra trådar som säger "Kärleken kommer när du minst anar det" eller "fokusera på att älska dig själv först, så kommer resten sen". Visst, jag köper det, men samtidigt känner jag att det finns en förväntan på att män ska ta initiativ. Att då få rådet att bara vänta och fokusera på sig själv känns kontraproduktivt.
Jag har några vänner som jag brukar umgås med, men vi befinner oss sällan i sammanhang där man kan träffa nya, intressanta människor. Mina kollegor på jobbet ser jag mer som vänner än som potentiella dejter. Jag känner att tiden bara går och att ingenting händer på den här fronten. Allt ser likadant ut. Jag har testat dejtingappar, men det har sällan lett till något mer än något kortvarigt, och att hitta någon i verkligheten känns väldigt svårt av någon anledning.
Jag vet egentligen inte vad syftet med den här posten är, men jag känner att jag behöver råd eller uppmuntran för att ta mig ur detta. Bör jag vara orolig över att vara singel resten av livet eller aldrig få egna barn?