Min 21 åring säger jag är en hemsk mamma
Hej TS.
Jag tror att din 21-åring känner sig övergiven, kanske dels för att hans riktiga pappa lämnade honom för att flytta med sin nya fru utomlands och sen att du nu har skaffat dig en ny kille. Förut så kunde han få din uppmärksamhet mer, när han kände att han behövde det. Det såg han som en självklarhet att han kunde få av dig för du är hans mamma.
Nog för att han är vuxen men jag tror inte att han själv känner sig som riktigt vuxen än utan han vill fortfarande vara som ett barn och som du fortsätter att ta hand om precis som du alltid har gjort innan?
Alla barn tycker att deras föräldrar är tjatiga om de säger till dem att göra saker som de inte känner för att göra. Men om han inte vill göra saker av sig själv så får han lära sig att tåla att höra tjat.
Han måste lära sig att som vuxen och fortfarande bor hemma så hjälper man till i hushållet och att du inte kan eller ens ska behöva fortsätta att göra allt själv hemma.
Du kan...
Om du tvättar kläder så kan han i alla fall följa med dig och bära kläder till/från tvättstugan till en början om han inte vet hur tvättmaskinen/torktumlaren fungerar och så visar du honom det.
Tycker han om en viss maträtt så få honom att lära sig att själv kunna laga den rätten till en början bara för att han ska bli mer van att laga god och nyttig mat i köket. Den som lagar maten slipper då att duka fram/av och diska t.ex.
Att få hjälp med att dammsuga, damma, städa och våt torka golven kan kanske vara lite svårare att få hjälp med, men då kan man kanske använda sig av något belöningssystem som får det att kännas värt att utföra de sysslorna.
Ju mer han lär sig att kunna sköta ett hem ju mer självständig kommer han senare kunna bli. Och han kommer ha lättare för att hitta en partner som tycker om honom än om han inte kan eller vill göra någonting hemma förutom att bara lata sig och göra det han tycker är roligt.
Om din 21-åring kommer bra överens med din kille så låt dem hitta på någonting så att de stärker banden till varandra, det kan vara bra för dem. De kan åka och storhandla mat tillsammans t.ex.
Om du blir arg på din 21-åring så försök att inte visa det framför honom eftersom att han då hamnar i försvarsläge och börjar kontra med att säga en massa dumma saker till dig. Gå bara därifrån och lämna honom ifred en stund. När du inte längre känner dig arg på honom så kan du försöka gå och prata med honom. För när du låter arg så kanske det triggar honom att i försvar säga dumma saker tillbaka till dig.
Sist men inte minst... -Du är långt ifrån en hemsk mamma!