• Tukt

Hur få henne att prata?

Generellt sätt kan man ju inte förändra andra - bara sig själv.
    Men om, så måste det ju finnas något som den andra tycker sig vinna på att förändra sig själv. Utan det kommer det inte gå. 
    Så fundera på vad hon skulle ha att vinna på det hela, så kanske det går lättare.

• Tukt
    Anonym (Bn) skrev 2024-07-09 10:40:09 följande:

Men herrejösses. Om man inte vill prata om det så vill man inte. Lägg ner i så fall. 

Men herrejösses. Om man inte vill städa så vill man inte. Lägg ned i så fall.
  • Tukt
    Anonym (Respektera det) skrev 2024-07-09 11:21:34 följande:
    Är dock en liiiiiiiten skillnad mellan sex och städning. Eller?
    Nja, mellan sex och kommunikation skulle jag säga. Att kommunicera är helt avgörande i en relation. Nu tycks ju TS hantera det på ett sätt att det inte fungerar. Där av hans inlägg.
    Men i någon mån så måste man likt städning ha en vettig kommunikation för att få en relation att fungera. Det handlar om en ren investering.
  • Tukt
    Anonym (Respektera det) skrev 2024-07-09 11:47:11 följande:
    Nu tycker jag nog faktiskt att snuskprat, som TS vill ha, verkligen är en del av sex.
    Det TS efterfrågar är både kommunikation och snuskprat
  • Tukt
    Anonym (Respektera det) skrev 2024-07-09 13:21:09 följande:
    Det TS främst verkar vilja är ju att kåta upp sig. Och du bortsåg helt från snuskpratet när du jämförde det med städning.
    Jag jämförde det med kommunikation eftersom det och städning behövs för att det ska fungera.
    Vad du upplever TS vara är en sak. Jag utgick från det skrivna.
  • Tukt
    Anonym (S) skrev 2024-07-09 14:13:52 följande:
    Fast i kommunikation ingår väl att lyssna?
    Frun har sagt att hon inte vill prata om sex på det sättet.
    Hon känner sig obekväm.
    Varför ska han tjata sig till detta? Varför är hans behov av snuskprat mer värt än hennes behov att slippa.
    Det har ju ett fungerande sexliv. Det är han som vill att hon ska utmana sig etc och går igång på det...men vem är han att bestämma det? Vill hon inte så vill hon inte.

Det finns många fungerande relationer i vilka man inte samtalar om sexet.
    För det går ju utmärkt att kommunicera det man tycker om och inte om i sängen med annat än ord (med ljud, föra någons händer mot önskad kroppsdel etc etc). 

Din jämförelse med städning blir lite märklig.
    Hans önskan är ju tydligt sexuellt orienterad. 
    Det är som att han skulle tjata fram att hon städar naken för att han går igång på det, trots att hon uttrycker att hon inte vill...och sen uttrycka att vi måste ju städa...

Att få säga nej och bli respekterad i det är också en viktig del i en fungerande relation.
    Finns ingen relation som mår bra av att den ene manipulerar den andre...
    Jag har inte sagt att man ska manipulera utan att kunna prata. Det är inte helt ovanligt att saker som är väldigt personliga också är svårt att prata om, och då tar man lätt den enkla utvägen och låter bli.
    Men det handlar såklart inte att det är den ena eller andra personen som har rätten på sin sida. Utan mer om att jobba med det om det finns en chans att förändra saker.
  • Tukt
    Anonym (S) skrev 2024-07-09 18:25:10 följande:
    Jag anser dock inte att det faktum att man inte vill/känner sig bekväm med att prata sex behöver utgöra ett problem eller handlar om att man tar den enkla vägen.
    Vissa vill inte klä sina sexdrömmar i ord. Och??? Måste man det?
    Det finns som sagt andra sätt att kommunicera det man gillar och inte gillar kring sex...
    Jag och min pratar väldigt lite om vad som händer i sängkammaren...men har ett fantastiskt sexliv ändå och en jättefin kommunikation i övrigt...(vilket vi inte skulle ha om han återkommande försökte få mig att göra nåt han vet att jag inte vill...Min sexlust och respekt för honom skulle dö direkt...)

TS och ts fru vill olika saker kring detta...och jo, jag upplever att TS inte respekterar sin fru i detta utan försöker manipulera henne i att göra som han vill...som när han skriver: 
    - hur ska jag förmå henne att prata sex med mig?
    -Jag påminde henne om vårt avtal, att hon tar ansvar för vårt gemensamma sexliv, mot att jag inte tjatar. Jag tjatar inte, gör små försök men går undan när jag märker att hon inte vill. 

Usch, så obehagligt...
    Såklart måste man inte prata. Man måste ingenting. Men då kanske man heller inte har någonting i slutänden heller.
    Och att det funkar för dig och din partner kanske inte gäller det samma för alla.Det beror nog lite på vilken typ av sex man har.
  • Tukt
    Anonym (S) skrev 2024-07-09 19:28:37 följande:
    Att jag tog mitt förhållande som exampel var som svar på ditt inlägg som kunde tolkas som att TS frus icke pratande var något problematiskt som behövde lösas och att det var onormalt att inte vilja/kunna/ha behov av detta....(citat från din text:
    Jag har inte sagt att man ska manipulera utan att kunna prata. Det är inte helt ovanligt att saker som är väldigt personliga också är svårt att prata om, och då tar man lätt den enkla utvägen och låter bli.)
    Jag gav ett personligt exempel på att man kan ha det jättebra utan...Jag är fullt medveten att alla inte fungerar lika. Och TS ska väl utgå ifrån sex som hans fru är bekväm med...
    Ett förhållande där den andre måste ställa upp på saker som han eller hon inte är bekväm med, för annars hänger bilan i luften, känns inte som ett sunt och respektfullt förhållande alls.
    Jag hoppas verkligen inte det du menar med textraden Man måste ingenting. Men då kanske man heller inte har någonting i slutänden heller.
    Motsatsen till den där "bilan" är ju att nästan inte ha några krav alls. Att inte heller vilja jobba med relationen och sexlivet. Att ta sin partner för given är nog det sämsta man kan göra.
    Men om du läste mitt första svar som då var riktat till TS, så ser du också att jag skriver att man i regel inte kan förändra andra, bara sig själv.
    Och att om någon ska förändras, så måste den oftast se någon vinst i det.
Svar på tråden Hur få henne att prata?