Inlägg från: Anonym (Van kattägare) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Van kattägare)

Ångrar katten

Katterna ska anpassa sig efter era rutiner. Mina katter har alltid anpassat sig efter mina, sover när jag sover, vaknar när jag vaknar osv. Det tar ett tag för nya katter att förstå sin människas rutiner. Och med tanke på att dessa är ungar samt två st, så kan det där ta extra lång tid. För att lyckas måste ni dock vara konsekventa. Det absolut bästa är att se till att aktivera dom på dagen. Och totalignorera dom på natten. Dom "belönas" i sitt beteende genom att få er att vakna och gå upp x-antal ggr, vilket gör att dom fortsätter. Har man småbarn som vaknar av det så är det redan där kört tyvärr. Så omplacering är nog det bästa tyvärr. 

• Anonym (Van kattägare)
    Anonym (Hemsk kattmänniska) skrev 2024-07-05 14:46:14 följande:

Tack för era svar. 

Jag har testat det mesta känns det som. Gett extra mycket mat, lekt me dom extra mycket, stängt in dom, stängt in oss. vissa nätter funkar det ok, men ingenting triggar mig mer än att inte få sova. Inatt sov jag i 4 timmar, vilket iof är mer än andra nätter. 

Har också tänkt tanken att de faktiskt är nya, men dom har bott här över tre månader, känns som om de borde ha vant sig. älskar katterna, dom är såååå bra o fina på alla sätt. Bara den här nattliga busigheten jag inte tål längre. Får ångest över att inte få sova, får ångest över att jag tappar tålamodet med dom, får ångest när jag tänker på att omplacera dom. 

Känns fel oavsett vad jag gör. Å ena sidan tänker jag att det är bäst att omplacera dom så tidigt som möjligt för deras skull, å andra sidan känns det som om jag inte ger dom en chans. 

Förstår det. Dom kommer garanterat att vänja sig in i era rutiner OM ni lär dom det genom att på inget sätt uppmuntra/reagera på deras terror om nätterna. Men risk finns att ni alla hinner bli galna av sömnbrist innan det sker.
Svar på tråden Ångrar katten