-
Snälla, var inte för hårda. Jag mår så dåligt över det här.Jag skaffade 2 katter för 3,5 månad sen, jag har haft katter i mitt familjehem (och andra djur) förut men aldrig varit den primära omhändertagaren. Jag kände mig redo, kattsäkrade, köpte allting, läste på om rasen och katter överlag.Jag räknade med att kattungar är busiga, speciellt i sällskap med varandra. I slutet av dagen är det djur och jag förväntar mig inte att de ska vara precis som man önskar.Jag är dock så trött. Dom väcker mig och mina barn hela nätterna, det går inte och stänga dörren. Mina barn vill ha öppet så att dom kan se in i mitt rum. Dom springer ut och in i barnens rum, klättrar på deras leksaker, välter dessa, hoppar på barnen, biter deras fötter.Jag behöver natta om barnen 4-5 ggr under natten för att katterna har väckt dom, ungarna vaknar griniga på morgonen och den yngsta, nästan 3 år, blir taskig mot katterna. Som i gensvar, river honom.Kl 5-6 på morgonen jamar dom som galningar och hoppar och bits (löst iof) i mina lår/fötter för att få mat.Jag har ångest varje morgon för att jag tappar tålamodet och blir tvungen att stänga in dom i vardagsrummet, där de ändå lyckas väcka oss eftersom att de hoppar på dörren, river den, jamar.Om vi hade större barn som kunde stänga om sig, eller större boende där de kunde röra sig friare utan att vara i närheten av våra sovrum hade det här inte varit ett problem. Men jag blir tokig, ingen av oss har sovit en hel natt sen de kom och jag vet inte hur det här ska funka när semestern är över.Jag har ingen möjlighet att göra katterna till utekatter just nu, det är inget alternativ. Vi spenderar jättemycket tid med dom, det här har ingenting med understimulering att göra.Blir det bättre snart? Eller måste jag ge upp? Det gör ont i mig, dom är bebisar fortfarande. Samtidigt tänker jag att det kanske är bättre att omplacera de när dom är små?
-
Svar på tråden Ångrar katten
-
Det finns en Facebooksida där folk omplacerar sina katter. Finns många som vill ha katter🙂
-
Kattungar är busiga men de sover mycket också. Hur aktiverar ni dem på dagarna och har de möjlighet att gå undan och vila utan att någon är på dem? Ni borde också kunna ha en skål torrfoder framme jämt, så måste de inte väcka er för mat.
Har man små barn och inte tid/ork för kattungar så hade det varit bättre att kontakta ett katthem och adopterat en lite äldre katt som är van vid och tycker om barn.
Försök omplacera kattungarna, det borde inte vara så svårt, men var NOGA med vilket hem ni ger dem till. Kanske inga små barn i hemmet då de inte går ihop.
Vill ni sen ha katt så som sagt, en lite äldre kisse som kommit ur kattunge/tonåren, som är van vid barn! Katthem adopterar inte ut hur som helst utan matchar rätt katt med rätt familj. -
Omplacera katterna
Ni kan inte få så basala behov som sömn förstörda -
Katterna ska anpassa sig efter era rutiner. Mina katter har alltid anpassat sig efter mina, sover när jag sover, vaknar när jag vaknar osv. Det tar ett tag för nya katter att förstå sin människas rutiner. Och med tanke på att dessa är ungar samt två st, så kan det där ta extra lång tid. För att lyckas måste ni dock vara konsekventa. Det absolut bästa är att se till att aktivera dom på dagen. Och totalignorera dom på natten. Dom "belönas" i sitt beteende genom att få er att vakna och gå upp x-antal ggr, vilket gör att dom fortsätter. Har man småbarn som vaknar av det så är det redan där kört tyvärr. Så omplacering är nog det bästa tyvärr.
-
Dom är bebisar. Tänk på det. Och dom är nya hos er. Det kommer lugna sig. Har du möjlighet att ringa och rådfråga nån som är duktig på katter, kanske personalen på ett katthem. Var ärlig med att du inte vet vad du ska göra och behöver råd.
Du skulle inte kunna sova hos barnen med stängd dörr mot katterna tills de förstår att när natten kommer är det tråkigt och händer ingenting. Och så kanske dem slappnar av mer. -
Kan du vara uppe lite senare än vanligt och aktivera katterna sent på kvällen? Så att de leker rejält fram till 23. Många katter är piggast sent på kvällen.
-
När vi hade 3 st kattungar och bodde i hus stängde vi in dem i badrummet över natten (rätt stort badrum) och en massa aktiviteter. Så fick de gå loco där inne. Badrummet var lite stökigt på morgonen, men med glada katter.
Kanske någon sån lösning? -
Tack för era svar.
Jag har testat det mesta känns det som. Gett extra mycket mat, lekt me dom extra mycket, stängt in dom, stängt in oss. vissa nätter funkar det ok, men ingenting triggar mig mer än att inte få sova. Inatt sov jag i 4 timmar, vilket iof är mer än andra nätter.
Har också tänkt tanken att de faktiskt är nya, men dom har bott här över tre månader, känns som om de borde ha vant sig. älskar katterna, dom är såååå bra o fina på alla sätt. Bara den här nattliga busigheten jag inte tål längre. Får ångest över att inte få sova, får ångest över att jag tappar tålamodet med dom, får ångest när jag tänker på att omplacera dom.
Känns fel oavsett vad jag gör. Å ena sidan tänker jag att det är bäst att omplacera dom så tidigt som möjligt för deras skull, å andra sidan känns det som om jag inte ger dom en chans.
-
Jag ska inte vara alltför hård i min dom utan bara tillägga att jag är väldigt... VÄLDIGT... VÄLDIGT förvånad över folk som skaffar husdjur - syftar då enbart på KATTER OCH HUNDAR... SOM BEVISLIGEN INTE TÄNKT TILL innan DE SKAFFAR HUSDJURET!!! Och sedan beter sig på att sätt som jag som kattägare sedan flera årtionden tillbaka skäms för att höra.
Jag har själv fem katter - samtliga sk "omplaceringskatter" och jag bor på landet där katterna får gå in- och ut som de själva vill. Självfallet är de vaccinerade och ID-märkta (registrerade).
Vill du inte ha kvar katterna och inte bor alltför långt ifrån Kamlar (Småland) så kan jag hjälpa dig och ta hand om dom. De borde ju rimligen vara ca sådär 6 - 7 månader gamla. Vaccinerade och ID-märkta (registrerade) förutsätter jag!??
Lägg upp några (högupplösta) bilder på katterna i den här tråden samt info om kön. Så kan vi gå vidare från denna info! -
Förstår det. Dom kommer garanterat att vänja sig in i era rutiner OM ni lär dom det genom att på inget sätt uppmuntra/reagera på deras terror om nätterna. Men risk finns att ni alla hinner bli galna av sömnbrist innan det sker.Anonym (Hemsk kattmänniska) skrev 2024-07-05 14:46:14 följande:
Tack för era svar.
Jag har testat det mesta känns det som. Gett extra mycket mat, lekt me dom extra mycket, stängt in dom, stängt in oss. vissa nätter funkar det ok, men ingenting triggar mig mer än att inte få sova. Inatt sov jag i 4 timmar, vilket iof är mer än andra nätter.
Har också tänkt tanken att de faktiskt är nya, men dom har bott här över tre månader, känns som om de borde ha vant sig. älskar katterna, dom är såååå bra o fina på alla sätt. Bara den här nattliga busigheten jag inte tål längre. Får ångest över att inte få sova, får ångest över att jag tappar tålamodet med dom, får ångest när jag tänker på att omplacera dom.
Känns fel oavsett vad jag gör. Å ena sidan tänker jag att det är bäst att omplacera dom så tidigt som möjligt för deras skull, å andra sidan känns det som om jag inte ger dom en chans.