• Anonym (AnnaMaja)

    Smeknamn för Ilse - Issy?

    Hej!

    Vi bor i England och väntar barn vilken vecka som helst. 
    Om det blir en flicka så vill jag väldigt gärna att hon ska heta "Ilse".

    Min man tycker att namnet är okej, men är inte helt med på noterna. Han tror kanske att det blir svårt att uttala på engelska.

    Men när jag föreslog smeknamnet "Issy" blev han kär direkt. 

    Tror ni att vi skulle kunna använda "Issy" som smeknamn för Ilse? Passar det?

    Glad

  • Svar på tråden Smeknamn för Ilse - Issy?
  • Anonym (En)

    Nej, jag tycker inte att det passar alls (bor också i England). Hade gett henne ett namn som går att uttala här, om det nu inte är så att ni snart ska flytta hem igen.

  • Kvinna7

    Varför inte Izzy direkt? Ilse är vackert, men kan vara svårt. Elise? Kan ju också bli Izzy som smeknamn.

  • Anonym (Z)

    Ja det funkar ju som smeknamn (vad som helst funkar i och för sig smeknamn, det är inte alltid relaterat till namnet) men jag tycker ni ska välja ett namn som faktiskt går att uttala på språket som talas i det land ni kommer bo i. Alla kommer ju inte kalla henne Issy. De kommer inte ropa upp Issy hos tandläkaren osv. Det måste ju gå att använda hennes namn. Elsie kan kanske vara ett alternativt.

  • Cathariiina

    Ilse är ett tyskt namn, och alla britter ser fortfarande inte med blida ögon på tyskarna. Om ni ska bo i Storbritannien tycker jag att det är onödigt. Ni borde hitta något som funkar lika bra där som här. Varför inte Isabelle? Det är ju supersött, samtidigt som det är ett gammalt, klassiskt namn i Europa. Ilse är egentligen bara ett smeknamn. 

    Angående smeknamnet, så borde det funka om ni introducerar det... Men sedan vet man aldrig vad barnen i skolan hittar på för smeknamn. 

  • Cathariiina
    Anonym (Z) skrev 2024-07-04 14:25:09 följande:

    Ja det funkar ju som smeknamn (vad som helst funkar i och för sig smeknamn, det är inte alltid relaterat till namnet) men jag tycker ni ska välja ett namn som faktiskt går att uttala på språket som talas i det land ni kommer bo i. Alla kommer ju inte kalla henne Issy. De kommer inte ropa upp Issy hos tandläkaren osv. Det måste ju gå att använda hennes namn. Elsie kan kanske vara ett alternativt.


    Ja, fast Elsie är fruktansvärt simpelt i Sverige. 

    TS, varför inte Elizabeth? Det kan aldrig bli fel i England!
  • trollhona
    Anonym (AnnaMaja) skrev 2024-07-04 13:14:31 följande:
    Smeknamn för Ilse - Issy?

    Hej!

    Vi bor i England och väntar barn vilken vecka som helst. 
    Om det blir en flicka så vill jag väldigt gärna att hon ska heta "Ilse".

    Min man tycker att namnet är okej, men är inte helt med på noterna. Han tror kanske att det blir svårt att uttala på engelska.

    Men när jag föreslog smeknamnet "Issy" blev han kär direkt. 

    Tror ni att vi skulle kunna använda "Issy" som smeknamn för Ilse? Passar det?

    Glad


    Ilse är jättefint och du borde definitivt välja det om det är ditt förstaval,
    sedan kan det självklart bli en uttalsfråga eftersom det är ett tyskt namn och inte alla känner till det. Sannolikt kommer de som inte känner till namnet uttala det "illsi", vilket fungerar lika bra som smeknamn som "issy" gör också.

    Ni väljer ju vilket smeknamn ni gillar, och Issy är gulligt och praktiskt. Det fungerar utmärkt.
    Lycka till med graviditeten.
  • Anonym (AnnaMaja)
    trollhona skrev 2024-07-04 17:43:13 följande:
    Ilse är jättefint och du borde definitivt välja det om det är ditt förstaval,
    sedan kan det självklart bli en uttalsfråga eftersom det är ett tyskt namn och inte alla känner till det. Sannolikt kommer de som inte känner till namnet uttala det "illsi", vilket fungerar lika bra som smeknamn som "issy" gör också.

    Ni väljer ju vilket smeknamn ni gillar, och Issy är gulligt och praktiskt. Det fungerar utmärkt.
    Lycka till med graviditeten.
    Åh tack, det var skönt att det iallafall var en som höll med Drömmer
Svar på tråden Smeknamn för Ilse - Issy?