• Jemp

Tänker vi så fel med vår ekonomi?

Det låter ju som att ni har bra koll och bra ekonomi. Ganska låga utgifter, vilket ju är skönt. Upplever ni inte att ni behöver snåla för mycket är det ju perfekt. 

• Jemp
    Anonym (Fundersam) skrev 2024-07-04 10:12:23 följande:
    Min väninna tyckte att vi har på tok för mycket utgifter.
    Hon har fler barn och färre utgifter. 
    Kan ju vara så att hon egentligen inte har koll, inte har försäkringar osv 

Det är ju en intressant balansgång att hon tycker ni både sparar för mycket och har för mycket utgifter. 

Var det faktiskt tyckande/kritik eller dialog i hur man resonerar olika?
    Oavsett tycker jag inte det låter som att du behöver lägga mer kraft på att fundera över det. 

Det är klart att man kan komma billigare undan (hon kanske inte har hus/bil/hund) men när man har råd så varför? 

• Jemp
    Anonym (Fundersam) skrev 2024-07-04 11:11:25 följande:
    Hon lyfte fram deras liv som ett bättre exempel. De lever mer spontant. Tror att det tryckte på en oro hos mig att vi är för lite spontana. Inget jag saknar men man tror ju gärna att gräset är grönare hos grannen. 

Jag tänker så här: till att börja med verkar ni ju både ha det bra ställt och vara nöjda, så ingen anledning till att ändra något utifrån vad hon tycker som sagt. 

Spontanitet är ju främst en personlighetsfråga. Sen kan man ju ibland (också beroende på personlighet) bli lite väl restriktiv. Fortsätta leva snålt trots höjd inkomst, eller budgetera för ivrigt så att det inte finns utrymme för spontanitet alls. Jag har därför budgetpost på nöjen och shopping (inom fickpengarna) men inte alltid specificerat. Planerar ofta gärna i förväg ändå i för sig. 

Sen finns det såklart fler skäl (som miljö) till att inte konsumera och göra av med pengar bara för att man kan.

Svar på tråden Tänker vi så fel med vår ekonomi?