• Anonym (Fundersam)

Tänker vi så fel med vår ekonomi?

Häromdagen pratade jag med en nära vän om ekonomi. Jag tycker att jag har bra koll på våra pengar men det tyckte inte min väninna. Det var alltifrån att vi har för många utgiftsposter till att vi sparar för mycket (!).
    Vill gärna höra andras synpunkter.
    Ekonomi är inget jag pratar om egentligen, att jag öppnade mig för henne var ovanligt för mig och nu ångrar jag mig. 
    Vår familj består av två vuxna som arbetar och två tonåringar som går i skola. Vi bor i villa värderad till 4,5 milj med bolån på 1,5 milj. Den är i gott skick. I familjen finns en mindre hund och en bil årsmodell 2022 utan lån. 

Inkomst 55 000
    Utgifter 31 000 inkl boende, mat, kostnader runt bil, försäkringar (hem, villa, bil, sjuk och olycksfall, hund), fack och a-kassa, träning, Netflix, barnbidragen som går till barnen mm
    Spar 15 000 
    Det som blir över delas som fickpeng till mig och min man samt ev på ytterligare spar till exempelvis klädkonto.

Ser det så konstigt ut?

• Svar på tråden Tänker vi så fel med vår ekonomi?
  • Anonym (Fundersam)

Glömde att mat ligger i de 31 000. Vi har en extra buffert för utemat om vi t ex vill äta på restaurang. 

• Studentpappa

Tror inte hon är någon att lyssna på ang ekonomi... Att spara 15kkr/mån är väl väldigt bra, att spara för mycket är knappast något negativt om ni inte lever sjukligt snålt och det verkar ju inte vara fallet.

Hon är antagligen avundsjuk skulle jag säga.

Ride it like you stole it
  • MsM84

Din vän är mer av en slösa än ni är och tyckte nog det var jobbigt att ni har bättre ekonomi och sparar mer än de gör. Bara att släppa och vara nöjd med att ni har en bra ekonomi. Under förutsättning att ni inte tar snålskjuts på andra för att lyckas.

• Jemp

Det låter ju som att ni har bra koll och bra ekonomi. Ganska låga utgifter, vilket ju är skönt. Upplever ni inte att ni behöver snåla för mycket är det ju perfekt. 

• Anonym (Fundersam)
    Jemp skrev 2024-07-04 10:09:33 följande:

Det låter ju som att ni har bra koll och bra ekonomi. Ganska låga utgifter, vilket ju är skönt. Upplever ni inte att ni behöver snåla för mycket är det ju perfekt. 

Min väninna tyckte att vi har på tok för mycket utgifter.
    Hon har fler barn och färre utgifter. 
    Kan ju vara så att hon egentligen inte har koll, inte har försäkringar osv 
  • Anonym (Fundersam)
    Studentpappa skrev 2024-07-04 10:05:10 följande:

Tror inte hon är någon att lyssna på ang ekonomi... Att spara 15kkr/mån är väl väldigt bra, att spara för mycket är knappast något negativt om ni inte lever sjukligt snålt och det verkar ju inte vara fallet.

Hon är antagligen avundsjuk skulle jag säga.

Nej snålt tycker jag inte att vi lever men inom ramarna. Det kan ju kanske anses tråkigt.
    Vårt sparande ligger i fonder och i olika konton uppdelade efter ändamål t ex semester, hund, kläder/inredning, bil, hälsa, utemat/nöjen.
  • Sniffmusen

Du och din man har helt klart koll på ekonomin. Lyssna inte på din väninna. Spara för mycket? Vilken urbota korkad kommentar vilket alla som är insatta i ekonomi förstår och begriper.

• Anonym (Lisa)

Konstigt att resonera att ni har för mycket utgifter samtidigt som nu sparar för mycket? Så man ska stryka någon utgift (väldigt oklart vilken) för att bara spendera på nåt man inte vet vad? Nä hon verkar avundsjuk, ni har en ekonomi som många bara kan drömma om.

av ren nyfikenhet jag undrar vilka fickpengar menar du blir kvar efter inkomster 55 minus 31 utgifter och 15 i sparande? Något jag missat?

• Anonym (Bibbi)
    Anonym (Lisa) skrev 2024-07-04 10:31:21 följande:

Konstigt att resonera att ni har för mycket utgifter samtidigt som nu sparar för mycket? Så man ska stryka någon utgift (väldigt oklart vilken) för att bara spendera på nåt man inte vet vad? Nä hon verkar avundsjuk, ni har en ekonomi som många bara kan drömma om.

av ren nyfikenhet jag undrar vilka fickpengar menar du blir kvar efter inkomster 55 minus 31 utgifter och 15 i sparande? Något jag missat?

9 tkr blir kvar. 
  • LFF
    Anonym (Lisa) skrev 2024-07-04 10:31:21 följande:

31+15=46
    55-46=9
    9/2=4,5
Svar på tråden Tänker vi så fel med vår ekonomi?