• Anonym (Vikt bekymmer)

    Vikt

    Blir tokig! Vet det sitter i huvudet, men kan inte intala mig själv att "ta det lugnt". Har några extra kilon pga klimakteriet som jag vill bli av med. Är 167 cm och väger 64. En bra morgon. Nu i dag visar vågen 64,6 och jag går i taket. Har inte gjort nr 2 än. Tankarna blir "vad åt jag igår, Hur sent" osv. Jag tränar regelbundet och tänker på vad jag äter osv. Har ingen mens längre och är 54 år.  Nu till min fråga, hur diffar er vikt dag till dag? Morgon och kväll? 

  • Svar på tråden Vikt
  • Lynx123

    Kan vara ett kilo och beror oftast på vätska. Det är bättre att bara väga sig en gång i veckan och att logga allt man äter för att se hur många kalorier man får i sig dagligen.

  • mammatill6

    Det kan vara 1,5 upp o ner och det är vätska, inte fett. Ska man väga sig varje dag ska man räkna ett snitt över veckan. 

  • Jemp

    Det där låter väldigt oroväckande. Kanske släppa målet viktnedgång för tillfället och hitta en sund ingång först?

  • Anonym (Olika behov)

    Jag väger mig i perioder varje dag och endast på morgonen. Det kan ju diffa upp till nästan 2 kg, så jag tycker inte du ska analysera sönder din gårdag för det. 

    Jag har ett litet häfte där jag skriver upp och för min del är det ett bra sätt att inte få någon överraskning om att jag "plötsligt gått upp 5 kg 

    En dag är ingen dag gällande vikt. Jag ser inte ditt vägande som så problematiskt, inte heller att du är lite nojig. Snarare tycker jag det låter tämligen sunt att titta på de tankarna med lite trötthet och att bli tokig.

    Du är ju i en fas där vikten kan vara svår att hålla och där du har annorlunda hormoner än tidigare. Lägg lite energi på sådanr som får dig att må bra.

  • Anonym (Vikt bekymmer)
    Anonym (Olika behov) skrev 2024-07-05 06:24:03 följande:

    Jag väger mig i perioder varje dag och endast på morgonen. Det kan ju diffa upp till nästan 2 kg, så jag tycker inte du ska analysera sönder din gårdag för det. 

    Jag har ett litet häfte där jag skriver upp och för min del är det ett bra sätt att inte få någon överraskning om att jag "plötsligt gått upp 5 kg 

    En dag är ingen dag gällande vikt. Jag ser inte ditt vägande som så problematiskt, inte heller att du är lite nojig. Snarare tycker jag det låter tämligen sunt att titta på de tankarna med lite trötthet och att bli tokig.

    Du är ju i en fas där vikten kan vara svår att hålla och där du har annorlunda hormoner än tidigare. Lägg lite energi på sådanr som får dig att må bra.


    Tack! 
    Väldigt fint svar :)
  • Anonym (Ta bort vågen)

    Sluta fokusera på vikten om det får dig att må dåligt. Ställ undan vågen och fokusera istället på hur kläderna sitter. Vikten varierar oerhört över dagen och även över veckan. Jag kan i perioder väga mig varje morgon, men om jag känner nojan komma över vad jag äter etc så slutar jag och ställer undan vågen. Har en sån där smart våg som loggar allt, vikt, muskelmassa, fettprocent. 

    Hade en period som ung då jag höll på att hamna i en ätstörning och vägde mig som besatt pga en dum kommentar. Sen vägde jag mig knappt alls istället under många år. När jag blev sambo gick jag upp ca 10kg innan det märktes på kläderna (och nej, jag hade inte pösiga kläder).

    Så sluta lägg fokus på vikten utan känn efter hur kroppen känns och kläderna sitter istället. 

  • Cereal Killer

    Jag har en våg med Wi-Fi som ger en graf och det diffar 3-4 kg mellan de högsta och lägsta värdena när jag ligger stabilt i vikt. 

Svar på tråden Vikt