Ni som jobbar med barn: märks barnens skärmtid hemma?
Det märks stor skillnad, tycker jag. Många av de som har mycket skärmtid tittar på saker som de inte förstår, och drar egna slutsatser som kan vara jättekonstiga och felaktiga. Jag håller med det förra svaret om att de har svårt att leka fritt, men även att hitta på en saga, utan ska bara kopiera filmer eller spel.
Jag tror att det största problemet är att de inte gör andra saker. De har ofta sämre grov- och finmotorik, allmänbildning osv. De brukar inte vara ute och leka, kan inte klippa, känner inte till området runtomkring (eftersom de sitter med skärm i bilen/på bussen), och de verkar inte prata med sina föräldrar om samhället, naturen, osv. När man pratar om något i skolan är de superintresserade, och jag tycker det är synd att de och deras föräldrar inte får uppleva denna nyfikenhet hemma.
Självklart finns det variationer, men det här är det generella som jag och mina kollegor ser.
Känns som problemet du beskriver uppstår om skärmen ersätter det, inte blir ett komplement. Skärmtiden här kan vara på morgonen medan jag gör frukost eller som en paus efter en lång aktiv utelek.