• Anonym (Bokmorsan)

    Ni som jobbar med barn: märks barnens skärmtid hemma?

    Ni som jobbar med barn i skola, förskola, psykiatrin eller har andra erfarenheter med att möta många barn:

    Märks det skillnad på barn som verkar ha obegränsat med skärmtid hemma och barn som har begränsat/ingen skärmtid alls?

    Min tvååring har ingen skärmtid alls (förutom när sjuk) utan hon är med oss när vi gör vardagssysslor. Vi läser mycket varje dag, pysslar, målar, lyssnar musik o leker. 

    Skulle vara intressant att höra om det märks skillnad i tex, skola på barn som lägger mycket tid på skärm vs. Barn som t.ex läser och gör annat. Fattar dock att det är svårt att veta varje barns skärmtid hemma. 

    Vårt barn hade en period med skärm. Och hennes humör blev jättedåligt. Men antar att skärmen kommer att göra entrei hennes liv för eller senare... 

  • Svar på tråden Ni som jobbar med barn: märks barnens skärmtid hemma?
  • Anonym (Förskollärare)

    Ja det märks skillnad .
    De barn som har mycket skärmtid pratar ofta Youtube engelska, leker lekar byggda på filmer/spel.
    De som har riktigt mycket skärmtid leker inte på samma sätt i fria leken, de står mest och tittar.
    De frågar oftareefter paddan.

  • Anonym (Lågstadielärare)

    Det märks stor skillnad, tycker jag. Många av de som har mycket skärmtid tittar på saker som de inte förstår, och drar egna slutsatser som kan vara jättekonstiga och felaktiga. Jag håller med det förra svaret om att de har svårt att leka fritt, men även att hitta på en saga, utan ska bara kopiera filmer eller spel. 
    Jag tror att det största problemet är att de inte gör andra saker. De har ofta sämre grov- och finmotorik, allmänbildning osv. De brukar inte vara ute och leka, kan inte klippa, känner inte till området runtomkring (eftersom de sitter med skärm i bilen/på bussen), och de verkar inte prata med sina föräldrar om samhället, naturen, osv. När man pratar om något i skolan är de superintresserade, och jag tycker det är synd att de och deras föräldrar inte får uppleva denna nyfikenhet hemma. 
    Självklart finns det variationer, men det här är det generella som jag och mina kollegor ser.

  • Anonym (Hm)
    Anonym (Lågstadielärare) skrev 2024-07-05 15:35:28 följande:

    Det märks stor skillnad, tycker jag. Många av de som har mycket skärmtid tittar på saker som de inte förstår, och drar egna slutsatser som kan vara jättekonstiga och felaktiga. Jag håller med det förra svaret om att de har svårt att leka fritt, men även att hitta på en saga, utan ska bara kopiera filmer eller spel. 
    Jag tror att det största problemet är att de inte gör andra saker. De har ofta sämre grov- och finmotorik, allmänbildning osv. De brukar inte vara ute och leka, kan inte klippa, känner inte till området runtomkring (eftersom de sitter med skärm i bilen/på bussen), och de verkar inte prata med sina föräldrar om samhället, naturen, osv. När man pratar om något i skolan är de superintresserade, och jag tycker det är synd att de och deras föräldrar inte får uppleva denna nyfikenhet hemma. 
    Självklart finns det variationer, men det här är det generella som jag och mina kollegor ser.


    Fast det där måste ju verkligen variera mellan områden. Mina barn får ha skärm, inte fritt men ändå rätt regelbundet. Vi är dock ute mycket med dem, leker massor, läser böcker varje dag. De har alltid varit både motoriskt duktiga och väldigt pigga på att både leka och hjälpa till med saker som att tvätta, diska, vattna mm.

    Känns som problemet du beskriver uppstår om skärmen ersätter det, inte blir ett komplement. Skärmtiden här kan vara på morgonen medan jag gör frukost eller som en paus efter en lång aktiv utelek.
  • Anonym (Lågstadielärare)
    Anonym (Hm) skrev 2024-07-05 15:41:16 följande:
    Fast det där måste ju verkligen variera mellan områden. Mina barn får ha skärm, inte fritt men ändå rätt regelbundet. Vi är dock ute mycket med dem, leker massor, läser böcker varje dag. De har alltid varit både motoriskt duktiga och väldigt pigga på att både leka och hjälpa till med saker som att tvätta, diska, vattna mm.

    Känns som problemet du beskriver uppstår om skärmen ersätter det, inte blir ett komplement. Skärmtiden här kan vara på morgonen medan jag gör frukost eller som en paus efter en lång aktiv utelek.
    Jag håller med dig - det största problemet är när skärmen ersätter annat! Och på vad du skriver verkar det inte som om dina barn passar in i frågeställarens "obegränsat med skärmtid"...
  • Anonym (Hm)
    Anonym (Lågstadielärare) skrev 2024-07-05 21:50:18 följande:
    Jag håller med dig - det största problemet är när skärmen ersätter annat! Och på vad du skriver verkar det inte som om dina barn passar in i frågeställarens "obegränsat med skärmtid"...
    Nä, det varierar. Vissa dagar är det mer, andra dagar har vi ingen skärm alls. Vi håller dock hårt på utevistelse och bokläsning varje dag. 

    Sen kollar vi vuxna inte på tv heller och har ingen padda så den skärm som är är mobiltelefonerna, och de lånas ut och tas åter. Där är det svt play som gäller, barnprogrammen där känns generellt lugnare i tempo och mer pedagogiska än youtube.

    Men för oss har skärmen också blivit något vi kan prata om i vardagen, jämföra vad vi gör med något Bolibompadraken gjorde tex.
Svar på tråden Ni som jobbar med barn: märks barnens skärmtid hemma?