Inlägg från: beritolsson |Visa alla inlägg
  • beritolsson

Gjort "egen" ideologi

EnAnonumius skrev 2024-07-03 15:40:53 följande:
    Tål du verkligen kritik? Jag tittade på de andra och jag anser att jag knappast var värre än de andra i grunden som svarade dig. Och om du inte kan acceptera olika sätt att "bli bemött på", så kan du ju knappast lasta motparten för detta.

Har du kunskaper om hur det funkar i en riksdag över huvud taget? Det borde du ju har lärt dig i grundskolan redan om hur det går till i riksdagen, ingår i SO att lära sig det.

Om du skulle sitta i riksdagen så skulle du inte kunna ta enskilda beslut. Finns inget som heter "mina/dina beslut". 
    I riksdagen lägger man fram förslag, och så blir det omröstning bland ledamoten som sitter från de olika partierna genom "Ja" eller "Nej". Men du kan aldrig ta enskilda beslut.

Framgår ju knappast alls i din TS att du "gjorde det som en kul grej".
    Så därför får du det bemötandet av oss andra som du får.
    Jag vet mycket väl hur det fungerar i en riksdag, jag vet att jag inte sitter som diktator. 

När jag skrev om besserwisser osv var det inte endast riktat till dig, skrev ni. 

Märker inte du nu att du skriver med en översittarröst, du vill som sätta dit mig, visa att du har rätt. Man måste inte ta allt så bokstavligt, om jag omformulerar för söta dig så du inte kan misstolka. Du får absolut tycka vad du vill inom politiken, det spelar mig ingen roll. Men sättet du skriver allt "fel" jag gör på ett nedlåtande sätt är det som stör mig. Vad du tyckte om aborträtt och menskydd har för mig ingen betydelse, men allt jag skriver runt om behöver du inte ta så bokstavligt och försöka rätta mig. Jag tror säkert du vet vad du pratar om men du behöver inte stampa på mig för de. var ödmjuk. 

OM MITT PARTI SKULLE SITTA I REGERINGEN SKULLE PARTIETS ÅSIKTER OCH TANKAR VARA UNGEFÄR SOM DE JAG SKRIVIT I TS.
  • beritolsson
    Anonym (Derp) skrev 2024-07-03 16:19:38 följande:

Det är intressant, tror inte det finns något parti som egentligen matchar ens åsikter till 100% dina åsikter låter förvisso som ett parti åt vänster.

Själv så vill jag att klyftorna ökar och kapitalismen styr och sätter människor i jobb, sänka arbetsgivaravgifterna, sänka föräldraledighetsdagarna och göra dessa jämställda.

Låta kriminalvården faktiskt syssla med vård, och i stället för auktoritära polisinsatser syssla med förebyggande.

privatisera vården men med ett statligt inflytande så alla får tillgång och att inköp av mediciner kan skötas via en paraplyorganisation. 

ställa krav på språk/ kulturkunskaper och arbeta för en infasning av invandrare i det svenska samhället, öppna dörren för fler invandrare med kompetens.

göra byggande billigare och mindre komplicerat, skippa allt vad rot eller Rut heter, 

Minska polariseringen och misstänksamheten i samhället. Göra skolan mer auktoritär men ffa stärka föräldrar i sin roll som uppfostrare. (ej via skolorganet)

Stärka klimatpolitiken och även göra det möjligt/ lagligt att bedriva industriverksamheter som tar tillvara på Sveriges resurser. Fasa ut oljeberoendet, stärk inhemsk industri.

Göra hemmaarbete som en standard snarare än undantag.

jag kanske skulle gjort en punktlista.

Intressant, bra förslag. Håller ändå med till viss del men inte på allt.
  • beritolsson
    Jemp skrev 2024-07-03 16:30:23 följande:
    Ok. Några av de få konkreta sakerna du skrivit är ju dock sådant som går i motsatt riktning, hur tänker du där?
    Särskilt vad gäller klasskillnader, att sänka skatten för de som tjänar 50-70 000/mån och att öka inkomstskillnaderna mellan arbete och bidrag (även om jag ur annat perspektiv förstår det sistnämnda). 
    Ja precis, det är där jag har lite svårt att få ihop det. För jag tycker att om man verkligen kämpat och gjort rätt för sig "förtjänar" att få dom pengar du kämpat för och att man egentligen inte ska behöva betala mer i skatt för att man har ju kämpat otroligt mycket mer än en som ligger på 20 000 i bruttolön. 

Sedan är det ju inte heller rättvist om kanske pappa mohammed kämpar med tre jobb och ändå inte har så det räcker med mat på bordet till barnen, då förtjänar han ju egentligen att ha mat på bordet, så som han sliter.

Insatserna är på ett sätt likvärdiga mellan mohammed och höginkomsttagaren, bara att lönerna skiljer.

Ni förstår kanske, eller så inte. Försökte förklara så gott som jag kan.
  • beritolsson
    Anonym (Derp) skrev 2024-07-03 16:35:47 följande:
    Jag tycker trådstarten är intressant och betraktar det som konversationsmaterial. Förstår inte varför så många är upprörda egentligen?
    precis, alla är så hetsiga. Kan man inte bara diskutera men samtidigt ha förståelse. Finns ju egentligen inte så mycket att vara upprörd över, utöver att man kanske tycker annorlunda än någon annan. Vi alla har olika uppväxt och sätt att vara, då tycker vi ofta också olika och det är inget fel med det. Snarare bra för att man då kan analysera och reflektera över olika tankar och ideer.
  • beritolsson
    Anonym (?) skrev 2024-07-03 15:54:32 följande:

"Lika lön: Inför lönetransparens och säkerställ samma lön för samma arbete"

Vad menar du med detta? Ska inte lönesättning vara en avtalsfråga för fack och arbetsgivare?

Ska en nyanställd ha samma lön som en erfaren på samma jobb, t ex lärare
    Ska en duktig och omtyckt lärare inte kunna belönas och uppmuntras med högre lön?

Mellan könen och bakgrund. Alltså det ska inte spela roll vem du är i form av etnicitet eller kön, utan det är arbetet du utför som definierar. 

En duktig lärare och omtyckt lärare får belönas och uppmuntras med högre lön. Oavsett om det är gunilla 35, bertil, 35 eller mohammed, 35. 
  • beritolsson
    Anonym (?) skrev 2024-07-03 15:57:11 följande:

"Strävar efter att minska socioekonomiska klyftor genom rättvis beskattning och förbättrade möjligheter för alla."

Uppnår du detta genom att sänka skatten för högavlönade?

Svarade på en liknande om du vill bläddra upp lite. Jag har lite svårt att få ihop just den delen. 

Bidragen oså ska gå till de som behöver, alltså att man har en anledning till att du inte kan arbeta. Inte att jag kan gå runt och strosa och leva på bidrag, då hade jag velat minska på mängden bidrag och på så sätt behöver de som kämpar och arbetar betala lika hög skatt.
  • beritolsson
    EnAnonumius skrev 2024-07-03 15:40:53 följande:
    Tål du verkligen kritik? Jag tittade på de andra och jag anser att jag knappast var värre än de andra i grunden som svarade dig. Och om du inte kan acceptera olika sätt att "bli bemött på", så kan du ju knappast lasta motparten för detta.

Har du kunskaper om hur det funkar i en riksdag över huvud taget? Det borde du ju har lärt dig i grundskolan redan om hur det går till i riksdagen, ingår i SO att lära sig det.

Om du skulle sitta i riksdagen så skulle du inte kunna ta enskilda beslut. Finns inget som heter "mina/dina beslut". 
    I riksdagen lägger man fram förslag, och så blir det omröstning bland ledamoten som sitter från de olika partierna genom "Ja" eller "Nej". Men du kan aldrig ta enskilda beslut.

Framgår ju knappast alls i din TS att du "gjorde det som en kul grej".
    Så därför får du det bemötandet av oss andra som du får.
    Sen finns det en viss skillnad på kritik och hat. Kritik tål jag, hat tål jag inte. #nohate
  • beritolsson
    Jemp skrev 2024-07-03 16:47:33 följande:
    Jag tycker det är intressant som diskussionsmaterial och egentligen något som är väldigt nyttigt att göra för alla.
    Hade dock varit lättare diskussioner om du blivit mer konkret. 
    True!!
  • beritolsson
    Anonym (Wie) skrev 2024-07-03 16:52:02 följande:
    Okej, utgår ifrån att du anser att det inte fungerar så idag.
    Vilka åtgärder ska sättas in som inte görs idag för att förändra?

Jag tycker att det följs hyfsat bra idag ändå för det finns ju flera faktorer som spelar in i vilket yrke osv. Jag utgick inte riktigt från hur det ser ut idag utan mer att det står jag för typ, det är alltså inte helt nytänkande. 

Regelbunden Lönekartläggning: man kan kräva att alla företag regelbundet genomför lönekartläggningar och rapporterar resultatet till en tillsynsmyndighet.

Obligatorisk Certifiering: Man kan införa ett certifieringssystem där företag måste visa att de följer lika lön-principen för att få en särskild certifiering eller för att kvalificera sig för offentliga upphandlingar.

Rättshjälp för Anställda: Erbjuda rättshjälp till anställda som vill rapportera eller utmana lönediskriminering.

Brott mot Lagarna: Implementera tydliga sanktioner för företag som bryter mot lagar om lika lön, inklusive böter och andra påföljder.

Lite såhär, men om jag ska vara ärlig har jag inte riktigt koll på vad för åtgärder som görs idag. Men om jag skulle göra detta från "grunden" kanske detta skulle vara i stil med det.
  • beritolsson
    Anonym (Derp) skrev 2024-07-03 17:07:59 följande:
    Tror det är raka motsatsen till dina, kanske möts vi i åsikterna om en auktoritär skola. Röda tråden för min "ideologiska" uppfattning skulle jag vilja påstå är förebyggande insatser, gällande skola, (och stöd i uppfostran) kriminalvård, byggande, polariseringen, klimatet osv samt incitamentsskapande i olika former. (Vården, kapitalism)

Så där vi skiljer oss åt är att jag har en mjuk inställning till exv kriminalitet men en hård inställning till klasskillnader. (då jag tror på jobbincitamentet)

Jag gillar inte politiken som förs idag där allt ska föreställas vara svart eller vitt, hittar man inte opponenter så skapar man dom. Det är det stora problemet. Samhället blir mindre följsamt. Föreställ dig samhället som ett blodomlopp, se till att inga proppar skapas. Vare sig det gäller fysiska möjligheter såsom infrastruktur/ byggande, eller människors möjligheter överlag. Därför tror inte jag heller på sd:s politik. Deras senaste slogan var ju "mitt Sverige bygger murar" Låter som en blodpropp.
    Jag tror mycket på förebyggande åtgärder, vill därför statsa mycket på skola men även aktiviteter för unga att delta i. För att de inte ska hamna på fel ställen.

Tror däremot inte på kapitalismen där, tycker vården ska finansieras av staten. Vill inte ha som i USA där man inte ens ringer ambulans för att det är så dyrt. Men kan ändå förstå tanken i det.

Tror även på kriminalvård istället för straffskärpningar, jag tror tillfälliga straffskärpningar kan vara bra för att få extra uppmärksamhet inom rättsorganet. För straffskärpningar visar inte på mindre brott så vi måste istället ta hand om brottslingarna under längre tid - mer resurser, därför kortare fängelsetid och se till att de rehabiliteras och inte gör om brott. Gör man däremot om brotten så blir straffet hårdare för att skydda samhället. 

Håller med om sista stycket, och det viktigaste för min del är nog vänligheten och att vi värnar och tar hand om varandra. Starkt emot främlingsfientlighet osv.
  • beritolsson
    Anonym (Derp) skrev 2024-07-03 17:29:51 följande:

Vi skiljer oss åt gällande åsikter. Anledningen till att jag anser att vården ska privatiseras är för att de som jobbar inom vården ska få marknadsmässiga löner (incitamentsskapande via kapitalismen) finns en attityd i samhället idag att de som jobbar där gör det av altruistiska skäl. Nej, jag vill inte heller ha det som i usa. Därför tror jag ett statligt inflytande via regelverk kan sätta stopp för det.

tror också främlingsfientligheten upphaussats. Samhället behöver göra en attitydförändring.

gällande brottslighet förresten så anser jag att dömda brottslingar ska fråntas sin rösträtt. 

Förstår!
  • beritolsson
    EnAnonumius skrev 2024-07-04 12:59:31 följande:
    Jag tvivlar mycket starkt på detta, citerar dig och dina ord:
    beritolsson skrev 2024-07-03 14:35:11 följande:
    Om jag skulle suttit i riksdagen skulle väl mina beslut se ut ungefär som jag skrivit, så jag får väl ändå hålla med andra partier.
    (slut på citatet)

Så man kan ju verkligen undra om du "vet väldigt väl" hur det funkar i en regering/riksdag med tanke på hur tokigt du skriver...😏

Jasså vill jag sätta dit dig?
    Då vet du mer om mig än vad jag vet om mig själv.

Jisses när du vet så mycket om mig så kanske du kan tala om vilket parti jag röstar på också.

Nej jag är inte intresserad av att "sätta dit dig".
    Bara för att man ifrågasätter dig och undra vad du pratar om ibland, så är det inte samma sak som att man skulle vilja sätta dit dig.

Men du är helt fri att inbilla dig själv detta om du nu skulle må bra av det. Fast kom ihåg att det är knappast fakta.

beritolsson skrev 2024-07-03 16:28:05 följande:
    OM MITT PARTI SKULLE SITTA I REGERINGEN SKULLE PARTIETS ÅSIKTER OCH TANKAR VARA UNGEFÄR SOM DE JAG SKRIVIT I TS.
    Jag hör inte vad du säger, det är någon som skriker så förbannat högt i mitt öra så det går inte att uttyda orden.

Kan du ta det i "normal" samtals ton det blir lättare att höra då vad du säger då.
    Om jag skulle suttit i riksdagen skulle väl mina beslut se ut ungefär som jag skrivit, så jag får väl ändå hålla med andra partier.

Jag har inte ens skrivit så tokigt som du får det att låta. Ur min synvinkel skrev jag: Om jag satt i riksdagen skulle mina beslut ? beslut som att presentera förslag och rösta ? vara i linje med det jag har skrivit, mina politiska idéer. Alla mina tankar, röster och förslag i riksdagen skulle baseras på den politiska grund jag skrivit. Därför måste jag ofta hålla med andra partier i många frågor, annars skulle jag inte kunna få igenom mina egna förslag. Känns det bättre?

Du hade kunnat tolka det på det sättet istället för att direkt hoppa på nej du vet ingenting, jag vet bäst. Det är en "attityd" du har, och du kanske bara är så som person så du märker inte av det själv. 

Om du dessutom kollar på alla de andra jag skrivit med här så finns det inga problem, vi bollar politiska ideer. Och det är allt annat än vad du och jag gjort, jag upplever att du vill sätta ner mig på min plats. Du ifrågasätter inte, du rättar. 

Bolla politiska ideer istället för att fokusera på de irrelevanta sakerna runt om.

Jag skrev stort så du skulle se och för att förtydliga...
  • beritolsson
    Anonym (BD) skrev 2024-07-04 08:11:34 följande:
    Så du är socialdemokrat.

Grattis, eller nåt ...
    tack, jo jag är ganska lik sossarna i mycket, men det finns vissa punkter som inte stämmer överens med sossarna. De kanske du skulle kika på.
    Men jag röstar S så, stolt S ändå.
  • beritolsson
    Anonym (BD) skrev 2024-07-05 07:31:39 följande:
    Hur många av dina drygt 30 förslag menar du att sossarna inte antingen redan driver eller har talat om att driva?
    Sänkt skatt för höginkomssttagare och bidragstak tex.
Svar på tråden Gjort "egen" ideologi