Mitt barns kompis plötsligt elak
Min 8 åring har haft en kompis sedan förskolan. De har varit väldigt tajta och lekt bra, fram tills nu. Kompisen har blivit retsamt, dryg och rentav elak. Är hårdhänt och tar varje chans att ge en extra knuff under lek (det är aldrig med flit såklart enligt kompisen, vi ser dock tydligt att det är det), kompisen ska tävla i allt, håna om mitt barn inte har samma eller lika många av något. Har knuffat mitt barn/varit för hårdhänt flera gånger under lek och sedan ryckt på axlarna för det var ju inte med flit. Leker barnen 3 så säger kompisen kommentarer i syfte att frysa ut mitt barn. Kompisen är jättekänslig om det går dåligt för denne i tex lekar och påtalar alltid att mitt barn fuskar osv istället för att ta att det bara är lek.
Det värsta är föräldrarna som aldrig tillrättavisat barnen när den varit hårdhänt eller sagt dryga kommentarer, utan även föräldrarna säger att "det var ju inte med föit".
Detta beteende har kommit "smygande" hos kompisen. Eftersom barnen varit bra kompisar så länge har vissa beteenden ursäktats utav oss men nu har det börjat blivit så mycket och vid varje lekstund.
Min 6 åring är kanske naiv, inte lika mogen som börjat med sådana beteenden emot kompisar eller alldeles för snäll som inte säger ifrån till lek. Mitt barn har många andra kompisar men leker ändå gärna med den här kompisen.
Detta hade varit lättare att ignorera och prata med vårat barn om hur man är en schysst kompis om dom bara umgicks på skolan, men kompisen kommer hit och vill leka flera gånger i veckan och då vill mitt barn alltid leka med "kompisen".
Vad har ni gjort som haft likande situation med era barn?