• Anonym (Anonym)

    Mitt barns kompis plötsligt elak

    Min 8 åring har haft en kompis sedan förskolan. De har varit väldigt tajta och lekt bra, fram tills nu. Kompisen har blivit retsamt, dryg och rentav elak. Är hårdhänt och tar varje chans att ge en extra knuff under lek (det är aldrig med flit såklart enligt kompisen, vi ser dock tydligt att det är det), kompisen ska tävla i allt, håna om mitt barn inte har samma eller lika många av något. Har knuffat mitt barn/varit för hårdhänt flera gånger under lek och sedan ryckt på axlarna för det var ju inte med flit. Leker barnen 3 så säger kompisen kommentarer i syfte att frysa ut mitt barn. Kompisen är jättekänslig om det går dåligt för denne i tex lekar och påtalar alltid att mitt barn fuskar osv istället för att ta att det bara är lek. 

    Det värsta är föräldrarna som aldrig tillrättavisat barnen när den varit hårdhänt eller sagt dryga kommentarer, utan även föräldrarna säger att "det var ju inte med föit".

    Detta beteende har kommit "smygande" hos kompisen. Eftersom barnen varit bra kompisar så länge har vissa beteenden ursäktats utav oss men nu har det börjat blivit så mycket och vid varje lekstund. 

    Min 6 åring är kanske naiv, inte lika mogen som börjat med sådana beteenden emot kompisar eller alldeles för snäll som inte säger ifrån till lek. Mitt barn har många andra kompisar men leker ändå gärna med den här kompisen.

    Detta hade varit lättare att ignorera och prata med vårat barn om hur man är en schysst kompis om dom bara umgicks på skolan, men kompisen kommer hit och vill leka flera gånger i veckan och då vill mitt barn alltid leka med "kompisen".

    Vad har ni gjort som haft likande situation med era barn?

  • Svar på tråden Mitt barns kompis plötsligt elak
  • Anonym (Ålder)

    Va är ditt barn 8 eller 6år?

  • Anonym (Anonym)
    Anonym (Ålder) skrev 2024-07-01 22:37:48 följande:

    Va är ditt barn 8 eller 6år?


    6 år, skrev fel och går ej att redigera
  • Anonym (M)

    Se till att vara med när barnen leker och håll ett hököga på dem. Om det äldre barnet vet att du tittar kanske hen sköter sig. Annars får du prata med föräldrarna om att hen är hårdhänt, men säg inte att det är med vilje.

  • Anonym (Anonym)
    Anonym (M) skrev 2024-07-01 22:47:07 följande:

    Se till att vara med när barnen leker och håll ett hököga på dem. Om det äldre barnet vet att du tittar kanske hen sköter sig. Annars får du prata med föräldrarna om att hen är hårdhänt, men säg inte att det är med vilje.


    Jo vi är ofta i närheten och ser/hör. Både jag och pappan har sagt till barnet om olika saker.

    Jag tänker mer, bör vi försöka få vårt barn att inse att kompisen är oschysst eller ska vi hoppas att vårat barn inser det med tiden?
  • Anonym (Känner igen detta)

    Hej! 


    känner igen detta väldigt väl. Det slutade med att min dotter inte ville leka med den kompisen och vi var tvungna att ta upp problemet med kompisens föräldrar. När vi satt och samtalade utspelade sig den värsta fars jag någonsin bevittnat. Föräldrarna till kompisen satt bokstavligen och skällde ut våran 8-åring framför oss och tyckte att allt var hennes fel. Deras dotter hade minsann inte gjort något fel. Kan säga att de inte leker idag och samma sak hade tydligen utspelat sig hos en annan fd kompis till den här så kallade kompisen. 

  • Anonym (Tvillingmorsan)
    Anonym (Anonym) skrev 2024-07-01 22:55:44 följande:
    Jo vi är ofta i närheten och ser/hör. Både jag och pappan har sagt till barnet om olika saker.

    Jag tänker mer, bör vi försöka få vårt barn att inse att kompisen är oschysst eller ska vi hoppas att vårat barn inser det med tiden?
    Förbjud dem inte att leka, det kan få motsatt effekt. Men försök begränsa träffarna och uppmuntra ditt barn att välja andra kompisar. Om andra kompisar är snällare, kanske ditt barn själv inser att den elaka kompisen inte är något att ha.

    Om de trots detta fortsätter träffas och leka, håll ett vakande öga och markera direkt om det behövs. Brusa inte upp men var bestämda. Var inte heller rädda för att säga vad ni faktiskt ser och märker. Att kompisen inte beter sig snällt och ska man vara välkommen hos er får man vara snäll.
  • Anonym (Anonym)
    Anonym (Känner igen detta) skrev 2024-07-01 23:08:24 följande:

    Hej! 


    känner igen detta väldigt väl. Det slutade med att min dotter inte ville leka med den kompisen och vi var tvungna att ta upp problemet med kompisens föräldrar. När vi satt och samtalade utspelade sig den värsta fars jag någonsin bevittnat. Föräldrarna till kompisen satt bokstavligen och skällde ut våran 8-åring framför oss och tyckte att allt var hennes fel. Deras dotter hade minsann inte gjort något fel. Kan säga att de inte leker idag och samma sak hade tydligen utspelat sig hos en annan fd kompis till den här så kallade kompisen. 


    Oj låter helt sjukt! fruktansvärt för ert barn.

    Vad är det med föräldrar som inte kan inse att deras barn gjort fel?. Blir nästan äcklad av hur dom gulligullar med barnet som puttar andra framför deras ögon. Handlar inte om att skälla för skällande skull, men vill inte dessa föräldrar att barnen ska förstå vikten i att vara schysst?
  • Anonym (Anonym)
    Anonym (Tvillingmorsan) skrev 2024-07-01 23:10:55 följande:
    Förbjud dem inte att leka, det kan få motsatt effekt. Men försök begränsa träffarna och uppmuntra ditt barn att välja andra kompisar. Om andra kompisar är snällare, kanske ditt barn själv inser att den elaka kompisen inte är något att ha.

    Om de trots detta fortsätter träffas och leka, håll ett vakande öga och markera direkt om det behövs. Brusa inte upp men var bestämda. Var inte heller rädda för att säga vad ni faktiskt ser och märker. Att kompisen inte beter sig snällt och ska man vara välkommen hos er får man vara snäll.
    Ja andra kompisar är snällare. Vår förhoppning är att vårt barn ska inse det. Brukar ibland prata lite om hur man är en schysst kompis osv just pga detta. Mitt barn har då sagt att denna kompisen inte är schysst och ljuger osv. Men vill ändå leka ner den plingar på. Vet inte om en 6 åring är för liten för att förstå detta då dom varit kompisar så länge.

    Kan absolut bli bättre på att säga ifrån, tycker dock det är lite svårt att göra det till andras barn så ofta som det skulle behövas till den här.
  • Anonym (Ålder)

    Ja en sexåring och ibland mycket äldre kan har svårt att göra likamed tecken på upprepat dåligt beteende och avsluta relation. 

    Jag tycker du ska leda honom men inte till 100%. Vissa barn tar mer illa upp och andra inte. Vissa behöver inte avsluta relationen heller. Det beror på hur eran son tar emot beteendet.

    Hur tar han sin kompis beteende? Blir han ledsen både då och efter, blir han arg både då och efter eller känns det som han faktiskt inte tar så illa upp? 

    Om ni kan lär honom stå upp för sig själv. Det är en bra läxa att lära sig som liten då den blir svårare med åldern. Men om det inte fungerar för honom hade jag på något sätt avslutat relationen. 

    Hans kompis beteende kan ge honom dåligt självförtroende om det fortsätter en längre tid utan att han står upp för sig själv.

  • Anonym (Anonym)
    Anonym (Ålder) skrev 2024-07-02 19:27:43 följande:

    Ja en sexåring och ibland mycket äldre kan har svårt att göra likamed tecken på upprepat dåligt beteende och avsluta relation. 

    Jag tycker du ska leda honom men inte till 100%. Vissa barn tar mer illa upp och andra inte. Vissa behöver inte avsluta relationen heller. Det beror på hur eran son tar emot beteendet.

    Hur tar han sin kompis beteende? Blir han ledsen både då och efter, blir han arg både då och efter eller känns det som han faktiskt inte tar så illa upp? 

    Om ni kan lär honom stå upp för sig själv. Det är en bra läxa att lära sig som liten då den blir svårare med åldern. Men om det inte fungerar för honom hade jag på något sätt avslutat relationen. 

    Hans kompis beteende kan ge honom dåligt självförtroende om det fortsätter en längre tid utan att han står upp för sig själv.


    Min son har börjat säga ifrån. Han blir inte arg/ledsen men den senaste tiden väldigt frustrerad och pratar hemma om att kompisen ljuger, då menar han när kompisen håller på "jag har en bättre/större/starkare hemma osv". Min son fattar alltså att det är på något sätt inte sanning men kan säkert inte förstå varför han håller på så.

    Min son har nu vid 6 års ålder börjat stå upp för sig själv gentemot kompisar, dvs vill han inte leka något el gå nånstans så säger han nej, innan har han sagt ja till kompisars förslag o hängt på. På förskolan kunde kompisar dra i honom och pedagogerna sa att han bara hängde på vad kompisar sa och bara var glad vad han än gör.

    Vi har pratat mycket om att det är ok att säga nej till lek eller aktiviteter, vilket han har börjat gjort. Innan har liksom inget bekommit honom när det gäller vad kompisar gör. Och eftersom dom varit kompisar så länge så tror jag det är svårt för honom att inse att man kan säga nej till lek nu när kompisen inte är snäll längre.
Svar på tråden Mitt barns kompis plötsligt elak