• Anonym (TS)

Hur göra?

Min 13-åriga dotter har bott varannan vecka sen separationen. Hon har aldrig gillat det men både jag och hennes pappa har sagt att hon får välja mer när hon blir 12 år. Eftersom pappan bott kvar i huset har dottern varit skriven hos honom.

Nu har hon velat bo mer hos mig sen ett år och pappan vill verkligen inte det. Han och hans nuvarande fru försöker på olika sätt ge henne dåligt samvete. De köper massor till henne och säger att de saknar henne. Hon gör dem ledsna när hon inte vill vara där lika mycket. Ibland när hon frågar om att få vara här mer skriker han på henne. Han frågar hela tiden varför hon vill bo här mer men är aldrig nöjd med hennes svar.

Till mig ljuger han. Han svarar inte på vissa mail och kan säga att dottern sagt något helt annat till honom om hur hon vill bo. Han säger att hon inte får bestämma förrän hon är 18. Han har anmält mig till soc för att ha dålig ekonomi och att jag manipulerar dottern för att få underhåll. Han tycker inte att jag samarbetar och att jag är en slapp förälder som inte har några regler. Grejen är att det är bara hos mig dottern umgås med kompisar. Det är bara hos mig hon är en "normal" tonåring. Hon berättar om det mesta för mig men inget till sin pappa. Antar att hans fru också har en del värderingar och hört massa skit om mig.

Jag har inte dålig ekonomi, men är ensamstående och inte pengar i överflöd. Vi går på samarbetssamtal men han pratar bara om allt han tycker är dåligt. Socialtjänsten verkar hålla "på mig" men är försiktiga och han verkar inte bry sig. Vill helst inte gå via domstol eftersom det tar flera år. Dottern själv vågar inte stå emot pappan. Han har ett sätt som gör att hon känner att hon MÅSTE göra som han säger. Hon säger att hon inte trivs där alls och ju mer pappan motarbetar hennes önskan ju mindre vill hon träffa honom. 

Jag har nån gång låtit dottern stanna fastän hon ska byta men hon får ångest av att åka till pappan igen när det händer. Hon säger att han frågar ut henne och blir arg.

Vad ska jag göra?

Svar på tråden Hur göra?