• Anonym (TS)

    Hur göra?

    Min 13-åriga dotter har bott varannan vecka sen separationen. Hon har aldrig gillat det men både jag och hennes pappa har sagt att hon får välja mer när hon blir 12 år. Eftersom pappan bott kvar i huset har dottern varit skriven hos honom.

    Nu har hon velat bo mer hos mig sen ett år och pappan vill verkligen inte det. Han och hans nuvarande fru försöker på olika sätt ge henne dåligt samvete. De köper massor till henne och säger att de saknar henne. Hon gör dem ledsna när hon inte vill vara där lika mycket. Ibland när hon frågar om att få vara här mer skriker han på henne. Han frågar hela tiden varför hon vill bo här mer men är aldrig nöjd med hennes svar.

    Till mig ljuger han. Han svarar inte på vissa mail och kan säga att dottern sagt något helt annat till honom om hur hon vill bo. Han säger att hon inte får bestämma förrän hon är 18. Han har anmält mig till soc för att ha dålig ekonomi och att jag manipulerar dottern för att få underhåll. Han tycker inte att jag samarbetar och att jag är en slapp förälder som inte har några regler. Grejen är att det är bara hos mig dottern umgås med kompisar. Det är bara hos mig hon är en "normal" tonåring. Hon berättar om det mesta för mig men inget till sin pappa. Antar att hans fru också har en del värderingar och hört massa skit om mig.

    Jag har inte dålig ekonomi, men är ensamstående och inte pengar i överflöd. Vi går på samarbetssamtal men han pratar bara om allt han tycker är dåligt. Socialtjänsten verkar hålla "på mig" men är försiktiga och han verkar inte bry sig. Vill helst inte gå via domstol eftersom det tar flera år. Dottern själv vågar inte stå emot pappan. Han har ett sätt som gör att hon känner att hon MÅSTE göra som han säger. Hon säger att hon inte trivs där alls och ju mer pappan motarbetar hennes önskan ju mindre vill hon träffa honom. 

    Jag har nån gång låtit dottern stanna fastän hon ska byta men hon får ångest av att åka till pappan igen när det händer. Hon säger att han frågar ut henne och blir arg.

    Vad ska jag göra?

  • Svar på tråden Hur göra?
  • Anonym (G)

    Gå via domstol även om det tar ett par år. Annars kommer hon ju behöva bo vv tills hon är 18 om hon inte vill/vågar gå emot sin pappa. 


    Men ni kan göra det på ett smart sätt, genom att hon helt enkelt inte åker till sin pappa alls. Låt henne stanna hos dig och låt HONOM ta det till domstolen. Det kommer ju ta ett tag och eftersom dottern bara hinner bli ännu äldre när det är dags att gå dit, så kommer de lyssna på henne.

  • Anonym

    Barnet får välja själv från 11-12 års ålder.
    Från den åldern skrivs inte umgängescheman av tingsrätten. Så han har ingenting att hämta genom att dra umgänget till rätten.
    Din uppgift blir att stödja dottern i hennes val. 
    Fråga Socialtjänsten hur ni kan få en kontakt som kan vara ett utomstående stöd för din dotter.
    Ta kontakt med en familjerättsjurist som kan bekräfta för din dotter att hon väljer själv, hon har ingen plikt att göra sin pappa nöjd.

  • Anonym
    Anonym (G) skrev 2024-07-01 21:10:54 följande:

    Gå via domstol även om det tar ett par år. Annars kommer hon ju behöva bo vv tills hon är 18 om hon inte vill/vågar gå emot sin pappa. 


    Men ni kan göra det på ett smart sätt, genom att hon helt enkelt inte åker till sin pappa alls. Låt henne stanna hos dig och låt HONOM ta det till domstolen. Det kommer ju ta ett tag och eftersom dottern bara hinner bli ännu äldre när det är dags att gå dit, så kommer de lyssna på henne.


    Nej det stämmer inte
    Ungdomar är inte tvingade att bo vv hos föräldrarna
    Frän ca 12 år skriver inte tingsrätten umgängesschema. Då ska barnets vilja styra, man tvingar ingen.
  • Anonym (Nä)

    Det tar inte alls flera år att komma till tingsrätt, men iaf månader kan det ta. Vad ska ni dit och göra? Det är bara frågan om boende, inte vårdnad. Börja med ett medlingssamtal via Familjerätten.

    Om dottern vill stanna hos dig så ska hon. Då tar DU snacket med pappan och informerar. Var beredd på att han kanske ringer polisen för hämtning, men då får dottern själv tala om att hon vill stanna. Då kommer inget att hända. När hon bott hos dig ett tag kontaktar du SKV och ber dem göra en utredning om folkbokföringsadress för dottern. Då kanske det vill prata med henne också. Huvudsaken är att du inte kan göra något om hon inte vågar stå för sin önskan. Pappan behöver inte alls höra henne säga detta själv, men det är det första han kommer att kräva när du säger att hon vill stanna.

  • Anonym (G)
    Anonym skrev 2024-07-01 21:16:49 följande:
    Nej det stämmer inte
    Ungdomar är inte tvingade att bo vv hos föräldrarna
    Frän ca 12 år skriver inte tingsrätten umgängesschema. Då ska barnets vilja styra, man tvingar ingen.
    Jag skrev inte att de skulle tvinga henne utan att dottern själv inte vågar/vill gå emot sin pappa och det är ju därför det är bra om de tar det till rätten så att de får på papper!

    Pappan måste ju även godkänna en adressflytt så därför är det bra om de tar den vägen.
  • Anonym
    Anonym (G) skrev 2024-07-01 21:24:07 följande:
    Jag skrev inte att de skulle tvinga henne utan att dottern själv inte vågar/vill gå emot sin pappa och det är ju därför det är bra om de tar det till rätten så att de får på papper!

    Pappan måste ju även godkänna en adressflytt så därför är det bra om de tar den vägen.
    Vad  är det dom ska ta till rätten? Vad är det som de ska ha papper på?
    I tingsrätten tar man inte upp umgänge med föräldrar om barnet är över 12 år. Så något papper på det kommer de inte få.
    Det är redan klart och tydligt att från ca 12 år skrivs inte umgängesschema på tingsrätten.
    Vad gäller adressändringen så är det Skatteverket som kommer utreda var barnet ska vara folkbokfört. Inte heller adressändringen hör hemma i tingsrätten.
  • Anonym (Nä)
    Anonym (G) skrev 2024-07-01 21:24:07 följande:
    Jag skrev inte att de skulle tvinga henne utan att dottern själv inte vågar/vill gå emot sin pappa och det är ju därför det är bra om de tar det till rätten så att de får på papper!

    Pappan måste ju även godkänna en adressflytt så därför är det bra om de tar den vägen.
    Nej det måste han inte. Skv gör bara en utredning om var barnet egentligen bor så skrivs hon hos mamman sedan.
  • Anonym (ökNpkn,)

    Det finns ingen ålder i lagen då barnen får bestämma själva, det är barnets mognad som avgör vid tex avgörande i domstol, men 12 år har nämnts som en ålder då barnets mognad torde vara tillräcklig i de allra flesta fall. 


    Från 16 års ålder kan barnet själv göra en flyttanmälan. 


    Om den ena föräldern vägrar låta barnet bestämma så är enda lagliga vägen att gå via domstol. 


    Det man kan göra är att låta barnet tala med en kurator, tex skolkuratorn. Denne är bara på barnets sida och kan alltså opartiskt meddela barnets vilja vid behov. 
    Kanske räcker det för den föräldern som trilskas. 
    Att ge barnet dåligt samvete är psykisk misshandel. 


    Annars låter man själv barnet bestämma, vid den åldern är det ingen som kommer att tvinga iväg barnet. Men viktigt är att du är supertydlig med att du har talat om för barnet att det är pappavecka nu men att hon själv har valt att inte åka, särskilt om ni har ett umgängesavtal. (Även om man inte har ett avtal så kan det räknas som att ni har det om varannan vecka har rullat på en längre tid.) 


     


     

  • Anonym (Samma)

    Varit i en liknande situation som din dotter. Mitt råd är att lyssna på henne, försvara henne och stå vid hennes sida. Låt henne veta att du vill ha henne hos dig alltid men hon bestämmer vad hon vill. När hon inte vill gå eller vara hos sin pappa måste du stödja det. 

    Min mamma gjorde inte detta, jag har alltid känt mig ivägen och att ingen ville egentligen ha mig utan att jag var mer ivägen. 

    Vet att du frågade om något annat men kan bara ge detta svar. 

  • Anonym

    Ett umgängesavtal ska finnas registrerat hos Socialnämnd elelr tingsrätt.
    Eventuella muntliga umgängesavtal är inte juridiskt giltiga 

Svar på tråden Hur göra?