Inlägg från: Lönnsirap |Visa alla inlägg
  • Lönnsirap

Har total ångest över hela mitt liv efter mammas död.

Anonym (Sorg) skrev 2024-07-01 13:52:36 följande:
    Jo, men jag är ändå av åsikten att man ska hjälpas åt i familjen så gott man kan. Där har jag ju misslyckats totalt med och det finns det ju ingen psykolog som kan prata bort det. Att stress orsaker sjukdomar eller eskalerar sjukdomar är ju ingen nyhet heller, jag kommer ju alltid känna att min mammas död är orsakat av mig. Jag är dessutom medicin-intresserad och nu i efterhand så var vissa symtom väldigt givna, som jag borde reagerat på.
    I efterhand, med facit på bordet är vissa delar av livet "självklara" och man ser. Riktigt så enkelt är det ju dock inte. 

Du har ångest och mår inte bra. Och det har varit komplicerat gentemot din mamma. Nu är hon dock borta och det du kan göra är att fortsätta bära med dig det som var bra och faktiskt fortsatt jobba på det som faktiskt inte var tillräckligt.

Och framförallt göra saker som du mår bra av. För grubblande och sorg är en del, första göra saker som man behöver för ett okej liv, något annat.
  • Lönnsirap
    Anonym (Sorg) skrev 2024-07-01 19:16:47 följande:
    Jag känner dock bara att det är inte mer än rätt att jag mår dåligt och att skuldkänsa på något sätt narare rättfärdigar allt. Jag är medveten om att jag dessutom mår extremt dåligt, för jag går typ genom alla eventuella avgörande episoder i livet och försöker komma fram till vad rätt beslut hade varit för att livet skulle blivit bättre. Och det är allt för många sådana tillfällen nu där jag känner att jag borde agerat helt annorlunda, och vad tjänar det till att göra rätt från och med nu, allt dåligt är redan skett ändå 

Just nu tänker jag på vad som sker efter döden, återförenas man, hur i så fall, i vilken form och vad kommer hända. Jag tror ju inte livet tar slut efter den fysiska döden, men det är nog en annan tråd. 
    Att du mår dåligt är naturligt, men inget du förtjänar. Snarare är det en del av livet att ibland grubbla, och ibland sörja. 

Min erfarenhet är dock att sorg och grubblerier ibland föder sig själv och att det just är viktigt att också göra "småsaker" som man "vet" är bra för en människa. Inte för att detta är lätt, utan för att detta hjälper en att gå vidare och må bättre. 

Jag tycker det låter som att du har en kritisk röst som håller dig tillbaka och som du faktiskt inte helt och hållet ska tro på. Det är faktiskt okej att försöka gå vidare och oavsett vad som händer framöver, så så finns det andra perspektiv på allt som någonsin inträffat och förändring kan inte ske i det förflutna, utan är något man får försöka göra framöver.

Här och nu gissar jag att det är tufft. 
Svar på tråden Har total ångest över hela mitt liv efter mammas död.