-
För en tid sedan dog min ganska unga mamma efter en kort tids sjukdom, som kom från ingenstans. Hon åkte in akut för värk och blev sedan kvar på sjukhuset tills hon dog, hon hann alltså inte ens göra något värdigt av sin sista tid i livet.Jag och min mamma har alltid haft en komplicerad relation, jag tycker alltid hon har favoriserat mina andra syskon och när vi väl träffades så kändes det aldrig riktigt som jag var välkommen eller att hon var glad att se mig. Trots det så har jag sedan barndomen haft någon slags begär av att alltid göra henne glad, på mitt sätt.Jag har i stort sett hela mitt liv varit deprimerad samt lidit av extremt dålig självkänsla och därmed varit i ekonomisk skuld till dem för att jag inte riktigt klarat av vardagen. Jag har behövt låna pengar för att ens överleva samtidigt som mina syskon fick gåvor, resor m.m. trots att de har god ekonomi. Jag har dock försökt ge tillbaka på mitt sätt, genom att hjälpa dem med det jag kan och bjudit dem på utflykter med de små medel jag haft, dels för att visa tacksamhet men också för att jag ville se dem koppla av och må bra, för då mår jag också bra.Dock var mamma alltid svår att göra nöjd, hon har alltid haft enormt kontrollbehov, varit mån om vad utomstående ska tycka samt styrt familjen och det mesta skulle ske på hennes premisser och det gick inte att rucka på. De sista åren så växte det en enorm irritation gentemot min mamma och hennes sätt att kontrollera, parallellt med begäret att göra henne glad och nöjd. Tidigare saker som att hon klagat på min klädstil, vilka sambos jag haft, att jag inte var välkommen hem till dem, att hon lovat bort saker till mina syskon som hon först lovat mig, alltid är sen till mig men alltid i tid till mina syskon osv blev för mycket till slut att jag kände mig oönskad. Så den sista tiden innan hon blev akut sjuk så var jag inte så behjälplig längre utan ville mest fokusera på mig själv tänkte att efter det skulle jag ta tag i vår relation.Men så blev det inte, trots att jag in i det sista medan hon låg inne var övettygad om att hon skulle klara sig, för att hon alltid varit så stark och frisk.Jag höll hennes hand när hon somnade in, och i ögonblicket hon dog kände jag en enorm smärtande tomhet inom mig, som är kvar än idag. Det är som om min själ har försvunnit. Varje dag som går, går jag genom mitt liv och hatar precis allt med det. Det känns som allt jag gjort och inte gjort, bidragit till hennes tidiga död. Jag hade en väldigt trygg barndom och mina föräldrar gjorde allt de kunde för att vi skulle fostras bra och få en bra stomme in i vuxenlivet. Så det minsta hon kunde begära var ju att jag klarade av att skaffa en stabil familj, jobb och permanent boende.Så samtidigt som jag saknar min mamma varje sekund, brottas jag också med enorm ångest över mitt patetiska liv som förmodligen stressat mamma genom åren och som bidragit till att hon blev så sjuk. Jag tänker hela tiden på vad jag kunde gjort annorlunda och för varje dag som går så kommer jag fram till nya saker jag borde gjort annorlunda allt från mina beslut i vardagen till att uppmärksammat symtom hon haft genom åren, som hade lett till att mamma fortfarande varit vid liv. Samtidigt som det i bakgrunden smärtar mig att jag inte kände mig riktigt uppskattad, pga att jag inte gjort karriär eller haft en stabil kärnfamilj.Hur går man vidare? Jag mår sämre och sämre för varje dag som går och vill knappt gå utanför dörren för då ser jag familjer överallt som är lyckliga och gör saknade av mamma ännu värre.
-
Svar på tråden Har total ångest över hela mitt liv efter mammas död.
-
Jag tycker du ska söka samtalshjälp, du har mkt ouppklarade känslor inom dig. Så sök hjälp så du kan gå vidare.
Och nej, det är inte ditt fel att din mamma blev sjuk. Din mamma hade ansvar för sitt liv, precis som du har ansvar för ditt liv. Så sök hjälp.
-
Jo, men jag är ändå av åsikten att man ska hjälpas åt i familjen så gott man kan. Där har jag ju misslyckats totalt med och det finns det ju ingen psykolog som kan prata bort det. Att stress orsaker sjukdomar eller eskalerar sjukdomar är ju ingen nyhet heller, jag kommer ju alltid känna att min mammas död är orsakat av mig. Jag är dessutom medicin-intresserad och nu i efterhand så var vissa symtom väldigt givna, som jag borde reagerat på.Anonym (Mia) skrev 2024-07-01 12:55:31 följande:
Jag tycker du ska söka samtalshjälp, du har mkt ouppklarade känslor inom dig. Så sök hjälp så du kan gå vidare.
Och nej, det är inte ditt fel att din mamma blev sjuk. Din mamma hade ansvar för sitt liv, precis som du har ansvar för ditt liv. Så sök hjälp.
-
Anonym (Sorg) skrev 2024-07-01 13:52:36 följande:Jo, men jag är ändå av åsikten att man ska hjälpas åt i familjen så gott man kan. Där har jag ju misslyckats totalt med och det finns det ju ingen psykolog som kan prata bort det. Att stress orsaker sjukdomar eller eskalerar sjukdomar är ju ingen nyhet heller, jag kommer ju alltid känna att min mammas död är orsakat av mig. Jag är dessutom medicin-intresserad och nu i efterhand så var vissa symtom väldigt givna, som jag borde reagerat på.
Ditt svar visar tydligt att du behöver hjälp.
-
I efterhand, med facit på bordet är vissa delar av livet "självklara" och man ser. Riktigt så enkelt är det ju dock inte.Anonym (Sorg) skrev 2024-07-01 13:52:36 följande:Jo, men jag är ändå av åsikten att man ska hjälpas åt i familjen så gott man kan. Där har jag ju misslyckats totalt med och det finns det ju ingen psykolog som kan prata bort det. Att stress orsaker sjukdomar eller eskalerar sjukdomar är ju ingen nyhet heller, jag kommer ju alltid känna att min mammas död är orsakat av mig. Jag är dessutom medicin-intresserad och nu i efterhand så var vissa symtom väldigt givna, som jag borde reagerat på.
Du har ångest och mår inte bra. Och det har varit komplicerat gentemot din mamma. Nu är hon dock borta och det du kan göra är att fortsätta bära med dig det som var bra och faktiskt fortsatt jobba på det som faktiskt inte var tillräckligt.
Och framförallt göra saker som du mår bra av. För grubblande och sorg är en del, första göra saker som man behöver för ett okej liv, något annat. -
För det första vill jag beklaga förlusten TS.
Att förlora en förälder kan vara en av de största kriserna i livet och det blir extra komplicerat när det inte varit en enkel relation.
När någon dör är det lätt att få en förenklad och romantiserad bild av den döde och jag anar mig detta när jag läser dina inlägg. Och det är väl fint på ett sätt att du ser på henne med försonande blick men slå inte på dig själv för det. Din mamma blev ingen ängel bara för att hon dog och din rätt till dina känslor, tankar och upplevelser från det som har varit blir inte mindre legitim för att hon har gått bort.
Och nej du är inte ansvarig för hennes död
Det är alltid smärtsamt när någon dör innan man hunnit reda upp allt emellan varandra. Men du var där hos henne vid slutet.
En psykolog kan inte förändra att hon är borta men kan kanske hjälpa dig att inte fastna i osunda sorgemönster präglade av skuld.... -
Jag känner dock bara att det är inte mer än rätt att jag mår dåligt och att skuldkänsa på något sätt narare rättfärdigar allt. Jag är medveten om att jag dessutom mår extremt dåligt, för jag går typ genom alla eventuella avgörande episoder i livet och försöker komma fram till vad rätt beslut hade varit för att livet skulle blivit bättre. Och det är allt för många sådana tillfällen nu där jag känner att jag borde agerat helt annorlunda, och vad tjänar det till att göra rätt från och med nu, allt dåligt är redan skett ändåLönnsirap skrev 2024-07-01 14:31:42 följande:I efterhand, med facit på bordet är vissa delar av livet "självklara" och man ser. Riktigt så enkelt är det ju dock inte.
Du har ångest och mår inte bra. Och det har varit komplicerat gentemot din mamma. Nu är hon dock borta och det du kan göra är att fortsätta bära med dig det som var bra och faktiskt fortsatt jobba på det som faktiskt inte var tillräckligt.
Och framförallt göra saker som du mår bra av. För grubblande och sorg är en del, första göra saker som man behöver för ett okej liv, något annat.
Just nu tänker jag på vad som sker efter döden, återförenas man, hur i så fall, i vilken form och vad kommer hända. Jag tror ju inte livet tar slut efter den fysiska döden, men det är nog en annan tråd. -
Tack. Eftersom det kom så plötsligt och vi inte hann reda ut något så känns allt så overkligt, förtvivlat och panikartat. Det kändes ändå som att vi bägge jobbade och ville ha en bättre relation, men att det i grunden berodde på mig att det inte blev av. Jag har nog varit för känslig hela livet och varit långsint för småsaker, som dock varit stora och viktiga för mig. Jag önskade att jag haft någon psykolog tidigare som kunde väglett mig till vettiga beslut men nu känns det för sent.Anonym (S) skrev 2024-07-01 16:19:29 följande:
För det första vill jag beklaga förlusten TS.
Att förlora en förälder kan vara en av de största kriserna i livet och det blir extra komplicerat när det inte varit en enkel relation.
När någon dör är det lätt att få en förenklad och romantiserad bild av den döde och jag anar mig detta när jag läser dina inlägg. Och det är väl fint på ett sätt att du ser på henne med försonande blick men slå inte på dig själv för det. Din mamma blev ingen ängel bara för att hon dog och din rätt till dina känslor, tankar och upplevelser från det som har varit blir inte mindre legitim för att hon har gått bort.
Och nej du är inte ansvarig för hennes död
Det är alltid smärtsamt när någon dör innan man hunnit reda upp allt emellan varandra. Men du var där hos henne vid slutet.
En psykolog kan inte förändra att hon är borta men kan kanske hjälpa dig att inte fastna i osunda sorgemönster präglade av skuld....
På något sätt så känns det rimligt och rätt åt mig att vara bitter och deprimerad hela livet. -
Att du mår dåligt är naturligt, men inget du förtjänar. Snarare är det en del av livet att ibland grubbla, och ibland sörja.Anonym (Sorg) skrev 2024-07-01 19:16:47 följande:Jag känner dock bara att det är inte mer än rätt att jag mår dåligt och att skuldkänsa på något sätt narare rättfärdigar allt. Jag är medveten om att jag dessutom mår extremt dåligt, för jag går typ genom alla eventuella avgörande episoder i livet och försöker komma fram till vad rätt beslut hade varit för att livet skulle blivit bättre. Och det är allt för många sådana tillfällen nu där jag känner att jag borde agerat helt annorlunda, och vad tjänar det till att göra rätt från och med nu, allt dåligt är redan skett ändå
Just nu tänker jag på vad som sker efter döden, återförenas man, hur i så fall, i vilken form och vad kommer hända. Jag tror ju inte livet tar slut efter den fysiska döden, men det är nog en annan tråd.
Min erfarenhet är dock att sorg och grubblerier ibland föder sig själv och att det just är viktigt att också göra "småsaker" som man "vet" är bra för en människa. Inte för att detta är lätt, utan för att detta hjälper en att gå vidare och må bättre.
Jag tycker det låter som att du har en kritisk röst som håller dig tillbaka och som du faktiskt inte helt och hållet ska tro på. Det är faktiskt okej att försöka gå vidare och oavsett vad som händer framöver, så så finns det andra perspektiv på allt som någonsin inträffat och förändring kan inte ske i det förflutna, utan är något man får försöka göra framöver.
Här och nu gissar jag att det är tufft.