Anonym (Alla?) skrev 2024-07-05 15:56:21 följande:
"ärlighet är a och o"
I verkligheten är detta bara en floskel, som jag tror att också du egentligen känner
till.
För människan är ärlighet INTE a och o. Alla människor ljuger. Du ljuger, din partner ljuger för dig och jag ljuger.
Att ljuga och att svika sina löften är ett allmänmänskligt beteende.
Den som säger att ärlighet alltid skulle vara a och o, den väljer att ljuga medvetet.
Jag känner min fru på djupet och jag känner henne mycket väl. Under vår tid tillsammans har vi flera gånger diskuterat sådana saker som öppna förhållanden och liknande. Och jag vet att hon inte skulle föredra ett öppet förhållande.
Detsamma gäller för mig själv. Om hon var otrogen så skulle jag inte vilja veta. Och jag skulle inte föredra det som i allmänhet menas med att ha ett öppet förhållande.
Det finns faror i att träffa andra. Jag anser mig vara kapabel att hantera dessa faror på ett genomtänkt och klokt sätt. Bl a på ett sådant sätt att det inte drabbar andra.
Självfallet kan känslor uppstå. Det har redan uppstått. Min älskarinna och jag har ganska starka känslor för varandra. Vi hanterar dessa känslor.
F ö är jag helt säker på att man kan älska fler än en.
T ex så älskar jag inte mitt första barn mindre för att jag också älskar mitt andra barn. Jag älskar inte mina föräldrar mindre bara för att jag älskar min sambo.
Det uppstår massor av känslor i olika sammanhang när man går genom livet. Jag hanterar dessa känslor. Liksom de flesta hanterar alla dessa olika känslor (även om inte alla klarar att hantera dem lika bra).
Om du läser mina inlägg med öppet sinne så ser du att jag delar din uppfattning, jag är överens med dig att otrohet generellt inte är bra och det bör undvikas, åtminstone i möjligaste mån.
Men om det händer, om otrohet förekommer, så måste det absolut inte innebära några som helst följder för någon om man ser till att sköta det på ett klokt och bra sätt.
Om det skulle bli känt så måste det ändå inte medföra någon större kris, om alla inblandade väljer att hantera det på ett så klokt och bra sätt som möjligt.
De flesta otroheter som blir kända leder inte till skilsmässa.
Ingen av alla de otroheter som förblir okända leder till skilsmässa.
Om du bara öppnar ditt sinne så ser du att de uppfattningar och dina känslor som du låter styra dig inte har särskilt mycket saklig grund.
Du skriver mycket som säger emot dig själv.
Du skriver ju att din fru inte vill vill ha en öppen relation. Du skriver att du inte heller vill ha det, och att du inte skulle vilja veta om hon var otrogen.
Ändå försöker du jämföra det med att älska båda föräldrarna, eller flera barn. Du har just bevisat att det INTE funkar så. Inte alls.
Du skriver mycket om att vara otrogen på ett "klokt sätt"
Jag kan bara läsa det som att du menar att du smygit och ljugit bra, samt spelat bra. Jag skulle inte kalla det "klokt", bara falskt. Rätt var det är kanske något oväntat händer som blottar dig. Ingen, absolut ingen kommer att hurra åt ditt "kloka beteende"
Många som är otrogna påstår att de tycker sex är viktigt i en relation. Ändå visar ni att det
inte är det. Ni lever kvar i en sexlös/sexfattig relation.
Jag, personligen, tycker sex är jätteviktigt. Den person jag sover med, äter middag med, planerat och åker på semester med vill ha ha sex med.
Jag vet att det är jättejobbigt att skiljas och att många stannar mycket pga bekvämlighet och rädsla. Rädsla att visa vad man egentligen känner. Rädsla för att stå för sina val, och väljer i stället en teater. Ja, visst kan man tycka synd om den man lämnar, det är inte kul, men om du vågar se sanningen och tänka dig att din fru fick se allt du gjorde, dina lögner osv, skulle det vara än grymmare.
Dessutom kan okända otroheter visst leda till skilsmässa. Bla eftersom att tankarna går åt annat håll. Man kan så klart glida i sär pga otroheten.