New Dawn skrev 2024-07-05 18:21:09 följande:
Du skriver mycket som säger emot dig själv.
Du skriver ju att din fru inte vill vill ha en öppen relation. Du skriver att du inte heller vill ha det, och att du inte skulle vilja veta om hon var otrogen.
Ändå försöker du jämföra det med att älska båda föräldrarna, eller flera barn. Du har just bevisat att det INTE funkar så. Inte alls.
Du skriver mycket om att vara otrogen på ett "klokt sätt"
Jag kan bara läsa det som att du menar att du smygit och ljugit bra, samt spelat bra. Jag skulle inte kalla det "klokt", bara falskt. Rätt var det är kanske något oväntat händer som blottar dig. Ingen, absolut ingen kommer att hurra åt ditt "kloka beteende"
Många som är otrogna påstår att de tycker sex är viktigt i en relation. Ändå visar ni att det inte är det. Ni lever kvar i en sexlös/sexfattig relation.
Jag, personligen, tycker sex är jätteviktigt. Den person jag sover med, äter middag med, planerat och åker på semester med vill ha ha sex med.
Jag vet att det är jättejobbigt att skiljas och att många stannar mycket pga bekvämlighet och rädsla. Rädsla att visa vad man egentligen känner. Rädsla för att stå för sina val, och väljer i stället en teater. Ja, visst kan man tycka synd om den man lämnar, det är inte kul, men om du vågar se sanningen och tänka dig att din fru fick se allt du gjorde, dina lögner osv, skulle det vara än grymmare.
Dessutom kan okända otroheter visst leda till skilsmässa. Bla eftersom att tankarna går åt annat håll. Man kan så klart glida i sär pga otroheten.
Du förstår inte hur det kan vara i långa äktenskap. Parterna har levt ihop så länge att de inte vet något annat, inte kan tänka sig något annat liv, och de klarar sig inte utan varandra längre.
Hustrun klarar sig inte utan maken, främst ekonomiskt, för hon har slutat jobbet eller i alla fall inte satsat på karriären, och hon vet inget om ekonomi. Maken klarar sig inte utan hustrun, för han behöver hennes känslomässiga stöd och ompysslande. Många män som skiljer sig i medelåldern dör tidigt i ett hem uppfyllt av skräp, då de inte kan sköta hushållsarbete själva, lever på budpizza, och trappar upp alkoholen mer och mer.
Parterna VET det här, och de har det ganska bra tillsammans, och därför väljer de att blunda fast de förstår - just för att de känner varandra så väl - att det pågår en affär. Den som blir bedragen vet att det bara är en temporär sak, och att det ändå är de två som gäller för livet, och inte någon storbystad receptionist på makens arbetsplats eller den eldige flamencoläraren på fruns danskurs.
Det är detta som dessa som alltid ska skvallra till frun/maken, när de har råkat få reda på en otrohet, inte fattar heller. För OM otroheten kommer ut i ljuset, så att man måste prata öppet om den och ta ställning till den, så kan det vara så att man känner att man måste konfrontera maken/makan och sedan ta ut skilsmässa. Fast det hade varit mycket enklare att bara låtsas inte se.