Inlägg från: Anonym (biologen) |Visa alla inlägg
  • Anonym (biologen)

Bli gravid och snusa?

Om barn till nikotinister hade fötts med grönt ansikte elle tre armar hade nog de flesta lyckats sluta innan de blev gravida.

Ändå är det svåraste inte de skadorna som syns (missfall och missbildningar) utan de du inte kan se, men som märks långt senare.

- att födas med ett dopat belöningssystem och en hjärna som redan kräver en onaturlig kemisk high för att må bra.

Det är bl.a. visat i en studie på råttor att de som fått nikotin under fosterstadiet i mycket högre grad börjar använda kokain, fortsätter och även tar högre doser än kontrollgruppen, när de får valet.

- att ha ökad risk för ADHD, ångestproblematik och depression

- att bli predisponerad för övervikt senare i livet, eftersom ditt belöningssystem är skadat. Detta gäller alltså trots att nikotinet leder till lägre födelsevikt.

Nikotin påverkar själva anläggningen av nervsystemet, responsen på signalsubstanser och t.o.m. hjärnvolymen. 

En person som förstår riskökningen vill nog inte utsätta sitt barn för de riskerna, i synnerhet inte idag när vart och vartannat barn har diagnoser redan som det är. Foster är väldigt känsliga och det som går fel under tidig fosterutveckling när hjärna och nervsystem utvecklas i raketfart kan ha stor inverkan på barnets senare liv.

Det är en kombination av gener och exponering för gifter samt miljön som avgör hur och när många neuropsykologiska symptom triggas.

Så tänk dig för - hur jobbiga barn vill du riskera att få?
    Det kan vara det du väljer nu.

Jag som har mer kunskap än många om detta drack inte ens kaffe när jag var gravid. Jag fick också ett väldigt stabilt, lugnt och lyckligt barn, som nu blivit en ung vuxen med orubbat lugn och tro på sig själv.

Att veta att jag gjorde allt jag kunde för att få ett friskt barn känns bra än idag.

källa: 

Prenatal nicotine exposure during pregnancy results in adverse neurodevelopmental alterations and neurobehavioral deficits (Aug 2023)

www.frontierspartnerships.org/articles/10.3389/adar.2023.11628/full
Svar på tråden Bli gravid och snusa?