• Anonym (Inför graviditet)

    Bli gravid och snusa?

    Hej! 


    Vi planerar att försöka bli gravida. Jag snusar och är inte riktigt villig att sluta med det och jag vänder mig nu till familjeliv för att se om det finns andra i min sits. Någon här som snusat under graviditet? Vad sade mödravårdscentralen om det? Fick ni info om vilka riskerna var? 

  • Svar på tråden Bli gravid och snusa?
  • Anonym (Vänta)

    Det är nog klokt att vänta med att skaffa barn till dess. Att du slutar fundera på att medveten utsätta ditt barn för någon som helst risk. 

  • Anonym (H)

    Första gången jag blev gravid var det oplanerat. Jag snusade då, men slutade så fort jag plussade. Tyvärr var det några veckor in och graviditeten slutade i missfall.

    I andra graviditeten hade jag slutat snusa och är nu i vecka 39.

    Der går inte att säga exakt vad ett missfall beror på, men snusning ökar riskerna avsevärt och jag har gjort min egna tolkning. 

  • Anonym (Inför graviditet)

    Återigen, letar efter någon med erfarenhet från att ha snusat under graviditeten. Vad sade mödravårdscentralen till er? Var ni ärliga med att ni slutade? Förstår om det är ett ämne där det är svårt att vara öppen men jag hade uppskattat lite tips. 

  • Anonym (Vänta)
    Anonym (Inför graviditet) skrev 2024-07-02 12:12:58 följande:

    Återigen, letar efter någon med erfarenhet från att ha snusat under graviditeten. Vad sade mödravårdscentralen till er? Var ni ärliga med att ni slutade? Förstår om det är ett ämne där det är svårt att vara öppen men jag hade uppskattat lite tips. 


    Vad spelar det för roll om någon snusat under graviditeten? Det kan ge skador hos barnet livet ut, är man beredd att utsätta ett barn för det är man inte redo att vara förälder. Det går att ringa barnmorska och få råd angående graviditet innan man är gravid också, så kan du ju höra vad de säger 
  • Anonym (Inför graviditet)
    Anonym (Vänta) skrev 2024-07-02 12:28:07 följande:
    Vad spelar det för roll om någon snusat under graviditeten? Det kan ge skador hos barnet livet ut, är man beredd att utsätta ett barn för det är man inte redo att vara förälder. Det går att ringa barnmorska och få råd angående graviditet innan man är gravid också, så kan du ju höra vad de säger 
    Då bm har sina riktlinjer till vad för råd de ger så söker jag erfarenhet från mammor som varit i min sits. För mycket min del spelar det roll så till den grad där jag kan få råd från kvinnor som gått igenom samma sak istället för anställda som arbetar efter en statligt fastställd mall i sitt arbete - livserfarenhet vs teori. 
  • Anonym (Vänta)
    Anonym (Inför graviditet) skrev 2024-07-02 12:38:40 följande:
    Då bm har sina riktlinjer till vad för råd de ger så söker jag erfarenhet från mammor som varit i min sits. För mycket min del spelar det roll så till den grad där jag kan få råd från kvinnor som gått igenom samma sak istället för anställda som arbetar efter en statligt fastställd mall i sitt arbete - livserfarenhet vs teori. 
    Jag förstår men hjärt och kärlsjukdomar hos barnet kanske inte visar sig när barnet är litet utan sånt som de får lida för senare i livet. Sen är det ju visat i massor av studier att nikotin skadar foster på flertal vis, så vad skulle det spela för roll om enstaka personer snusat under graviditeten? 
  • Anonym (Vänta)
    Anonym (Inför graviditet) skrev 2024-07-02 12:38:40 följande:
    Då bm har sina riktlinjer till vad för råd de ger så söker jag erfarenhet från mammor som varit i min sits. För mycket min del spelar det roll så till den grad där jag kan få råd från kvinnor som gått igenom samma sak istället för anställda som arbetar efter en statligt fastställd mall i sitt arbete - livserfarenhet vs teori. 
    Har själv rökt och snusat i över tio år innan vi funderade på att skaffa barn, så vet vad det innebär att sluta. 
  • Anonym (Inför graviditet)
    Anonym (Vänta) skrev 2024-07-02 12:59:11 följande:
    Jag förstår men hjärt och kärlsjukdomar hos barnet kanske inte visar sig när barnet är litet utan sånt som de får lida för senare i livet. Sen är det ju visat i massor av studier att nikotin skadar foster på flertal vis, så vad skulle det spela för roll om enstaka personer snusat under graviditeten? 
    Det spelar roll då jag vill ta del av deras erfarenhet kring det. Jag upplever att ämnet är extremt tabu och därför frågar jag här. Jag är inte överviktig, har levt med samma man i många år, har god ekonomi och all kärlek i världen att ge ett barn men jag snusar som sagt och kan/vill inte sluta. Jag söker som sagt råd från kvinnor som snusat under graviditeten då jag vill förbereda mig för bemötande från MVC osv.
  • Anonym (H)

    De kommer upplysa dig om riskerna och förmodligen försöka få dig att sluta genom att erbjuda hjälp osv. Skulle också tro att de vill att du går på extrakontrolleristället för vanliga basprogrammet. 

    Sen är det väl upp till dig om du väljer att vara ärlig mot BM eller inte. Jag tycker att det är helt sjukt att du över huvud taget tänker tanken att snusa under en graviditet med hänsyn till riskerna för barnet. Det känns inte som att man är redo att ta hand om ett barn då. Men det är bara vad jag tycker. 

  • Anonym (Inför graviditet)
    Anonym (H) skrev 2024-07-02 14:43:44 följande:

    De kommer upplysa dig om riskerna och förmodligen försöka få dig att sluta genom att erbjuda hjälp osv. Skulle också tro att de vill att du går på extrakontrolleristället för vanliga basprogrammet. 

    Sen är det väl upp till dig om du väljer att vara ärlig mot BM eller inte. Jag tycker att det är helt sjukt att du över huvud taget tänker tanken att snusa under en graviditet med hänsyn till riskerna för barnet. Det känns inte som att man är redo att ta hand om ett barn då. Men det är bara vad jag tycker. 


    Har du själv erfarenhet kring att snusa och vara gravid? Har de slutat vid att informera kring riskerna eller kopplar de in ytterligare kontroller? Jag vill ju kunna var ärlig mot bm men är lite orolig för bemötandet
  • Anonym (H)
    Anonym (Inför graviditet) skrev 2024-07-02 15:34:47 följande:
    Har du själv erfarenhet kring att snusa och vara gravid? Har de slutat vid att informera kring riskerna eller kopplar de in ytterligare kontroller? Jag vill ju kunna var ärlig mot bm men är lite orolig för bemötandet
    Jag har skrivit tidigare. Min första graviditet var oplanerad och jag snusade då. Jag slutade samma dag som jag plussade, men det var förmodligen i vecka 8-10. Den graviditeten slutade i missfall. 

    BM berättade om riskerna även trots att jag hade slutat när jag kom till dem. Både riskerna Under själva graviditeten (missfall, för tidig födsel mm) och för det framtida barnet.

    När jag slutade snusa gick jag över till Onico men nu har jag slutat helt med dem också. För mig gick det lätt att sluta när jag plussat, jag låg på soffan en dag och hade ont i huvudet men var så himla lycklig. När jag fick missfall kände jag sån oerhörd skuld, för jag är övertygad om att det var mitt fel i och med att jag snusade. Men nu är jag snusfri och gravid igen, bebisen är beräknad nästa vecka.
  • Jemp
    Anonym (Inför graviditet) skrev 2024-07-02 12:38:40 följande:
    Då bm har sina riktlinjer till vad för råd de ger så söker jag erfarenhet från mammor som varit i min sits. För mycket min del spelar det roll så till den grad där jag kan få råd från kvinnor som gått igenom samma sak istället för anställda som arbetar efter en statligt fastställd mall i sitt arbete - livserfarenhet vs teori. 
    Det handlar ju inte om att se bra ut för mvc. 
  • Anonym (biologen)

    Om barn till nikotinister hade fötts med grönt ansikte elle tre armar hade nog de flesta lyckats sluta innan de blev gravida.

    Ändå är det svåraste inte de skadorna som syns (missfall och missbildningar) utan de du inte kan se, men som märks långt senare.

    - att födas med ett dopat belöningssystem och en hjärna som redan kräver en onaturlig kemisk high för att må bra.

    Det är bl.a. visat i en studie på råttor att de som fått nikotin under fosterstadiet i mycket högre grad börjar använda kokain, fortsätter och även tar högre doser än kontrollgruppen, när de får valet.

    - att ha ökad risk för ADHD, ångestproblematik och depression

    - att bli predisponerad för övervikt senare i livet, eftersom ditt belöningssystem är skadat. Detta gäller alltså trots att nikotinet leder till lägre födelsevikt.

    Nikotin påverkar själva anläggningen av nervsystemet, responsen på signalsubstanser och t.o.m. hjärnvolymen. 

    En person som förstår riskökningen vill nog inte utsätta sitt barn för de riskerna, i synnerhet inte idag när vart och vartannat barn har diagnoser redan som det är. Foster är väldigt känsliga och det som går fel under tidig fosterutveckling när hjärna och nervsystem utvecklas i raketfart kan ha stor inverkan på barnets senare liv.

    Det är en kombination av gener och exponering för gifter samt miljön som avgör hur och när många neuropsykologiska symptom triggas.

    Så tänk dig för - hur jobbiga barn vill du riskera att få?
    Det kan vara det du väljer nu.

    Jag som har mer kunskap än många om detta drack inte ens kaffe när jag var gravid. Jag fick också ett väldigt stabilt, lugnt och lyckligt barn, som nu blivit en ung vuxen med orubbat lugn och tro på sig själv.

    Att veta att jag gjorde allt jag kunde för att få ett friskt barn känns bra än idag.

    källa: 


    Prenatal nicotine exposure during pregnancy results in adverse neurodevelopmental alterations and neurobehavioral deficits (Aug 2023)

    www.frontierspartnerships.org/articles/10.3389/adar.2023.11628/full
Svar på tråden Bli gravid och snusa?