Inlägg från: Anonym (H) |Visa alla inlägg
  • Anonym (H)

Bli gravid och snusa?

Första gången jag blev gravid var det oplanerat. Jag snusade då, men slutade så fort jag plussade. Tyvärr var det några veckor in och graviditeten slutade i missfall.

I andra graviditeten hade jag slutat snusa och är nu i vecka 39.

Der går inte att säga exakt vad ett missfall beror på, men snusning ökar riskerna avsevärt och jag har gjort min egna tolkning. 

• Anonym (H)

De kommer upplysa dig om riskerna och förmodligen försöka få dig att sluta genom att erbjuda hjälp osv. Skulle också tro att de vill att du går på extrakontrolleristället för vanliga basprogrammet. 

Sen är det väl upp till dig om du väljer att vara ärlig mot BM eller inte. Jag tycker att det är helt sjukt att du över huvud taget tänker tanken att snusa under en graviditet med hänsyn till riskerna för barnet. Det känns inte som att man är redo att ta hand om ett barn då. Men det är bara vad jag tycker. 

• Anonym (H)
    Anonym (Inför graviditet) skrev 2024-07-02 15:34:47 följande:
    Har du själv erfarenhet kring att snusa och vara gravid? Har de slutat vid att informera kring riskerna eller kopplar de in ytterligare kontroller? Jag vill ju kunna var ärlig mot bm men är lite orolig för bemötandet
    Jag har skrivit tidigare. Min första graviditet var oplanerad och jag snusade då. Jag slutade samma dag som jag plussade, men det var förmodligen i vecka 8-10. Den graviditeten slutade i missfall. 

BM berättade om riskerna även trots att jag hade slutat när jag kom till dem. Både riskerna Under själva graviditeten (missfall, för tidig födsel mm) och för det framtida barnet.

När jag slutade snusa gick jag över till Onico men nu har jag slutat helt med dem också. För mig gick det lätt att sluta när jag plussat, jag låg på soffan en dag och hade ont i huvudet men var så himla lycklig. När jag fick missfall kände jag sån oerhörd skuld, för jag är övertygad om att det var mitt fel i och med att jag snusade. Men nu är jag snusfri och gravid igen, bebisen är beräknad nästa vecka.
Svar på tråden Bli gravid och snusa?