Inlägg från: Anonym (Självhämtaren) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Självhämtaren)

Beställa pizza med två dagars mellanrum?

Jo, men jag känner en viss skam när jag beställer med hemleverans, för det är ju allmänt känt att pizzabuden har så dåliga arbetsvillkor och att använda tjänsten känns som att man utnyttjar folk, så jag brukar ta cykeln och hämta pizzan själv istället.

• Anonym (Självhämtaren)
    Aliona skrev 2024-06-30 16:37:29 följande:
    Man kan också ge dricks, om man nu av någon anledning inte vill eller kan hämta själv. 
    Men om man inte är invalidiserad så kan man bara hämta pizzan själv. Då slipper man finansiera en verksamhet som utnyttjar människor och kan äta sin pizza med lite bättre samvete.
  • Anonym (Självhämtaren)
    Anonym (Hm) skrev 2024-06-30 16:42:00 följande:
    Eller så vill de att du använder tjänsten så de får ha kvar sina jobb. De jobbar där frivilligt. Antagligen behöver de jobba där för ekonomins skull. Att de blev varslade för att folk inte använder tjänsten skulle väl knappast gynna dem va? 

TS, de är nog bara glada att du beställer. Hela deras verksamhet hänger på att folk beställer deras mat och de bryr sig inte om någon beställer mycket, tvärtom det är väl bara bra och stammisar är en trygghet. 
    Så kan du resonera om du vill försvara prostitution också. Mitt civilkurage är väl lite starkare än ditt.
  • Anonym (Självhämtaren)
    chriparkk skrev 2024-06-30 17:57:17 följande:

Ofta är det trasiga själar med psykisk ohälsa som prostituerar sig för att finansiera ett missbruk. Att jämnföra ett foodorabud med prostitution är inte seriöst.

Dessutom handlar det knappast om "civilkurage".

I båda fallen är det människor som blir utnyttjade och det vill jag inte medverka till. Jo, det handlar om civilkurage.
  • Anonym (Självhämtaren)
    Anonym (U) skrev 2024-06-30 18:15:09 följande:
    Dock snäppet bättre än alternativet, vara hemlös pga ingen inkomst. Kanske pluggar de under tiden för att få bättre förutsättningar 
    Återigen, det argumentet kan användas för att försvara prostitution också. Har man ingen inkomst så vänder man sig till socialtjänsten. Den typen av jobb hör inte hemma på svensk arbetsmarknad.

Civilkurage = agera för att förändra en situation där det pågår förtryck.

Vad är civilkurage? | Vardagens civilkurage
  • Anonym (Självhämtaren)
    välbärgad man i mina bästa år skrev 2024-06-30 20:18:40 följande:
    Anonym (Självhämtaren) skrev 2024-06-30 18:07:09 följande:
    I båda fallen är det människor som blir utnyttjade och det vill jag inte medverka till. Jo, det handlar om civilkurage.
    Skrämmande att läsa er syn på människor och vad de sysslar med att försörja sig och vad de stoppar i sina magar!!!

Nedklassar ni även låginkomsttagare som sjuksköterskor som trycker i sig en pizza efter en lång arbetsdag eller spär på sin usla inkomst med att  köra ut pizzor efter ordinarie arbetstid???

Jag skäms för att vara svensk och behöva dela fädernesland med er! Gråter

Jag ser ner på hänsynslösa företag som utnyttjar människor som befinner sig i en utsatt position. Det önskar jag att fler gjorde.

Förresten är inte sjuksköterskor låginkomsttagare. Du kanske tänker på omsorgsbiträden.
  • Anonym (Självhämtaren)
    Anonym (Hin Håle) skrev 2024-07-01 07:36:55 följande:
    Även jag är emot foodora och motsvarande tjänster, modernt slaveri. Men i staden där jag bor finns några pizzerior som levererar sin mat själv, hur vet vi att TS pizzeria inte gör det samma?
    Det vet vi att den gör, för TS har sagt det.

Men nu uppstod en diskussion om det här och det är väl bra.
Svar på tråden Beställa pizza med två dagars mellanrum?