• Anonym (Li)

Sälja radhus bostadsrätt hjjjjääälllp

Vi gar haft vårt radhus ute i en månad en bostadsrätt i en relativt stor stad i Sverige inte långt från vattnet i bara 10 år gammalt . Vi hade en köpare men de drog sig ur 5 min innan vi skulle skriva o det gick fort blev 7 intressenter redan innan Hemnet annons. Ni har vi haft 4 visningar i säkert 20 st på visning men det går segt i vi har ett hus som vi inte får köpa innan vi sålt vårt ...

Har ni tips på vad vi kan göra? Kan man själv göra något? Mäklarna gå på sem nu o är inte engagerade alls kan man lägga ut på blocket kan man lägga ut någon annanstans ? Ge mig tips, alla som varit här har tyckt om det men vi vill ha snabb affär o helst skriva med särskilda villkor . Det får vi nog ta bort nu . Det vi har emot oss är att föreningen bara består av 3 st men de som lagt bud har fått lång dock en varning från banken

• Svar på tråden Sälja radhus bostadsrätt hjjjjääälllp
  • Anonym (Husägare)

Några tankar.
    Föreningen är högt belånad.
    Boendet känns inklämt.
    Konstig planlösning.
    Priser
    Varför ska ni flytta.
    För vem passar BR.
    Är den neutral och med tilltalande inredning.

• Anonym (B)

Så många intressenter och visningsbesökare och bara EN som velat köpa...? Låter inget vidare. Sommaren är en dålig period att sälja hus så antingen sänka priset eller avvakta till hösten.

Känns som att ni är desperata att sälja och det kommer köparna sniffa sig till på fem minuter och ge mycket lägre bud än önskat. Skulle råda er till att tänka om och ta det lugnt. Ni råkar ha hittat ett hus innan ni har sålt ert eget och det blir tyvärr fel ordning.

• Anonym (Li)
    Anonym (Husägare) skrev 2024-06-30 13:53:55 följande:

Några tankar.
    Föreningen är högt belånad.
    Boendet känns inklämt.
    Konstig planlösning.
    Priser
    Varför ska ni flytta.
    För vem passar BR.
    Är den neutral och med tilltalande inredning.

Huset är nytt o fint en hörntomt, alla som varit här har tyckt att det varit jättefint. Det finns ingen hög belåningsgrad på föreningen men banken skrämmer upp med att föreningen är liten. Eftersom ivi inte får köpa huset vi vill ha med villkor så behöver vi verkligen sälja nu. Mäklaren säger att vi trodde nog kommer sälja intresset har varit stort men finns det något mer jag kan lägga ut den på? Blocket facebookgrupp ??? Jag vill bara göra något är desperat.Huset vi vill ha är dyrt o inte jättemånga spekulanter dock kan det ju komma en köpare när som. Så snälllla tips 
  • Anonym (Li)
    Anonym (B) skrev 2024-06-30 14:08:05 följande:

Så många intressenter och visningsbesökare och bara EN som velat köpa...? Låter inget vidare. Sommaren är en dålig period att sälja hus så antingen sänka priset eller avvakta till hösten.

Känns som att ni är desperata att sälja och det kommer köparna sniffa sig till på fem minuter och ge mycket lägre bud än önskat. Skulle råda er till att tänka om och ta det lugnt. Ni råkar ha hittat ett hus innan ni har sålt ert eget och det blir tyvärr fel ordning.

Tack verkligen bra tips du kom med. Ibland underbar jag varför man lägger energi på att svara på något om ingen ens frågat💃💃
  • Anonym (B)
    Anonym (Li) skrev 2024-06-30 14:32:19 följande:
    Tack verkligen bra tips du kom med. Ibland underbar jag varför man lägger energi på att svara på något om ingen ens frågat💃💃
    Varsågod :) Hoppas att det kan ge nya insikter kring försäljningen!
  • Anonym (T)

Det är kanske svårare nu under semestern. Men testa lägg ut på blocket, facebook, be vänner sprida osv.

Nu har ni ju haft ganska många på visning redan så det kan ju hända att det kommer vara lite mättat ett tag, de som är intresserade av att köpa nu i sommar har redan varit och tittat.
    Så det kanske blir svårt att sälja för er nu.

• Anonym (Husmusen)

Eftersom flera banker har fått hysteri och inte ger lån till BRF-köpare i föreningar med under 10 lägenheter (Handelsbankens regler, finns fler som har regler men de är hårdast) så borde mäklaren upplysa köparna om vilka banker som är aktuella för lån här.

För är det något som avskräcker/tar bort köpare för er så är det ju när banken inte ens vill ge en ett lån, tänker jag. Om någon förklarar varför och vilka undantag som kan göras så blir det nog lättare att få till en affär.

Vi har lämnat Handelsbanken nu efter 25 år för vi tycker de gör helt galna bedömningar vid bolån. Vi fick alltså inte som helt obelånade ta lån på samma lägenhet som vi hade lån på hos dem för 5 år sen, för att köpa ytterligare en attraktiv fastighet, som då blev halvbelånad?!?

• Anonym (Husmusen)

Äsch, jag menade förstås att BRF vi har blev halvbelånad.

• Anonym (Kanske inte läge?)
    Anonym (Li) skrev 2024-06-30 13:22:21 följande:
    Sälja radhus bostadsrätt hjjjjääälllp

Vi gar haft vårt radhus ute i en månad en bostadsrätt i en relativt stor stad i Sverige inte långt från vattnet i bara 10 år gammalt . Vi hade en köpare men de drog sig ur 5 min innan vi skulle skriva o det gick fort blev 7 intressenter redan innan Hemnet annons. Ni har vi haft 4 visningar i säkert 20 st på visning men det går segt i vi har ett hus som vi inte får köpa innan vi sålt vårt ...

Har ni tips på vad vi kan göra? Kan man själv göra något? Mäklarna gå på sem nu o är inte engagerade alls kan man lägga ut på blocket kan man lägga ut någon annanstans ? Ge mig tips, alla som varit här har tyckt om det men vi vill ha snabb affär o helst skriva med särskilda villkor . Det får vi nog ta bort nu . Det vi har emot oss är att föreningen bara består av 3 st men de som lagt bud har fått lång dock en varning från banken

Det är svårare att sälja under sommaren, folk är mitt uppe i att få undan inför semester eller redan lediga. Sen kan det också vara så att ni ligger för högt i pris(enligt potentiella köpare), för även om ni betalat det är det inte säkert att det är vad folk är beredda att betala idag. Kanske bättre och vänta in hösten? Annars får ni nog fundera om ni kan gå ner i pris. 
  • Studentpappa

Du får nog kolla på villkoren hos mäklaren också. Lägga ut egna annonser när ni har anlitat en mäklare brukar inte vara ok. 

Dela annonsen från mäklaren på FB lär väl dock vara ok.

Ride it like you stole it
  • Anonym (Someone)

Det normala är ju att man går ner i pris om man vill ha det sålt.  

• Cereal Killer
    Anonym (Someone) skrev 2024-06-30 21:02:28 följande:

Det normala är ju att man går ner i pris om man vill ha det sålt.  

Exakt. Antagligen kan ni inte både få priset ni begär och få den såld snabbt och just i det här läget, utan ni får välja vad som är viktigast för er. 

Att lägga ut bostaden på andra ställen är ok om det inte bryter mot ert avtal, men det kan vara bra att dubbelkolla med mäklaren för säkerhets skull. Men ärligt, hur många är beredda att köpa en bostadsrätt pang bom samtidigt som de inte haft någon koll på hemnet senaste tiden (och har de kollat har de ju antagligen sett bostaden där)? 

Ett alternativ kanske vore att ta med någon anhörig som medlånare för att kunna köpa bostaden ni vill ha innan ni sålt bostadsrätten?

Svar på tråden Sälja radhus bostadsrätt hjjjjääälllp