Svårt att somna
Det är klart att det blir svårt att somna om man ska upp en viss tid. Och om man är neevös inför morgondagen. Men det allra värsta ärnnog att bestämma en tid att nu MÅSTE jag somna! Då blir man ju stressad över det och så ärbcorkeln igång. Ironiskt att man inte kan somna eftersom det är precis det man behöver...
Jag har lite likartade erfarenheter. Jag hat alltid fått höra att det är dåligt för hälsan att sova för lite och att ha sömnbrist och så vidare. Så jag höll hårt på mina tider och kände mig stressad om jag inte lyckades somna och låg och tittade på klockan. Det blev ju bara värre. Det som hjälpte mig var att ta bort klockan. Nu säger jag till mig själv: det är inte farligt att sova under 6h EN natt, så det är ingen panik! Desistim kan du ju ta en tupplur under morgondsgen för att få ihop din sömn. Det hjälper mig.
Men du har ett annorlunda problem. Jag råder dig att plocka bort klockor och lögg undan telefon och sätt på "står ej". Pova lyssna på ljudbok/podd/musik när du ska sova. Eller göra lite meditation eller skriva ner tankar innan du går och lägger dig. Knepet är att få hjärnan att sluta tänka på att man måste sova. Ibland sade jag till mig själv att jag inte fick somna, bara vila lite. Då somnade jag lättare.
Räkna får/fokusera på avslappning/fokusera på något du tycker om men som inte får dig för exalterad/stressad/fundersam. Ett gammalt tips är ju att springa en runda, då blir man trött naturligt.