• Anonym3140

    Svårt att somna

    Hej! 


    Jag har tidigare inte haft särskilt mycket problem med att somna, jag sov med mina föräldrar tills jag började högstadiet och kan fortfarande än idag inte sova utan TVn på, vilket inte är särskilt stora problem alls.  


    Men nu har det blivit värre. Det började en gång när jag skulle tävla och skulle då upp tidigt och jag var väldigt nervös, det slutade med att jag halvsov kanske 3h och vaknade upp med overklighetskänslor och hade det fram tills jag somnade igen. De slutade med att jag flög av in i hindret men men. Det har skapat en ännu mer nervositet inför tävlingar, även om dom inte ens är officiella. Samt att känslan av att aldrig riktigt somna bistod, varje gång jag vet att jag ska upp en viss tid och måste somna senast en viss tid så kan jag inte somna. Ju längre det tar desto mer frustrerad och stressad blir man ju vilket resulterar i att man absolut inte kan sova. 


    Det jag vill komma fram till är väl hur man ska få bort känslan av att vara orolig inför att gå och lägga sig, eftersom det förstör dagen efter då det i de flesta fall är något viktigt man ska göra.

    Tog en gång en melatonin tablett och lyckades då somna kring 1 när jag lagt mig 23, och sov då 5h vilket funkade men man skulle ju ändå vilja slippa vara orolig och ta läkemedel för att kunna somna.

    tacksam för svar!

  • Svar på tråden Svårt att somna
  • Anonym (Så)

    Det är klart att det blir svårt att somna om man ska upp en viss tid. Och om man är neevös inför morgondagen. Men det allra värsta ärnnog att bestämma en tid att nu MÅSTE jag somna! Då blir man ju stressad över det och så ärbcorkeln igång. Ironiskt att man inte kan somna eftersom det är precis det man behöver... 

    Jag har lite likartade erfarenheter. Jag hat alltid fått höra att det är dåligt för hälsan att sova för lite och att ha sömnbrist och så vidare. Så jag höll hårt på mina tider och kände mig stressad om jag inte lyckades somna och låg och tittade på klockan. Det blev ju bara värre. Det som hjälpte mig var att ta bort klockan. Nu säger jag till mig själv: det är inte farligt att sova under 6h EN natt, så det är ingen panik! Desistim kan du ju ta en tupplur under morgondsgen för att få ihop din sömn. Det hjälper mig. 

    Men du har ett annorlunda problem. Jag råder dig att plocka bort klockor och lögg undan telefon och sätt på "står ej". Pova lyssna på ljudbok/podd/musik när du ska sova. Eller göra lite meditation eller skriva ner tankar innan du går och lägger dig. Knepet är att få hjärnan att sluta tänka på att man måste sova. Ibland sade jag till mig själv att jag inte fick somna, bara vila lite. Då somnade jag lättare. 

    Räkna får/fokusera på avslappning/fokusera på något du tycker om men som inte får dig för exalterad/stressad/fundersam. Ett gammalt tips är ju att springa en runda, då blir man trött naturligt. 

  • Anonym (e)

    När du tog melatoninet, vilken tid och dos?

  • Anonym3140
    Anonym (e) skrev 2024-06-30 08:32:15 följande:

    När du tog melatoninet, vilken tid och dos?


    1h innan jag gick och la mig, 5mg.
  • Anonym (Fd sömnlös)

    Hej! 
    Mina sömnproblem började på liknande sätt men deg utlöstes när jag tog 2 epilepsimediciner samtidigt som krockade och jag sov inte på 48h. Läkarna bytte medicin och det försvann men ångesten över att inte sova låg kvar och gör så än idag om än mycket mindre. Jag har GABA1000 eller Magnesium i kombination med Propavan. Ibland hjälper det, ibland inte men jag gick till en psykolog också. När jag sa hur många h det ibland tog att somna så sa hon "so what? Då är det så. Din kropp kommer att ta igen sömnen. Till sist somnar man."
    Sen sa jag att om jag somnar 02 och vaknar 07 så får jag panik. Hon målade upp mitt sömnschema och sa "har du tänkt på att du ändå sover många timmar sammanhängande?" 
    Hon sa att jag skulle vara vaken en hel natt och utmana min ångest, gå och lägga mig senare om så än bara 15 min senare. MEN alltid stiga upp samma tid max någon timme diff hit ellee dit. För hjärnan kommer att sova hårdare och somna snabbare de timmar jag sover. 
    Att det tar tid att somna löser jag numera med att tänka på tråkiga saker som att räkna baklänges från 1000 och hoppa 2 steg baklänges i taget. 
    Lyssnar på mindfulness varje kväll och sömnhypnos. Ibland hjälper det ibland inte. 
    Skräcken att vara vaken en hel natt är i princip borta. Jag tröstar mig med tanken "till sist somnar du. Om inte den här natten så säkert nästa och de få timmar du sover kommer Din hjärna att sova hårdare." 
    Ibland tänker jag "nu ska du va vaken hela natten" det brukar också funka. 
    Så strunta i hur länge det tar och när du somnar. Förr eller senare somnar du ändå. 
    Rekommenderar också sömnpoddar där psykologer pratar om sömnen finns på Spotify många kloka. 
    Hoppas det löser sig. 

Svar på tråden Svårt att somna